Jane Doe Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 Zat er aan te denken, de bewerkte bodem met kranten en dan worteldoek te bedekken? Wat vinden jullie van dat idee? En hoe kan men het beste de plantgaten maken, als het doek ligt? Quote
Bit Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 Een vraag terug. Wat is de reden voor jou om aan kranten te denken,; om die onder het worteldoek te leggen ? Dat je aan worteldoek denkt om je teeltvak of teeltbed te bedekken is een keuze. Zou niet mijn keuze zijn, maar mag iedereen zelf weten natuurlijk.Is ook niet je vraag. Worteldoek Is zeker afdoende tegen onkruidgroei bv.Maar waarom kranten er onder ? Quote
Jane Doe Geplaatst: 4 maart 2014 Auteur Geplaatst: 4 maart 2014 Worden karton en kranten niet vaker gebruikt? Met mulch hebben we goede ervaring, in vergelijk met wieden. Maar worteldoek nog geen ervaring, om tijd van wieden te besparen. Quote
mijke Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 het idee van karton (of soms inderdaad kranten, hoewel me die - met de gekleurde inkt etc. - misschien wat minder geschikt lijken?) is dat het karton in eerste instantie het licht tegenhoudt, waardoor het onkruid eronder afsterft. Vervolgens vergaat het karton zelf ook, omdat karton organisch materiaal is. Het karton verandert dus, samen met de afgestorven onkruiden, in compost. Dat lijkt me bij worteldoek niet het geval? Dus de vraag is wat je wilt bereiken. Wil je gewoon niet meer hoeven wieden, of wil je tegelijkertijd ook zo veel mogelijk organisch materiaal toevoegen? Daarnaast lijkt me dat worteldoek nog een ander nadeel heeft: het houdt alle compost of mulch die je er bovenop gooit tegen. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Jane Doe Geplaatst: 4 maart 2014 Auteur Geplaatst: 4 maart 2014 Tijd besparen met wieden, zodat we meer tijd hebben voor de moestuin. Quote
Bit Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 Oké. Nou, bij gebruik worteldoek of gronddoek ter afdekken grond om onkruidgroei tegen te houden, heb je dus geen kranten of karton nodig. Dat is een beetje dubbelop, en dan heeft de laag kranten of het karton dus geen functie of noodzaak.Het is niet al te best voor je grond en je bodemleven, maar dat wist je natuurlijk al. ps : ik heb net een post geplaatst in een topic, waarin ik doek gebruikt heb 2 jaar lang : foto-s-voor-na-en-tussen-t10251.html Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.