Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

20 jaar geleden ging ik mijn planten halen bij Fred Lorsheyd in zuidland (nederland ) en voor de nieuwere soorten rij ik naar de "proeftuin" in zomergem (belgie) enkele heb ik in frankrijk gekocht en sommige komen van "het vlaams zaadhuis" ook in de buurt van zomergem en verder rij ik bijna wekelijks de tuincentra plat , Zoals Peclkmans,Houtmeyers,marechal en noem maar op...het is een hobby he

• Like 1
Geplaatst:

Vanmiddag een plant "Eddys Blue Wonder" er bij aangeschaft voor in de serie. Blauw. Pitloos.

Weet er verder eigenlijk niets van. Iemand ervaring of die lekker is ?

• 2 years later...
Geplaatst:

Een tussen-update in een oud topic. Eigenlijk hoop ik er ook mee méérdere forumleden te verleiden tot het plaatsen van hun ervaringen

Ben op het moment vooral aan het werk met de druiven. Er vindt uitbreiding plaats; meer rassen.

Het afgelopen seizoen een práchtige oogst gehad, zoals ook het jaar daarvoor trouwens, maar de stokken worden met elk jaar wat ouder natuurlijk en de trossen tonen zich nu beter zoals ze horen. Zeer mooi en erg lekker waren de trossen van Solaris, Franziska, Lakemont en Suffolk Red, waarbij de Solaris er echt wel uitsprong. Ik was echt verbaasd dat er zo'n mooie en zo'n zoete druif van de tuin kon komen. Nu weet ik wel; alleen zoet is ook niet alles, maar ik schrok welhaast van deze zoetheid. Echt óngelooflijk.

Tegenvaller eigenlijk was tot nu toe 'Königliche Esther' een vrijwel pitloze blauwe druif. Heerlijk druifje trouwens, maar zo klein ! Terwijl juist deze pitloze toch wat groter zou moeten zijn, is die bij mij ( nog ) niet. Afwachten dus.

Zijn het bij mij vooral tafeldruiven die ik heb staan, waarbij er een aantal ook geschikt zijn voor wijnbereiding. De uitbreiding zal plaats vinden met rassen die ook beiden kunnen bedienen in de toekomst.

Ziekte's/ aantastingen ? Nauwelijks of eigenlijk niet. Ik smeer winters de knoppen in met olijfolie tegen de galmijten en spuit preventief zwavel in het voorjaar vóór het echt uitlopen van de stokken en verder in het voorjaar nog 1 of 2 x.

Geplaatst:

Ben tevreden met Frankenthaller, staat buiten op de pergola. Lekkere, gezonde druiven met veel smaak. Ook Chardonnay vinden wij erg lekker, gewoon als tafeldruif. Wel, kleine bessen, maar zoet en smakelijk. Solaris was eerste jaar met bessen, lekker . Witte muskaat was erg lekker. Phoenix was eerste maal aan te dragen - ook lekker. Superlekker was Blauwe muskaat . Ook verbaasd ons Alfa(Isabella), met karakteristieke aardbeien smaak (sommige hebben dat in Zelhem geproefd ). De anderen zijn nog te klein.

Helaas, Golden Champion moest weg. Dat is echt kasdruif. Ook Boscoop glorie is weg vanwege matige smaak.

Alle druiven staan buiten, nooit met bestrijdmiddelen bespoten. Ziektedrukte valt mee, soms een a twee bladeren met schimmels, maar ze gaan gelijk de kliko in.

Dit jaar hope ik nog andere rassen proeven...

Geplaatst:

Afgelopen jaar de volgende druiven aangeschaft:

- blauwe druif Vera

- witte druif Juliana

beide geent op onderstam.

Ze staan nu in een pot in de schuur en van het voorjaar ga ik ze op hen definitive plek planten.

ze worden gesnoeid conform Guyot.

