Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Cavia mest gebruiken in de tuin?

jasmin

Recommended Posts

Wij hebben sinds kort een cavia. Voor de grap heb ik al een paar gedroogde keutels bij een paprikaplantje gestoken. Maar eigenlijk weer ik niets van specifieke toepassing van mest van cavia of konijn. Ik weet wel dat er geen speciale behandeling nodig is, itt bv. verse paardenmest.

Met Googlen kwam ik er trouwens achter dat via Marktplaats ook gratis caviamest wordt aangeboden (kwekers) (met mogelijk stille hoop wat groente en tuinafval in return), maar dan moet zo iemand natuurlijk wel bij je in de buurt wonen.

Wie heeft er een beproefd succesrecept voor de toepassing van deze mest?

Door de compost mengen... dat leek me aanvankelijk het idee. Maar misschien kan je er gier van maken, of keutels tot poeder malen... of is het die moeite niet waard?

Ik krijg van vrienden de inhoud van de cavia bak (op hennep basis), deze meng ik door de compost. De keutels zou je volgens mij zo kunnen gebruiken maar de urine is volgens mij te scherp.

De structuur van het mot is erg goed voor je compost het ziet er erg mooi uit. Samen met je fruitafval heb je binnen no time mooie compost. Ik spaar het op in mijn groene bak en eens in de zoveel tijd leeg ik deze op de hoop.

Let wel op dat je voldoende vocht toedient, het mot neemt veel vocht op !

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Mja toen ik nog konijnen had ging dat ook de compost bak in, denk zeker wel dat dit een verijking van je compst is,

maar iets speciaals ermee zou ik niet weten.

Players only love you when they're playing.

Helemaal gelijk wouttie: poep, stro geen probleem, hennep al helemaal niet, maar eerst op de composthoop zodat de urine een deels verzwakt en uitgespoeld wordt door regen. Uitkijken met teveel zaagsel, af en toe is niet erg maar niet iedere week een hele bak. Ik doe op een compostbak 3 a 4 vuilniszakken met stro,zaagsel en poep en pies natuurlijk tussen de lagen door.

Even a broken clock is right twice a day

• 1 year later...

Wij hebben nog tamme ratjes gehad en gebruikten hennepstrooisel in de kooi. Dat ging samen met de keutels op de composthoop en na compostering de tuin in.

Voor de konijnen hetzelfde (stro + keutels). Ik veronderstel dat je dit voor cavia's ook kan doen.

Onze konijnen hadden houtvezel om de urine geurloos in te laten trekken en stro als bodembedekking. Doordat we ze in de huiskamer hielden, werd de kooi erg vaak verschoond. Die flinke hoeveelheid ging allemaal in de composthopen van mijn vader en mij. Doordat konijnen van nature zindelijk zijn en een sanitair hoekje zowel in hun kooi reserveerden als in een hoek van de kamer als ze losliepen, kon ik de mest in pure vorm verzamelen. Die keuteltjes gebruikte ik direct bij de sla-, andijvie- en koolplanten.