Jump to content

US bestelling

Recommended Posts

Ik denk er aan om bij deze link http://www.amazon.com/gp/aag/main?ie=UTF8&asin=&isAmazonFulfilled=&isCBA=&marketplaceID=ATVPDKIKX0DER&orderID=&seller=A2RFYS0Z0XNILU een bestelling te plaatsen omdat hij zoveel zaden/paddestoelen heeft die we hier niet kennen.

Mijn vraag is of er nog mensen zijn die hier interesse voor hebben zodat we een groter pakket (minder verzendingskosten) kunnen bestellen.

Ik stel voor om per bestelling de verzendingskosten globaal te delen.

Heb je interesse, zet dit dan in een bericht en ik zal dan dagelijks het bericht hier updaten.

We zien wel hoever we komen

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Hou er rekening mee dat er 2 problemen kunnen optreden bij de douane:

- dat planten (dus ook zaden, broed, stekken e.d.) niet ingevoerd mogen worden zonder allerlei verklaringen over gezondheid en dat het om rassen soorten/gaat die op de Europese lijsten staan. Als de douane een pakket controleert en dit aantreft, loop je risico dat het nooit wordt bezorgd (vernietigd). Als het om bedreigde soorten gaat die uit het wild (kunnen) komen, loop je zelfs risico op strafrechtelijke vervolging en hoge boetes.

- Als de waarde van een pakket te hoog is, wordt het pas bezorgd na vooraf-betaling van invoerrechten + toeslagen. Dan kunnen de kosten behoorlijk tegenvallen. Op de site van de belastingen kun je de vrijgestelde waarde opzoeken.

Ik heb vaker zaden besteld uit VS, Canada en Australië (voor relatief kleine bedragen van hooguit 15 a 30 Euro). Onlangs is mijn bestelling uit Canada nooit aangekomen. Heb ik ze opnieuw gedaan en grote zaden weggelaten en het als een "gewone brief" laten verpakken: toen ging het wel goed.

Verkopers hebben ook verschillend beleid voor verzending naar Nederland/Europa. Sommige weigeren dit. Anderen doen het geheel voor je eigen risico....en weer anderen zijn zeer behulpzaam om het goed te regelen. Dus kijk ook daar even naar.

Over het algemeen kun je best alleen kleine dingen bestellen, voor beperkte waarde en waarvan je zeker bent en het ook duidelijk is dat het niet om beschermde soorten gaat. Bovendien wil een incognito-verpakking (zodat het eruit ziet als een brief of een klein boek, zonder dat te zien is dat het van een plantenbedrijf o.i.d. komt) ook wel helpen.

Dan nog kan het zeker de moeite waard zijn om "ver weg" te bestellen. Als het om iets gaat, dat niet in Europa geleverd kan worden (bijvoorbeeld bepaalde tomaten-zaden) of omdat het - zelfs inclusief verzendkosten - voordeliger is. Maar zonder risico's is het niet altijd!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

En kijk even eerst naar Ebay.com. Je kunt veel van hetzelfde zaden en soorten krijgen in kleine verpakkingen (brief), zonder shipping kosten (of met heel klein), zonder belasting. Ik heb zelf via Ebay Turnip Golden Ball besteld (uit VS) en Japanese Red Maple Seeds (China). Waren hetzelfde prijzen als die man voor je in Amazon biedt of goedkoper. Over kwaliteit kan ik nog niks zeggen, we gaan het nog zien.

Over padenstoelen: kijk naar de beoordelingen, volgens mij zeggen veel mensen dat ze niet groeien (alles heeft maar 2 sterren)! Pas op dus.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

En kijk even eerst naar Ebay.com. Je kunt veel van hetzelfde zaden en soorten krijgen in kleine verpakkingen (brief), zonder shipping kosten (of met heel klein), zonder belasting. Ik heb zelf via Ebay Turnip Golden Ball besteld (uit VS) en Japanese Red Maple Seeds (China). Waren hetzelfde prijzen als die man voor je in Amazon biedt of goedkoper. Over kwaliteit kan ik nog niks zeggen, we gaan het nog zien.

Over padenstoelen: kijk naar de beoordelingen, volgens mij zeggen veel mensen dat ze niet groeien (alles heeft maar 2 sterren)! Pas op dus.

Voor de paddestoelen was ik stiekem aan het hopen dat Stan dit even zou bekijken, idd, niet zo een beste score.

Wat de andere bestellingen betreft, was het mij idd meer te doen voor de tomaten soorten + nog enkele zaken die ik eens wou proberen.

Misschien is het geen slecht idee om een lijst aan te maken of je al die speciale soorten ook niet ergens in Europa kan vinden, de prijzen op te lijsten en zo de goedkoopste/kwaliteit te vinden.

Hmmmm ik denk dat ik daar deze week is werk ga van maken

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Hoi Leeloo, jammer genoeg wist ik dit niet eerder. Ik heb het geluk gehad dat forumlid Yuras voor mij uit Minsk wat apparte soorten heeft mee genomen(hij had denk ik voor jou ook wel wat mee kunnen/willen brengen). En roep eens om welke soorten paddenstoelen zou het dan gaan. Soms kan je er wel aan komen maar idd erg lastig. Als je b.v. een kweekkit of broed van Moriel wil gaan bestellen(Is te koop in Amerika( dan kan je ook even een pb naar forumlid Oro sturen ? voor info)). Hij/zij heeft ze afgelopen jaar in de tuin gehad uit broed.

Edit : Als het een soort is die in de vrije natuur hier wel voor zou komen kan je ook een sporenprint maken(is dan enkel niet lang te bewaren).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl