Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Grond of potten in kweekkas?

Deinumite

Recommended Posts

Ik heb zojuist een kweekkas (afmeting: 100x60x30/40) in de tuin gezet. Ik heb hiervoor een deel van de betegeling/het terras opgeofferd. Ik vraag mij nu echter af of ik in de kas nu moet gaan zaaien in de grond (zand vervangen door tuingrond) of dat ik toch beter kan (voor)zaaien in potten en deze in de kas plaatsen.

Moestuin is elders in de stad, dus zaailingen moeten tzt worden getransporteerd naar de bedden in de moestuin.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Moestuin is nog niet zaaiklaar. Deze moet nog gecultiveerd worden en de compost/mest moet ook nog over de bedden worden verdeeld. Daarom wil ik in de kweekkas voorzaaien. In de moestuin moet dit jaar het volgende geoogst worden, althans dat is het teeltplan van 2014:

Zonnebloemen

Aardbeien

Komkommer

Kropsla

Zomerwortelen

Sperziebonen

Broccoli

Prei

Uien

Courgettes

Na overleg en wijs beraad ga ik de kweekkas vullen met moestuingrond op het zand. Goed voor de afwatering. De zaden stop ik in turfpotjes die ik op hun beurt weer in de volle grond stop. Zodoende kan ik na verloop van tijd de zaailingen ook gemakkelijk verplaatsen naar de moestuin. Dus het is een combi geworden van potjes in de volle grond. Moet goed komen dus.