Geplaatst:

Ik vind het ook leuk om mee te doen, maar ik heb helaas op het moment maar 2 producerende druiven in Hulsberg. Hulsberg: Vitis suffolk red (draagt veel trossen met heerlijke zoete pitloze druiven) en Vitis 'Fragola' (Amerikaanse druif / hele interessante vruchtige aardbeismaak / lekker / niet heel productief / staat in de kas).

In Beek zijn de planten vorig jaar pas gepoot. Ik ga ze in een rechte lijn naar het weiland toe leiden, zodat ik tussen de druiven groenten kan blijven telen. De druiven staan iets meer dan 3 meter uit elkaar. Ik moet nog palen zetten en lijnen spannen, om ze tegen aan te leiden. Het wordt snel allemaal een beetje te duur. Ik spuit hoe dan ook niet. Als ik mijten krijg dan zal ik in eerste instantie de geïnfecteerde bladeren bij de varkens gooien. Ik ga dan ook de olijfolie proberen. Zwavel laat ik liever met rust, hoewel het mij nog niet duidelijk is wanneer het echt schadelijk wordt voor een bodem, omdat planten zwavel natuurlijk ook nodig hebben. Het accumuleert natuurlijk wel in een bodem. Ik laat liever alles aan moeder natuur over, die lost de grote problemen vanzelf op, soms is dat dan een te zwakke plant.

Ik wil druiven gaan drogen (krenten), als tafeldruif, sap en misschien wijn. Ik maak al mijn eigen schnaps en volgend jaar wil ik met een paar flessen likeuren gaan maken. Als ik genoeg pitten krijg (ver toekomstplan) dan kan ik misschien ook wat druivenpitolie persen (heerlijk). Ik kan in principe nog wat druiven erbij zetten (denk rond de 20st). Ik heb 115 m vol op het zuiden. en ik ben pas net op de helft.

Heeft iemand trouwens Vites rotundifolia. Hij schijnt wel maar net winterhard bij ons te zijn. Hij lijkt alleen in Amerika beschikbaar te zijn en binnenkort krijg ik wel planten uit Amerika (als ze levend aankomen), maar daar zit helaas geen Vitis rotundifolia bij. Het is ook nogal duur om ze te importeren en zeker wanneer ze de winter waarschijnlijk niet halen. Ze schijnen een unieke smaak te hebben.

Beek:

Amerikaanse druif (Vitis labrusca)

Buffalo 1st

Campbell Early 3st 194

Canadice 1st

Concord 1st

Erdbeerwein Isabella 1st 196

Edelrebe "Kyoho" 1st 196

Niagrara 1st

Europese druif (Vitis venifera)

Anja 1st

Edelrebe "Lakemont" (Vitis vinifera) 1st 198

Edelrebe Pamiat negrula 1st 198

Hera 1st

Himrod 2st

Resistende tafeldruif ' Elegant' 1st

Muskaat van Alexandrie 1st (staat in de kas)

Muscat Bleu 2st

Wildrebe aus Rumänien 1st

Sweety 1st

PIWI druiven

Anjuta 1st

Ataman 1st

Chrustik® 1st

Viktor 2st

Wein Einset Seedles 1st

Rebsorte Zavet® 1st

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Afgelopen januari mijn nieuw geplante vera en juliana gesnoeid op 3 ogen.

Nu lijkt de juliana bloemen te krijgen.

Deze ga ik verwijderen zodat dit jaar er een goede stam kan groeien. Ik wil ze gyot gaan snoeien.

Hoe om te gaan met de ogen welke uitlopen, direct 1 overhouden of alle 3 door laten groeien?

IMG598672731494327200.JPG

Geplaatst:

Geadviseerd wordt om er -bij enkel Guyot- twee te laten staan. Eentje als reserve, mocht de eerste afbreken bij het buigen en opbinden tot Guyot (of Cordon / gordijn). Die reserve kan dan later alsnog weggesnoeid.

Bij dubbel Guyot uiteraard minimaal twee laten staan.

