Frans Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Even 'bijpraten'. De tweede serie tomtato's staat alweer een week of vier in de vollegrond in met potgrond gevulde geperforeerde plastic zakken en binnenkort laat ik daar wat meer van zien. Eerst nog wat over de planten uit de eerste serie die overbodig waren geworden en in hun te kleine potten ergens waren weggezet (je mag wel zeggen gedumpt en gedoemd om te vergeten) . Ondanks dat zorgden ze nog voor verrassingen . Hier staan ze op een foto van twee maanden geleden. De plant in de bruine pot heeft in de drup gestaan met als gevolg een rotte stengel onder de entplaats. Aan de plant zaten een paar groene tomaatjes maar bij het opruimen vielen me vooral de voor zo'n kleine pot relatief grote aardappeltjes op. Reden om toch maar weer aandacht te geven aan de overgebleven twee planten in het groene afwasteiltje. Rotte plek Met een paar al iets kleurende tomaatjes , wat extra mest en water, en een paar dagen in de zon was dit het resultaat. Met vijf voorspoedig groeiende tomtato's in de vollegrond was er weinig reden om de planten verder aan te houden. Leuker is het nu al te laten zien dat het mogelijk is dat een zelf in elkaar geknutselde tomtato rijpe tomaten en aardappeltjes kan produceren. De planten hadden zoals je ziet elk een ander ras als onderstam . De een Franceline (rood) , de ander Nicola. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 Het werd hoog tijd voor het maken van een inhaalslag. Dacht ik van het 'probleem' van het ontstaan van aardappeluitlopers verlost te zijn door als basis aardappelplantjes te gebruiken die uit losse scheuten waren ontstaan , niets is minder waar. Als je een tomtato uit zijn potje haalt (de foto's zijn van enkele reserve tomtato's uit de tweede serie die ongebruikt in hun te kleine potjes waren blijven staan ) zijn groeipuntjes te zien waarvan ik aannam dat ze er alleen maar waren om aardappeltjes uit te laten groeien. Een aardappelplant die zijn eigen kop heeft moeten inruilen voor die van een tomaat blijkt echter vanuit die groeipuntjes ook voor nieuwe uitlopers te zorgen. In het begin heb ik de aardappeluitlopers van de buiten in plastic zakken geplante tomtato's verwijderd. Later niet meer omdat die uitlopers natuurlijk ook bijdragen aan het dikker worden van de aardappels. Dan maar een niet zo'n strakke en voor het oog minder mooie tomtato. Hier zie je een tomtato met aan de voet zo'n uitloper. Alle vijf tomtato's op een rijtje . De foto's zijn niet representatief voor de huidige situatie want de laatst genomen foto dateert alweer van anderhalve maand geleden . Momenteel hangen vier van de vijf planten vol met rijpe tomaten. Ik zal t.b.v. dit topic morgen nieuwe foto's maken. Nu er toch veel uitlopers zijn ontstaan vraag ik me af of dat niet ten koste is gegaan van de hoeveelheid gevormde aardappels. Zeer binnenkort zal ik het weten. De bedoeling is dat de planten ergens komende week uit de grond gehaald worden om daarna voorzichtig ontdaan te worden van plastic en aarde. Dat ik dat komende week al wil doen heeft twee redenen. Allereerst is er een begin van phytophtora aanwezig al hou ik die nu nog onder controle door delen van aangetaste bladeren nauwgezet te verwijderen. Verder is het natuurlijk interessanter om planten te laten zien waaraan zowel rijpe tomaten als aardappels hangen dan planten die wat tomaten betreft al leeggeoogst zijn. Bij het uit de grond halen van de planten , en het voorzichtig ontdoen van plastic en aarde zodat de plant intact blijft , wil ik graag dat er een onafhankelijk persoon als getuige bij aanwezig is. Het presenteren van een duidelijk en eerlijk topic vind ik namelijk erg belangrijk en het zou jammer zijn als eventuele sceptici zich al of niet openlijk zouden afvragen of er niet 'gerommeld' is , op welke manier dan ook. Ik heb daarom een op dit forum bekend forumlid (ik ken haar niet persoonlijk , alleen van haar bijdragen op dit forum) via pb gevraagd om daar bij aanwezig te zijn. Volgens haar reactie gaat dat komende week wel lukken. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 4 augustus 2014 Geplaatst: 4 augustus 2014 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
thea Geplaatst: 4 augustus 2014 Geplaatst: 4 augustus 2014 De proef GESLAAGD Van de meester en een ..................van de juf. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Frans Geplaatst: 4 augustus 2014 Geplaatst: 4 augustus 2014 Niet te vroeg juichen Thea . Eerst nog even afwachten hoe het met de aardappels zit als binnenkort de planten uit de grond gehaald worden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
