Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Broccoli en bloemkool blijven klein, tekort aan voeding?

T0M

Recommended Posts

Sedert vorig jaar heb ik problemen met broccoli (soort De Cicco) en bloemkool (Romanesco). Het lukt maar niet om ze groot te krijgen. De plant is mooi groot, normaal van postuur maar de oogstbare elementen hebben vaak maar een diameter van 5 cm. Laat je ze dan even staan, hopende dat ze wat bijgroeien, schieten ze gelijk in de bloemen. Zou dit te maken kunnen hebben met bepaalde tekorten aan voedingsstoffen?

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.

Kan je tóch misschien wat meer info geven ? Een foto ook misschien ? Bedoel je teelt die je nú nog hebt staan ? Of praat je uit de ervaringen van vorig seizoen ?

Kolen willen vreten ja. Het zijn echt vréters. ( zeg ik expres zo, want dat zijn het ) Ook wat kalk het liefst ( voor als je op zuur zou zitten ) en absoluut volle zon.

Ik zal morgen een foto plaatsen van Romanesco bloemkolen die dankzij de zachte winter momenteel goed is. Ik had ze vrij laat gezaaid (augustus) in een P9 potje in de serre (samenstelling van zaaigrond bestond uit 70% standaard potgrond en 30% groencompost) heb ze nadien verplant in volle grond (zon) langs het gazon. Met andere woorden ik had dit najaar een border van bloemkolen staan. De ondergrond hier is zware leem. Tot drie jaar geleden was de achtertuin, en dit gedurende voor zover ik de historische kaarten heb kunnen bekijken en de oudste is uit eind 18e eeuw, een hoogstam boomgaard waarin koeien, en de laatste jaren ezels stonden. In 2012, toen onze nieuwbouw is opgetrokken heeft deze zone braak gelegen en in het late voorjaar van 2013 heb ik alles omgeploegd, het geheel voorzien van compost (1.5m³ voor 150 m²) en vervolgens onder gefreesd om mijn grasmatten te leggen.

De broccoli's (type de cicco) waar ik het over heb, bleven klein, zowel hier in de moestuin achter het huis als in het veld op 5 minuten rijden hier vandaan waar we nog een extra stuk moestuin hadden. In het veld bestaat de ondergrond uit zandleem en is de ondergrond goed doorlaatbaar. Het veld was tot enkele jaren geleden in gebruik als boomkwekerij voor coniferen en het stukje heb ik gelijktijdig met m'n achtertuin geploegd en voorzien van compost (2 m³ voor 300 m²). Van de broccoli kan ik jammer genoeg geen foto maken, de zielige stammen broccoli die we hadden zijn reeds lang opgegeten en verteerd .

Het gekke is, in 2012, het eerste jaar dat we de moestuin hadden hadden we mooi ontwikkelde bloemkolen en broccoli's, maar dat was toen telkens plantgoed dat ik bij de boerenbond aankocht.

Ik post morgen een foto ter verduidelijking.

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.

Het zaaitijdstip van de Romanesco kan een mogelijke verklaring zijn waarom de kooltjes klein zijn. Je zaait ze normaal gesproken een stuk vroeger (afhankelijk van het ras). Mogelijk speelt dit ook bij de broccoli, een vroeg voorjaarsras te laat (eind zomer) gezaaid?

Naast de compost, is er nog met wat anders bemest?

Neen, enkel met compost. Ik ging er van uit dat een ex-weiland ( de moestuin achter het huis) nog genoeg voedingsstoffen zou bevatten. Het perceel in het veld is altijd intensief bemest met blauwe korrel.

Aangaande het zaaitijdstip. De bloemkool is laat gezaaid, de broccoli heb ik in april gezaaid.

Dan lijkt het me toch dat de voedingstoestand de oorzaak is. Blauwkorrel voedt maar echt heel even he ? Daar blijft niets van over in de grond ( spoelt uit wat niet opgenomen wordt ) Verbetert de grond ook niet. En eerlijk gezegd, is alleen compost ook wel weinig hoor voor kolen. Op verder arme grond dan he ?

• 2 weeks later...