Ga naar inhoud

Kerspruim Prunus cerasifera - meer vruchten mogelijk?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In mijn tuin staat een oude kerspruim (Prunus cerasifera Nigra), vermoedelijk aangeplant als sierboompje. Vorig jaar heeft deze uitbundig gebloeid en vond ik een handjevol afgevallen vruchtjes. Deze waren heerlijk, maar het waren er zo weinig. Ik heb nog goed in de bladkruin gekeken tussen al dat rode blad, maar helaas. Ik ben van plan om de boom in juni wat te snoeien, zodat er wat licht / lucht tussen de takken komt, want dat is zo te zien al erg lang niet gedaan.

Is er een manier om meer vruchtjes van dat boompje te krijgen? Is er een kruisbestuiver nodig bijv. of is de vruchtzetting bij deze soort sowieso minimaal?

.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

heeft de boom goed gebloeid?dan zal het waarschijnlijk aan de bestuiving liggen als hij geen bloemen heeft zul je hem moeten snoeien

Geplaatst:

Ik ken de boom eigenlijk alleen als sierstruik of boom. Jawel, hij geeft ook vrucht, maar weinig he ? Ik ken ze eigenlijk niet als 'veel-vrucht-gevers' zeg maar zo. Waar dat aan ligt gaat mijn kennis te boven. Maar meer dan wat tientallen vruchtjes geeft ook een grote oudere boom toch niet echt.

Met snoei zou je dat wellicht wat kunnen beïnvloeden wel. Maar snoei in zo'n boom geeft al gauw heftige groei van lelijk schot recht omhoog. Juni-snoei herhalen in juli en nog iets in augustus, zou ik dan doen.

Ik weet echt niet of dat wat vruchtzetting betreft veel zou brengen.

Geplaatst:

Ach hij staat er toch al, ik ga hem niet omhakken omdat hij niet zoveel vrucht (meer?) geeft. Maar elke manier om de vruchtzetting wat te bevorderen wil ik wel uitproberen. Het ding heeft nu al best veel takken recht omhoog door het midden van de kroon, dus veel lelijker gaat het niet worden denk ik. Zal eens flink mijn klapzaagje ter hand nemen deze zomer, heb ik meteen mooi wat steunhout voor de klimmers in de tuin

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Prunus cerasifera bloeit erg vroeg in het voorjaar. In ons land betekent dat grote kans op nachtvorstschade aan de bloesem, en daarnaast weinig beschikbare insecten voor de bestuiving. Gevolg: weinig vruchtzetting in de meeste jaren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...