Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Van braakliggende grond naar moestuin?


lli--n--da

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik wil graag mijn moestuin beginnen op een groot stuk grond die al meer dan 10 jaar braak ligt.

Dus het staat vol met meerjarig onkruid. Nu heb ik gelezen dat je het best alles eerst kan maaien, dan leg je er tapijt of

canvas op zodat alles lekker wegrot. Daarna moet je proberen zoveel mogelijk de wortels te verwijderen.

Hebben jullie eventueel nog aanvullingen? Wat moet ik hierna doen? Bemesten met koemestkorrels (want compost en gewoon mest

heb ik namelijk niet)?

 

Groetjes Linda.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die werkwijze zou je kunnen toepassen, zo neem je het licht weg waardoor het onkruid niet meer kan groeien. Je hebt dan wel geduld nodig en kan pas over minimaal een maand starten met de moestuin.

 

Wat ik persoonlijk zou doen is (als dat mogelijk is op locatie) de tuin te laten ploegen waardoor de bovenste laag grond onder komt te liggen en het onkruid minder kans heeft.

Nadeel is dat als je de grond een beetje wilt bewerken je er ook nog met een frees over moet, dat heeft weer het risico dat je daarmee de wortelonkruiden zal vermeerderen.

Een ander alternatief is om de grond met de hand te spitten (zwaar werk) maar dan kan je wel gelijk het onkruid van tussen de grond te halen.

 

Ongeacht welke methode je kiest (andere zullen ook nog wel tips hebben), het stuk grond de komende jaren goed bijhouden is in ieder geval het advies wat ik je mee wil geven.

 

Bemesten met koe-mestkorrels is prima zie: https://www.moestuinforum.nl/bemesting-t1220.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het onkruid weghalen zou ik ploegen en freezen en bemesten waarschijnlijk via mulchen rond de planten ligt eraan wat je kweken wilt.

je kunt soms ook bij tuincentra een bodem onderzoek laten doe dan weet je precies wat je nodig hebt om je grond te verbeteren.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het zekere op het onzekere wilt nemen kun je een bodemonderzoek laten doen. Dan krijg je een uitgebreid rapport over de voedingsstoffen en structuur van je grond en tips over hoe je de structuur kunt verbeteren (bijv. draineren) en welke voedingsstoffen niet in de orde zijn. Zo kunt je selectief bijmesten.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een grondmonsteronderzoek is belangrijk.

Ploegen en frezen lijkt mij het makkelijkst.

Tenminste als het een groot stuk is, misschien kun je deze machines ergens huren, anders wordt het hard labeur. Maar ja dat hoort nou eenmaal bij een moestuin.

Daarbij zou ik toch kijken of ik nog ergens een partij compost of mest op de kop kon tikken. Lijkt mij bij een braak stuk grond al een hele verbetering van de bodem.

Heel veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...