Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Amaryllis overhouden


deduk

Aanbevolen berichten

Ik heb er een na de bloei, maart vorig jaar, in mijn tunnelkas gezet. Regelmatig wat gemest etc. In november heb ik m uit de grond getrokken en met blad en al een maand in de koude garage laten liggen, met blote wortel. in december opgepot en nu staat de bloemstengel al weer 30 cm hoog. Ik zou dus zeggen, lekker in de tuin planten, niet in pot proberen over te houden. En regelmatig mesten. Ik denk alleen dat de bol niet echt groter is geworden. En ik weet ook niet of er weer vier bloemknoppen aan die ene stengel komen, maar het ziet er wel goed uit. ik was al blij dat ik zover kwam!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de plant wil geen vorst.

 

Vroeger heb ik wel eens de Amaryllis een aantal seizoenen overgehouden en weer in bloei gekregen. Een heel gedoe hoor, vooral als je meer van dat soort handenbindertjes hebt. Zijn geen moeilijke dingen verder. Wat ik deed elk jaar: na de bloei de bloem er uitknippen. Geen zaad laten maken is belangrijk. De stengel gaat dan hevig bloeden. Ik schroei dat dicht.

De bol met het al aanwezige blad binnen houden, zo licht mogelijk, eventueel al de 1e x opgepot in een iets grotere pot met verse grond en mesten. Na Mei gaat de plant naar buiten. Zonnig of half zon. Veel licht, nog een keer oppotten in een dikke maat groter, of in de volle grond. In oktober na de 1e lichte vorst gaat de plant naar binnen, droog, koel. liever koud zelfs ( lastig binnen, maar als je hem buiten houdt: geen vorst ) Plant sterft af of is dan al afgestorven. Opnieuw vers oppotten tegen de tijd dat je hem naar binnen haat en geen water geven. Pas als door de warmte binnen de knop zichtbaar wordt, dan de plant weer water gaan geven, weinig in het begin. Mesten pas weer ná de bloei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er 4 al jaren oud.zodra ze uit gebloeid zijn komen ze in de venter bank te staan op het noorden.

De bladeren schompelen op den duur.

Gewoon laten staan.

in oktober nieuwe aarde en mest en walla ze krijgen dan weer nieuwe bloem en blad.

2 van de 4 bloem,volgende keer beter.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké. Ja, als ze afsterven en geen blad meer hebben, dan heeft mesten geen zin nee. Inderdaad.

Bij mij gaan ze juist in het voorjaar in het blad en groeien ze lustig door de zomer door, en gaan ze in oktober in rust.

 

Heb ze overigens nú niet staan meer hoor. Ik ben die dingen wel een beetje zat ( off-topic-onzin-opmerking ) ( waarom maak je m dan Bit ? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 years later...

Hadden van mijn ouders een amaryllis gekregen in december. In januari en februari de bloei gehad, dit is een foto van de 2de bloeistengel.

09feb2020:
1374405421_amaryllis09feb2020.thumb.jpg.1d45fd0d1212e20b07c54014d3f6141c.jpg

 

Na de bloei steeds de stengels weggeknipt. De bol ontdaan van de wax en in een pot gezet met potgrond. In april mee verhuisd met de pepers naar de serre, daar stond ze lekker licht en in de warmte.
Begin juli kwam er onverwachts al een nieuwe bloemstengel, dus maar terug mee genomen naar huis waar hij nu terug bloeit. Verschijnt waarschijnlijk ook een nieuw knolletje naast de plant.

04juli2020:
351694997_amaryllis04juli2020.thumb.jpg.f485871bbf8c8f7c3542ec97bd0ce4eb.jpg

 

Wanneer deze is uitgebloeid en de bloemstengel(s) geknipt, zou ik deze terug in de serre zetten op de volkstuin. De plant weer verpotten aangezien de wortels al terug onderaan zitten?
De bol is veel gegroeid, verschiet daar wel van. Voor de eerste vorst komt ze terug naar huis.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorst is idd. niet goed voor deze Amaryllis. Ik hou ook bollen over en voor bloei in het nieuwe jaar is er een rustperiode nodig van ca. 2 maanden bij 10-15 graden. je kunt ze dus prima terugzetten in de serre op de volkstuin, Ze houden van warmte en veel licht en je kunt in de serre ook grotendeels de rustperiode aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...