geedee Geplaatst: 4 augustus 2014 Geplaatst: 4 augustus 2014 Verder is het natuurlijk interessanter om planten te laten zien waaraan zowel rijpe tomaten als aardappels hangen dan planten die wat tomaten betreft al leeggeoogst zijn. Zou het , voor zover de phytophtora het toelaat, ook interessant zijn om van 1 plant wél de tomaten te oogsten maar de plant verder nog niet te rooien om vervolgens de aardappels de kans te geven meer kilo's te maken? Quote
Limoen Geplaatst: 5 augustus 2014 Geplaatst: 5 augustus 2014 Fantastisch topic dit, ben benieuwd naar de hoeveelheid aardappels! Quote
Frans Geplaatst: 5 augustus 2014 Geplaatst: 5 augustus 2014 Morgenvroeg is het zo ver dat de tomtato's uit de grond gehaald gaan worden. Nu ik zeker weet dat 'het bekende forumlid' waar ik het over had kan komen kan ik wel zeggen dat het geedee is die bij het uit de grond halen aanwezig zal zijn (samen met iemand die haar vergezelt). Goed idee van je geedee om één plant te laten staan om te zien hoe de aardappels zich nog verder ontwikkelen. Ik was het eigenlijk al van plan , ook al omdat een van de planten (de enige waar gardeners delight op geënt is) nog geen rijpe tomaten heeft. Die plant blijft dus staan . Morgen is het dus zover maar nu toch al even een 'voorafje'. Ik had een reserve exemplaar aangehouden uit dezelfde serie tomtato's die nu uit de grond gehaald gaan worden. Toen die niet meer nodig bleek is hij ergens neergezet en aan zijn lot overgelaten , vandaar dat het zo'n gedrocht geworden is. Vandaag is hij gedumpt maar niet na eerst gekeken te hebben hoe het zat met eventuele aardappeltjes. Voor een verwaarloosde potplant viel me dat niet tegen en dat geeft goede hoop op een mooi resultaat voor morgen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Stan Geplaatst: 5 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2014 dat is dus wel een aanrader om als je geen of een hele kleine tuin hebt deze ent te maken voor je balkom of MM. Ik ben er niet aan gekomen om mijn deel te doen sorry Frans, dan doe ik het volgend jaar maar en dan een peper of paprika daar we nu hebben gezien dat de Tomtato het doet. Nu maar hopen op een goede oogst morgen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Frans Geplaatst: 5 augustus 2014 Geplaatst: 5 augustus 2014 Ik zie het toch meer als een 'leuke truc' Stan dan dat het een goed bruikbare plant is. Je moet wel een héél klein tuintje of balkon hebben wil je geen plaats hebben voor zowel een tomatenplant als een aardappelplant. Het is nog even afwachten wat het resultaat morgen zal zijn maar ik weet wel bijna zeker dat je met een aparte aardappelplant en een aparte tomatenplant betere opbrengsten zult krijgen dan van twee tomtato's samen , en dan ook nog eens met minder moeite. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
geedee Geplaatst: 7 augustus 2014 Geplaatst: 7 augustus 2014 Ik ben gisteren getuige geweest van het "rooien" /oogsten van 4 van de 5 door Frans zelf ge-ente Tomtatos. Verder vertel ik lekker nog ff niks De spanning stijgt....... Quote
Frans Geplaatst: 7 augustus 2014 Geplaatst: 7 augustus 2014 Ik had vandaag onverwacht dringender zaken te doen dan het updaten van dit topic. Ik probeer dat morgen te doen. In navolging van geedee vertel ik nog ff niks over het resultaat . Nou ja ... eigenlijk viel dat helemaal niet tegen. En toen stond er alleen nog maar een eenzame tomtato. De enige die nog geen rijpe tomaten droeg. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 8 augustus 2014 Geplaatst: 8 augustus 2014 Woensdagmorgen even na tienen was het zover. Ik stond buiten met een buurman te praten toen geedee en Jack arriveerden om getuige te zijn van het uit de grond halen en 'oogsten' (hoe zeg je zoiets in dit geval) van mijn tomtato's. Na het onderling voorstellen en mijn aanbod om eerst even een bakje koffie te gaan drinken moest toch eerst even naar de planten gekeken worden. Het bakje koffie heeft toen nog heel lang moeten wachten. Jack hielp mee terwijl geedee foto's maakte tot iemand op het idee kwam om ook video-opnames te maken. Jack bleek een handig fotograaf en filmer te zijn. Met in één hand het fototoestel en in de andere de videocamera presteerde hij het om die gelijktijdig te bedienen met een, zo bleek achteraf, perfect resultaat. Het 'zware werk' werd daarna aan geedee en mij overgelaten. Ondanks voorzichtig werken is het niet helemaal gelukt om alle bij de planten horende aardappels aan de plant vast te laten zitten. Losse naast een plant liggende aardappels horen gegarandeerd bij de betreffende plant. Foto's met een geel omcirkeld deel tonen een vergroot detail van de er boven staande foto om het entpunt van de plant beter te laten zien. De vier planten ontdaan van hun aardappels. Van iedere plant hebben we de aardappels in een aparte zak gedaan om gewogen te worden. Alles bij elkaar bleek dat bijna 6 kilo te zijn . Vóór het wegen was de weegschaal uiteraard samen met de gebruikte schaal genuld. Het getoonde gewicht is dus echt het nettogewicht van de aardappels. Waren de planten nog een tijdje in de grond blijven staan dan was de opbrengst aan tomaten en aardappels zeker nog hoger geweest. De plant die is blijven staan zal dat t.z.t. wel gaan bevestigen. Geedee en Jack. Ik vond het hartstikke leuk om jullie te ontmoeten en waardeer het zeer dat jullie getuigen wilden zijn bij het uit de grond halen van mijn tomtato's. Bedankt ! Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jorieke123 Geplaatst: 8 augustus 2014 Geplaatst: 8 augustus 2014 Frans, helemaal te gek! Bedankt voor je zeer uitgebreide verslag! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 8 augustus 2014 Geplaatst: 8 augustus 2014 Frans' mooie relaas van afgelopen woensdag kan ik met alle plezier bevestigen; het was een genoegen om getuige te zijn van de mooie oogst die zijn Tomtato's gaven Een geweldig experiment voor Frans om te doen, een mooi topic voor ons om te volgen en de zeker de moeite waard om zelf eens 'n keertje te proberen. Mogelijk zelfs een oplossing voor mensen die bijvoorbeeld nog maar 1 vakje over hebben in hun planning van de MM of over een piepklein balkonnetje beschikken; de techniek van het enten staat in dit topic haarfijn uitgelegd incl. duidelijk fotomateriaal. Al is het maar om de heel aparte ervaring, tomatenplanten na hun oogst uit de grond te halen en daar dan nog terloops wat aardappelen van te oogsten Het was een gezellige en leerzame ochtend/middag en zoals altijd met MTF-leden-onder-mekaar, raakten we niet uitgepraat en vloog de tijd. Bedankt Frans, het genoegen was wederzijds. Quote
thea Geplaatst: 8 augustus 2014 Geplaatst: 8 augustus 2014 Klasse Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Balto Geplaatst: 8 augustus 2014 Geplaatst: 8 augustus 2014 Wauw, wat leuk zeg, tomtato's! Had er nog nooit van gehoord. En wat een oogst Quote
Victor Geplaatst: 8 augustus 2014 Geplaatst: 8 augustus 2014 Proficiat hoor Frans, eerste maal proberen en al zulk resultaat!!! Volgend jaar moet en zal ik dit ook proberen,....proberen zeg ik hé, ik weet niet of mij dat zal lukken! Quote
Enjoy! Geplaatst: 9 augustus 2014 Geplaatst: 9 augustus 2014 Ontzettend leuk om dit topic te lezen. Frans: gefeliciteerd!!! Fijn dat je alles zo objectief mogelijk hebt gedaan, dat maakt het extra aantrekkelijk om ook een keer zo'n experiment aan te gaan. Helemaal leuk zo'n topic wanneer je er een slapeloze nacht zinvol mee doorbrengt ☺️ Quote
speets Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Leuk hoor Frans! Dank voor je uitgebreide verslag, was spannend om te volgen. Wat een fantastische oogst! Zowel van de tomaten als van de aardappelen. Ik lees niets over mest. Hoe heb je dat aangepakt? Of was de potgrond voldoende? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Frans Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 (aangepast) Ze stonden in potgrond gemengd met wat brekerzand . Behalve wat patentkali bij de start en de standaard al in de (Gamma)potgrond aanwezige NPK (samenstelling mij niet bekend) , kregen ze later nog wat extra NPK 12+12+17 met sporenelementen. Verder is er een enkele keer een restantje gietwater met vloeibare plantenmest aan de planten gegeven maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. 8 september 2014 aangepast door Gast Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
greetje Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 wat een geweldige oogst!en een heel goed en duidelijk verslag! voor de pépá @la frans Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Balto Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Gaan er hier mensen het volgend seizoen proberen? Ik wel! Mijn vriend vindt het namelijk helemaal leuk. En ik vind het ook super gaaf Echter is dat nog maar mijn tweede seizoen, dus het wordt duimen dat er eentje lukt Quote
Frans Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Zelf was ik eerst van plan om het wat de tomtato betreft bij deze ene keer te laten. Het is immers gelukt en dan is het geen uitdaging meer. Nu er echter steeds meer mensen laten weten het ook eens te willen proberen heb ik me bedacht. Begin volgend jaar wil ik een topic starten dat zoiets als 'Het gezamenlijke tomtato topic' moet gaan heten. In dat topic kan men anderen om raad vragen bij eventuele problemen met het maken van zijn/haar tomtato(s) , ervaringen uitwisselen , en vorderingen laten zien . Met zoveel mogelijk foto's natuurlijk Zoiets is immers veel leuker dan dat je zomaar in je uppie ergens 'op de achtergrond' bezig bent. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.