Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaat buiten zaaien

nick86

Recommended Posts

Zoals het onderwerp eigenlijk al aangeeft. Zijn er ook mensen die tomaat buiten zaaien, bijvoorbeeld in een kas? Ik heb mijn kweekkastje eigenlijk helemaal vol staan. Echter wil ik best graag nog meer zaaien. Vensterbanken begin ik niet aan, daar maak ik mijn partner niet heel blij mee haha. Tomaat heeft 20 graden nodig om te kiemen, het is vaak veel kouder buiten (ook in de kas, zeker in de nacht) Maar misschien heeft een van jullie wel goede ervaring hiermee?

Nee. Helaas. Tomaten kun je niet bij de huidige buitentemperaturen in de koude kas zaaien.

Voorbeeld: mijn kasje wordt overdag bij mooi weer inderdaad al lekker warm. Maar bij een bewolkte druilerige dag is het er op de dag rond de 7 graden nu. Nachten nog kouder.

Met zulke temperaturen kun je dus nog geen tomaten zaaien. Simpel. Het is 1 maart. Binnen zaaien is al tricky-vroeg ( waar moet je met al die tomaten straks heen ? )

Het is gewoon te vroeg. Vééls te vroeg.

Als je in mei in de kas zaait heb je nog 4 groeimaanden, vroege rassen kunnen dan nog een goede oogst geven.

Op een tafel of rek (in je kas) koelt het ook minder snel af als in de grond...dus daarop kan je iets vroeger zaaien.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Als je geen andere mogelijkheid hebt en je wilt ze perse zaaien, zou je dwergrasjes (geschikt voor in pot) kunnen overwegen. groei is struikvormig, niet dieven en rijpingstijd van alle tomaten is in vrij korte tijd. Begin mei zaaien, zou nog moeten lukken.

Ook zou je vanaf begin mei gewoon wat planten kunnen kopen/ruilen.

Heb je in je kasje niks staan, dat in april naar buiten kan? Vroege tomatenrassen half april zaaien en goed verzorgen, dat moet echt nog wel lukken. Mijn buurman deed het verleden jaar ook met zijn vaste Moneymakers.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Vorig jaar ( wel een erg mooie zomer dacht ik ) heb ik spontaan opgekomen tomatenplanten gehad op een plek in de tuin, waar ik wat tomaten had laten liggen van de zomer ervoor. Die hebben dus gewoon buiten gelegen ( zaad van de tomaat is goed winterhard ) en zijn rond mei opgekomen. Die planten hebben goed gedragen. Het kan dus wel. Maar krap denk ik. Ook afhankelijk van het seizoen kwa weer.

• 2 months later...

18 april schreef ik:

en.....de to-maarten-zaadjes zijn binnen!

ik heb nog een mooie muts liggen dus ik kan aan het MM-tuinieren

en nu.......

had geen zin in dat gedoe binnen op de vensterbank, dus gewoon hup in een potje buiten gezaaid, geen plastic flessenkop erop [zou ik doen maar vergeten] en wat ziet de greet net in de tuin

DSC0530230021399115601.JPG

DSC0530338291399115599.JPG

de 2de moet nog opkomen....

ze staan op een tafel met alleen ochtendzon en waren van de week kleddernat

d8 al die kan ik weggooien, maar soms is het maar goed dat de greet zo lui is

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Kiemen doen ze wel. Maar of het grote dragende planten gaan worden zo, dat is een grote gok.....weinig kans eigenlijk

Het is normaal dat in juni zaden van tomaten die op de grond vielen of in de compost terecht kwamen in je grond gaan kiemen. Die overwintering buiten of processen in de compost werken zelfs stimulerend op het kiemen, heb ik de indruk. Maar eigenlijk is dat gewoon te laat om nog een oogst te krijgen.

2 waarnemingen:

1. In de warme zomer van verleden jaar zag ik in het wild (langs een verlaten moestuin) enkele tomatenplanten groeien. Eind augustus waren ze behoorlijk fors en bloeiden ze volop en in oktober lagen er zowaar enkele groene en halfrode tomaten op de grond bij de afstervende planten. M.a.w. een tomaat heeft voorzaaien en opkweek onder gunstige omstandigheden en een heel seizoen nodig om in ons klimaat net een oogst te geven.

2. Dit jaar, veel vroeger dan anders, kom ik nu al een enkel kiemend tomatenplantje tegen in mijn moestuin. Op de plek waar verleden jaar zo een woekerplant stond met duizenden besjes-tomaten. Zachte winter en vrij warme voorjaar zijn vast de oorzaak. Die zien er dan ongeveer zo uit als op jouw foto. Maar voor het oogsten van tomaatjes zijn die bijna kansloos, tenzij het een heel lange superzomer wordt...dan zouden er net enkele tomaatjes aan een plant kunnen komen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.