Geplaatst: 10 februari 201412 j Hallo iedereen, Ik ben laatstejaarsstudent film aan Sint Lukas. Voor mijn afstudeerfilm zit ik volop in de pre-productie. Mijn verhaal speelt zich af in 1912 en volgt een Vlaams boerengezin die, na een mislukte oogst, noodgedwongen hun zoon naar Amerika sturen om er in de florerende landbouw te werken. Later in het verhaal komen we te weten dat de RMS Titanic is gezonken, het schip waarmee zoonlief was vertrokken. In de eerste scene van de film zien we de boer op zijn veld staan. Ik heb twee situaties in mijn hoofd:1) De aarde is droog en toont geen enkel teken van gewasgroei... of, 2) De boer trekt een rotte aardappel uit de grond. De Titanic is op 14 april 1912 gezonken. De bovenstaande scene zou eind maart, begin april moeten plaatsvinden. Als ik het goed heb worden vroege aardappelen pas in maart geplant? Dus is het niet mogelijk dat de boer in die periode al een rotte aardappel uit de grond trekt, toch? De eerste sceneoptie (de aarde is droog en toont geen enkel teken van gewasgroei) is misschien ook ondenkbaar, aangezien de aardappelen net in de grond steken. Dan kan de boer nog geen zicht hebben of ze effectief gaan groeien of niet. Of heb ik het mis? Ik weet absoluut niets af van landbouw, maar ik wil er wel voor zorgen (aangezien de film zich binnen een historisch kader zal afspelen) dat de feiten kloppen. Hopelijk kunnen jullie mij hierin helpen? Ik heb wel al wat opzoekingswerk gedaan. Rond 1900 kampte de Ierse boeren met de aardappelschimmel. Na de oogst werden de aardappelen rot. Dit gebeurde door een schimmel die zich door de lucht verspreidde. Helaas moet in mijn film de constatatie van de slechte oogst op het veld gebeuren, niet na de oogstperiode. Ik dacht ook aan een overvloedige regenval, waardoor de hele akker onderwater staat... maar dat kan ik niet in beeld brengen. We draaien in Bokrijk, dus is het vrij onmogelijk om daar de boel onder water te gaan zetten. Is er een andere groente die ik best gebruik? Of is het mogelijk met aardappelen? Zou het realistisch overkomen als ik in het midden laat wat er exact geplant is... of blijft het dan nog steeds onrealistisch doordat het zich eind maart, begin april afspeelt? Alle hulp en tips is meer dan welkom! Alvast bedankt!
Geplaatst: 10 februari 201412 j Hmm. Ik gok een beetje op dat laatste. Eind april ( en je zit toch aan die datum vast ) is het inderdaad wat lastig om een mislukte oogst te tonen. Sowieso niet van de aardappel, die zitten er dan net in. Misschien kun jet gooien op de veeteelt ? Uitgemergelde en bijna door de hoeven zakkende dieren aan het eind van de winter ? Ook lastig he ? Krijg die maar eens bij elkaar. Een shot van een uit aardappelen-ruggen bestaande akker, waar de boer in de modder staat en een net opgekomen aardappel toont die reeds aan het rotten is, komt nog het best in de richting. Onder water zetten van een stuk akker moet toch mogelijk zijn voor een shot ?
Geplaatst: 10 februari 201412 j De beslissing van die boer om zijn zoon naar Amerika te sturen is toch niet in het voorjaar genomen dacht ik.Eerder voor de winter als de oogst mislukt was en er geen eten genoeg op tafel kon komen.Tussen het nemen van een beslissing en het uitvoeren daarvan ligt steeds enige tijd, zeg maar maanden, zeker bij boeren die zulke maatregelen moeten treffen want de zoon, in feite een heel goedkope werkkracht laten vertrekken was toen ook een zware beslissing, dat doet men niet op enkele dagen.Als ik mis ben verbeteren jullie me maar. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 10 februari 201412 j Idd Willy, zo zou ik het ook oplossen. Ik weet niet wanneer je gaat draaien, Hitch, maar nu er nog geen bladeren aan de bomen hangen kan je gaan voor een winterachtig landschap, waarop de boer dan zijn mislukte oogst laat zien.
Geplaatst: 10 februari 201412 j Ik schaar me ook achter Willy, zat nog te denken dan in maart alle pootaardappelen verrot en beschimmeld hadden kunnen zijn, maar dan zou er nog makkelijk iets anders gezaaid/gepoot kunnen worden. Wel kunnen halverwege / aan het eind van de winter de bewaaraardappelen verrot zijn, waardoor er niks te eten meer is.
Geplaatst: 10 februari 201412 j Heb net (als toetje na het IFFRG) "Die Andere Heimat" gezien... (prequel van de Heimat-reeks en zéker geen korte film ) en daar gaat het eigenlijk over hetzelfde thema alleen speelt het zich hier af rond 1845.Wat daar ook duidelijk uit naar voren kwam dat er járen van tegenslag en slechte oogsten aan vooraf gingen voordat de boeren een onzekere toekomst overzee aangingen.En ook dat het aanvragen van de benodigde documenten vooral ook lang kon duren... Weet niet of dat in 1912 voor een emigreerende arbeider ook goldt....? Misschien is je kader waarin je de film wilt laten spelen iets te klein? Gezien de Titanic half april is gezonken... Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Geplaatst: 10 februari 201412 j Met de vorige sprekers eens. Zo vroeg in het voorjaar staat er niets meer / nog niets op het land en al helemaal geen bulkvoedsel als aardappels of granen. Deze periode heet in het Engels niet voor niets 'the hungry gap'. Zelfs in goede jaren zijn dan de wintervoorraden bijna op en er komt nog niets te eten van het land. Zomaar wat ideetjes, niet gehinderd door kennis over films maken:- flash back naar najaar (zompige akker, rottende aardappels) of de winter (rottende wintervoorraden in de schuur).- elders een zompige akker filmen? De akker hoeft echt niet volledig onder water te staan (Engeland?).- als ik met goed herinner ligt Bokrijk ergens op de zandgronden in de Kempen. Daar was het altijd al armoedig boeren. Misschien kun je heel de aardappelziekte vervangen door andere ellende.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.