bytte Posted March 4, 2014 Posted March 4, 2014 Ik wil dit jaar voor de eerste keer tomaten zaaien. Ik lees overal dat de ideale temperatuur voor het kiemen en voor de zaailingen rond de 20°C is. Nu woon ik een koud huis dat met een oude gaskachel wordt verwarmd. Dat betekent dat ik de keukenkachel alleen overdag opzet en wanneer ik er zelf ben. 's Nachts daalt de temperatuur snel naar 13–14°C. Zou dit problemen kunnen geven? Quote
Connie Posted March 4, 2014 Posted March 4, 2014 Nee hoor, ik heb ze zelf bij mij boven gezaaid.Daar heb ik de cv niet aan staan en overdag het raam open.Het zal iets langzamer gaan maar ze ontkiemen echt wel hoor Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Jorieke123 Posted March 5, 2014 Posted March 5, 2014 Als je nog even wacht met zaaien, dan daalt de temperatuur 's nachts niet meer zo hard en moet het wel lukken. Het is nu toch nog te vroeg om ze te zaaien. Ze kiemen misschien wel, maar groeien met die temperaturen amper. En voelen zich echt niet lekker. Ik heb ze ook wel eens bij zulke temperaturen laten staan, en ze gingen langzaam achteruit en zelfs dood. Ik heb ze toen maar snel warmer gezet. Ze stonden trouwens toen wel heel licht... wat goed is, maar toch te koud. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bytte Posted March 5, 2014 Author Posted March 5, 2014 Oké bedankt. Is het dan niet goed dat ze veel licht hebben? Ik dacht dat dat net een voordeel was? Quote
mw vogel Posted March 5, 2014 Posted March 5, 2014 het is in deze tijd van het jaar toch een beetje schipperen met licht en warmte. ik sjouw mijn zaaigoed tomaten en pepers regelmatig heen en weer als vuistregel hanteer ik: 's nachts zo warm mogelijk, overdag zo licht mogelijk (maar liever niet in de zon dus). in jouw geval zou ik je zaaigoed 's nachts dus zo dicht mogelijk bij de kachel zetten, zo profiteren ze van de restwarmte van de kachel. als je een gaskachel hebt kun je de bak er wellicht bovenop zetten? er brandt altijd een klein waakvlammetje, dat net dat kleine beetje warmte geeft... succes! Quote
Jorieke123 Posted March 5, 2014 Posted March 5, 2014 Veel licht is juist goed ja. Ik heb mijn zin even anders geformuleerd Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
palmera Posted March 5, 2014 Posted March 5, 2014 Bij mij schommelt het ook erg qua temperaturen op de vensterbank.ik had bij andere zaadjes die niet wilden ontkiemen, die ook wat warmer moeten staan, opnieuw gezaaid en ze letterlijk op de verwarming gezet, las dat iemand dat ook deed? en nu waren ze binnen 1 week ontkiemd.. en de grond bleef toch ook vochtig.. Quote
ferdinand Posted March 5, 2014 Posted March 5, 2014 Ik woon ook in zo'n huis.Ze staan voorlopig in mijn huiskamer in de vensterbank. Zijn goed ontkiemd en groeien gestaag, niet heel hard.Snachts staat de gaskachel uit en koelt het af tot 10-15 graden. Overdag staan ze in de volle zon achter het raam.Ik heb het al 2 jaar zo gedaan en hele goede oogsten gehad. Quote
bytte Posted March 5, 2014 Author Posted March 5, 2014 Goed om deze reacties te horen. Ik geef het deze week een kans. Quote
Recommended Posts