Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Betekenis "tweejarige" fruitbomen

laazor

Recommended Posts

Hier in België verkoopt de Aldi vanaf zaterdag 'Fruitbomen', met verschillende vruchten (bv. kersen/appels/..).

Nu staat er bij: Tweejarige fruitbomen, wilt dit zeggen dat de bomen gewoon afsterven na 2 jaar?

Je weet wel niet wat je in huis haalt, laagstam, hoogstam of.... ? Ook geen vermelding van de gebruikte onderstam enz... Je kan natuurlijk wat gaan gokken door te kijken hoe laag de eerste takken zitten maar echt zeker ga je nooit zijn en de onderstam kan je zeker niet weten op het zicht.

Voor een paar euro meer haal je een boompje van je keuze in een kwekerij met de nodige uitleg erbij wat het is.

2 jarige , dus bomen met al zijtakken. Vorig jaar waren het 1 jarige voor 1 euro minder.

Het zijn elk jaar goede kwaliteit bomen.

de appel staat op M9 onderstam , de peer op Kwee A , de pruim en perzik op St julien A , de kers en kriek op limburgse boskriek.

Ze zijn zeker aan een heel goede prijs en waren al elk jaar van heel goede kwaliteit , en komen dit jaar opnieuw van dezelfde kweker (heb er persoonlijk contact mee).

Het siert Aldi wel dat ze eerlijk zijn over de groeikracht van de onderstammen waarop deze fruitboomjes zijn ge-ent.

Zulke eerlijke info krijg je niet altijd bij de kwekers. De meesten doen voorkomen of die stammetjes altijd zo laag blijven...

Ja, zelfs een zwakgroeiende onderstam zoals een M9 (appel) , Kwee C (peer), St Julian (pruim) ,perzik en G5 (kers) kunnen op een voedingsrijke bodem en met nauwelijks of geen snoei makkelijk een hoogte bereiken tot 400 cm.

Ps: de leuke kleine appel, peren, pruimen , kersen boompjes welke je nu ziet in het tuincentra vermelden nooit het type onderstam terwijl dit wel zou moeten (mijn mening) ... geloof me, heus ...over een paar jaar zijn deze boopjes al gauw een metertje of 2.

Ze zijn er wel, de dwergjes, deze zijn echter veel duurder, het zijn speciale soortjes, niet door het type onderstam kleinblijvend maar berperkt in groei door een genetische mutatie, ze blijven echt klein, 2 m is al echt de max. hiervoor moet je soms iets verder zoeken.

Ik heb 2 pruimen gekocht, 2 kersen en één perzik boom.

Die Kersen zijn er gezond uit, maar die andere 3 zien er redelijk gedroogd uit, kan het zijn dat ze 'dood' zijn?

Heb ze net 10 min in water gelegd en ook geplant buiten.

Pruimen, als ze nog helemaal in rust zijn ( ik heb een latere staan, die ook nog helemaal niks laat zien, zelfs geen zwellen van de knoppen ) zien er soms heel "oud" uit, als verdroogd. = normaal. Komt vanzelf.

Ik heb vorig jaar bij de Aldi in Nederland 3 pruimenboompjes gekocht en het jaar daarvoor 3 appelboompje.

1 van de pruimenboompjes is helaas niet aangeslagen, maar de andere 2 zijn enorm gegroeid in dat jaar. Mijn vrouw heeft ze voor mij opgehaald en het waren de laatste die er nog stonden, ze had die ene die er wat slechter uit zag en het niet gehaald heeft eigenlijk willen laten staan maar omdat het de laatste was heeft ze hem toch maar meegenomen. Domme pech dus.

Van de appelbomen van dat jaar daarvoor heeft ook 1 het niet gehaald maar dat was mijn eigen schuld. ik heb ze maanden laten staan voor ik ze geplant heb, niet heel slim dus. Die andere 2 doen het heel goed, een golden delicious die afgelopen jaar enkele appels heeft gedragen en een jonagold die enkele kilo's heeft gedragen zelfs.

Als ze in Nederland weer verkocht gaan worden dit jaar ben ik zeker van plan er weer enkele aan te schaffen.

Over kweken in potten, ik denk dat het heel goed te doen is daar je ze ook in het tuincentrum kan kopen in vrij kleine potten, ik denk alleen dat dat wel ten koste gaat van oogst. Maar ondanks dat denk ik wel dat het te doen is.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.