Als je serieus aan de slag gaat, is "Het nieuwe handboek druiven" misschien iets voor je. Is wel wat meer gericht op het telen van wijndruiven, en ook het maken van wijn ervan.

Edit: niet goed gelezen en gekeken. Het gaat zeer waarschijnlijk om een stok die -na aankoop- voor het eerste jaar staat: nog niks aan snoeien.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Sorry Henk, ga ik iets anders over zeggen. Op zich heb je gelijk met het aantal ogen / takken etc waar je op snoeit voor Guyot.

Maar in dit geval, althans, zo interpreteer ik de vraag, is de vraag of en zo ja, hoe er gesnoeid moet worden nú. Bij het opgroeien van de nog zeer jonge stok.

Als dat de vraag is, is het antwoord wat anders.

Zo jong, is het het best alle knoppen die uitlopen te laten uitlopen en te laten groeien. niks weghalen Misschien niet 1 die uit de grond komt bv, maar alles op de stam gewoon nu laten groeien.

Zo'n jonge stok kan ál het blad gebruiken wat ie krijgt. Dit vooral voor de diktegroei van de gestelstok die je later gaat gebruiken en later ( najaar / winter gaat snoeien naar je keuze. Das pas later zorg, die keuze komt ook pas later. Ook slaat de jonge stok alle suikers en voeding die hij krijgt straks op in het oude hout, maakt de stok sterker en weerbaarder. Nú alles laten groeien. Niet deze zomer op de grond laten hangen misschien, maar leiden hoeft ook nog niet echt. Zelf leid ik er dan wel alvast 1 wat schuin ( minder lange afstanden tussen de bladeren en de latere knopen ) Alles recht omhoog geeft wel lange groei dan. Snap je me nog.

Kan best zijn dat ik je vraag toch verkeerd inschatte, dan sorry.

Heb je eind van het seizoen nog te weinig diktegroei, dan nog een jaartje herhalen. Daarná kan je aan dragen gaan denken.

Geplaatst:

Bit,

je zit goed, dit jaar wil ik dikte kweken in de hooftstam.

deze zal ik volgend jaar op 70cm snoeien zodat hier de scheuten voor gyot kunnen groeien.

het verhaal is duidelijk, zoveel mogelijk blad zodat de stam dikte kan maken en voeding opslaan.

druiven dit jaar dus ook verwijderen zodat deze geen voeding voor de stam kunnen wegnemen?

Geplaatst:

Druiven / bloei wegnemen om de struik zich helemaal op de vegetatieve groei te kunnen laten richten ja.

Kán zijn ( niet zo waarschijnlijk bij zo'n jonge stok ) dat de struik dan verder in het seizoen toch nóg een poging doet te bloeien ; dat dan ook weer weghalen.

Geplaatst:

Ik heb nu enkele zaailingen van een blauwe tafeldruif Georg.

Kan ik daar iets mee aanvangen?

Vond het zonde om ze weg te gooien.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Leuk ! Ik heb zelf nog nooit druiven gezaaid.

Met leuk bedoel ik dan ook echt leuk. Of het wat brengt is natuurlijk zeer de vraag, grotere kans van niet eigenlijk, maar dat weet u vast ook wel. Maar wél leuk.

• 4 years later...
Geplaatst:

Wie o wie kan mij helpen.

Ik heb een vitis vinifera druivenplant van een jaar. Maar de kwart van de bladeren worden rood. Is dit dreigend?  Is het gezond? 

Wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Het is normaal dat in het begin van de herfst een deel van de bladeren rood wordt.

Het tijdstip en de mate verschilt sterk per ras.

(Vitis vinifera is de naam van de druivenplant. Daarbinnen zijn er talloze rassen, b.v. Vitis vinifera "Himrod"; Vitis vinifera "Rondo". Het ras zou op het label moeten staan, maar of je dat label nog hebt?)

Voor rood worden is het nu nog wel erg vroeg. Doe ons eens een foto.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...