jasmin Posted April 9, 2011 Share Posted April 9, 2011 Wij hebben sinds kort een cavia. Voor de grap heb ik al een paar gedroogde keutels bij een paprikaplantje gestoken. Maar eigenlijk weer ik niets van specifieke toepassing van mest van cavia of konijn. Ik weet wel dat er geen speciale behandeling nodig is, itt bv. verse paardenmest. Met Googlen kwam ik er trouwens achter dat via Marktplaats ook gratis caviamest wordt aangeboden (kwekers) (met mogelijk stille hoop wat groente en tuinafval in return), maar dan moet zo iemand natuurlijk wel bij je in de buurt wonen. Wie heeft er een beproefd succesrecept voor de toepassing van deze mest? Door de compost mengen... dat leek me aanvankelijk het idee. Maar misschien kan je er gier van maken, of keutels tot poeder malen... of is het die moeite niet waard? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted April 9, 2011 Share Posted April 9, 2011 Ik zou gewoon eens op plantjes uittesten waar je wat teveel van hebt voor als er iets verkeerd gaat dat het niet zo erg is. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted April 9, 2011 Share Posted April 9, 2011 Ik krijg van vrienden de inhoud van de cavia bak (op hennep basis), deze meng ik door de compost. De keutels zou je volgens mij zo kunnen gebruiken maar de urine is volgens mij te scherp. De structuur van het mot is erg goed voor je compost het ziet er erg mooi uit. Samen met je fruitafval heb je binnen no time mooie compost. Ik spaar het op in mijn groene bak en eens in de zoveel tijd leeg ik deze op de hoop. Let wel op dat je voldoende vocht toedient, het mot neemt veel vocht op ! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 9, 2011 Share Posted April 9, 2011 Mja toen ik nog konijnen had ging dat ook de compost bak in, denk zeker wel dat dit een verijking van je compst is,maar iets speciaals ermee zou ik niet weten. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted April 9, 2011 Share Posted April 9, 2011 Helemaal gelijk wouttie: poep, stro geen probleem, hennep al helemaal niet, maar eerst op de composthoop zodat de urine een deels verzwakt en uitgespoeld wordt door regen. Uitkijken met teveel zaagsel, af en toe is niet erg maar niet iedere week een hele bak. Ik doe op een compostbak 3 a 4 vuilniszakken met stro,zaagsel en poep en pies natuurlijk tussen de lagen door. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Wij hebben nog tamme ratjes gehad en gebruikten hennepstrooisel in de kooi. Dat ging samen met de keutels op de composthoop en na compostering de tuin in.Voor de konijnen hetzelfde (stro + keutels). Ik veronderstel dat je dit voor cavia's ook kan doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Onze konijnen hadden houtvezel om de urine geurloos in te laten trekken en stro als bodembedekking. Doordat we ze in de huiskamer hielden, werd de kooi erg vaak verschoond. Die flinke hoeveelheid ging allemaal in de composthopen van mijn vader en mij. Doordat konijnen van nature zindelijk zijn en een sanitair hoekje zowel in hun kooi reserveerden als in een hoek van de kamer als ze losliepen, kon ik de mest in pure vorm verzamelen. Die keuteltjes gebruikte ik direct bij de sla-, andijvie- en koolplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theepot Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Dat is dus het probleem die cavia's zijn niet zindelijk. Maar er zit best veel poep tussen het houtvezel. Zal eens kijken naar een compost hoop. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts