Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Framboos snoeien nu nog (eind februari)?

kris1984

Recommended Posts

De takken die vruchten hebben gedragen afsnoeien, gelijk met de grond.

De takken die reeds omhoog staan, maar nieuw zijn, dus niet gedragen hebben, afknippen op 1.2 meter. Deze gaan je dit jaar de vruchten geven. Eind van het jaar, of na de oogst mag je die dus terug gelijk met de grond snoeien. De nieuwe laat je weer doorschieten en afknippen op 1.2 meter.

Zo wordt de struik telkens weer vernieuwd. Moeilijk is het niet.

En ( ja, sorry hoor ) , om het dan tóch nog moeilijker te maken : stel, het is inderdaad een herfstframboos, dan kan je er óók nog voor kiezen om alles nu te laten staan ( eventueel wat dunne takken helemaal op de grond wegsnoeien ) . De takken die in de herfst gedragen hebben, dragen dan in het voorjaar wederom. Die takken dan na die oogst in het voorjaar bij de grond wegsnoeien. Nieuwe takken die zostraks gaan groeien dragen dan weer in de herfst en het jaar daarop in het voorjaar weer.

Snap je m nog ?

Belangrijk dus: weet je of het een herfstdragend soortje is ? Of gaf de framboos alleen in juni/ juli ?

Is dat laatste zo, en is het dus een éénmaaldragende gewone zomerframboos, dan zoals Jokat zegt.

( ook dán zou ik nu de dunste kleine takjes bij de grond afsnoeien )

Lekker dik mulchen met wat koemestkorrels er onder. In mei / juni wat kalium geven.

Mijn framboos draagt vruchten van ongeveer juni/juli tot eind september.

Is dat dan een herfstframboos?

Het onderscheid zit hem in de takken waarop de framboos vruchten draagt. Bij een herfstframboos draagt de planten al vruchten op de takken die in hetzelfde jaar gevormd zijn, bij een zomerframboos komen de vruchten op het 1-jarige hout.

@katja1604 : Als jouw framboos echt én eind juni vrucht geeft en ook nog een keer eind augustus-sept-begin oktober, dan is het een herfstframboos ja. Zie mijn eerdere post.

Iets preciezer : De gewone zomerframboos draagt echt 1x vrucht. Op 1 jarige ( vorig seizoen gegroeid ) hout. Die tak sterft af na de gift. De herfstframboos draagt op takken die datzelfde jaar gevormd worden uit de grond. Geheel nieuwe takken dus. Maar is ook in staat om op 1-jarige takken óók te geven , maar dan in het voorjaar.

De herfstframboos kun je , zoals gebruikelijk is, eigenlijk elke winter tot op de grond afsnoeien. Dan draagt hij alleen in de herfst ( en dan ook méér )

Maar doe je dat afsnoeien niet, draagt hij óók in het voorjaar en in de herfst nogmaals. Maar beide keren dan wel minder.

Hoop toch dat dit duidelijk genoeg is.

De verwarring bij frambozen snoeien is niet voor niks een telkens terugkerend thema. Simpeler is het helaas niet.

Geeft niks als je het tóch niet snapt. Vraag maar raak.

Dank je wel, Bit.

Volgens mij snap ik het nu wel!

Ik had al vrij vroeg vruchten vorig jaar, idd op de takken die het seizoen daarvoor ook al vruchten gaf.

En ik heb daarna nog een keer heel veel vruchten gehad, lijkt mij dus een herfstframboos.

Ik heb 3 struiken geplant en zal dan dit seizoen 1 of 2 planten helemaal tot de grond snoeien en 1 of 2 niet helemaal snoei, zodat ik al vroeg vruchten heb, ben dol op frambozen!