Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bloedende druif

john78

Recommended Posts

Beste,

Ik heb in mijn zonnige voortuin 2 druifstammen staan. Van die hele oude afgedankte wijngaardstammen. Het snoeien en onderhoud is de afgelopen jaren prima verlopen.

Helaas zijn ze nu gaan bloeden aan de einde van de gesnoeide takken.

Bij mijn weten heb ik niet op een ander tijdstip gesnoeid. Misschien heeft het te maken met de extreem warme winter.

Ik heb eigenlijk maar 1 vraag. Moet ik mij zorgen maken? Ik zou het erg jammer vinden als deze stammen het niet overleven.

Bvd!

John

foto-146981394443289.jpg

foto228921394443300.jpg

Hebben wij ook eens gehad.

Mijn man heeft toen van zijn werk zo'n kneedspulletje meegebracht.

Dat doe je op een wond van een boom (hij werkt met bonsai). Het lijkt op klei.

De druif heeft daarna ontzettend veel druiven gegeven dus had er niets aan overgehouden!

Ik weet natuurlijk niet wanneer je gesnoeid hebt ? Maar dat is dus toch te laat geweest. Helemaal veilig ben je als je een druif voor kerst gesnoeid hebt. Mag ook eigenlijk meestal ook wel in januari nog, maar daarna wordt het al tricky.

De druif is één van die planten waar echt héél vroeg de sapstroom van op gang komt. Snoei je dan, dan krijg je dit ja. Op zich gek zou je zeggen, want de druif is er ook een die juist heel laat uit loopt. Maar goed. Toch.

Wat ik doe, is gelijk bij het snoeien de wond afbranden/ inbranden. Zijn het dunne takken, dan is dat goed te doen. Wel moet je dan snoeien halverwege tussen de knopen, en er dan dus niet net boven. Dat is bij druif sowieso slimmer, vanwege het invriezen van de wond in een normale winter ( nu niet meer ) Hortensia's hebben hier ook erg last van , Blauwe regen, Noot, berk, Acer ook en nog zo wat.

Ik zou nu nog proberen te branden.

Voor de opbrengst zijn deze potten niet geschikt op de lange duur. Puur voor het gewas geeft het bloeden niet zo, als de stokken maar genoeg beworteld zijn. Daar is de pot dus ook een probleem.

Het bloeden komt door de vroege temperatuurstijging.

Wat je ook kan doen is as(van je peuk tot uit de openhaard (het mag potassium zijn)) op de wonden smeren. Het stopt het niet geheel maar het bloeden neemt wel af. Dit verstikt het niet en geeft dus ook geen risico op schimmels of andere besmettingen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Voor de opbrengst zijn deze potten niet geschikt op de lange duur. Puur voor het gewas geeft het bloeden niet zo, als de stokken maar genoeg beworteld zijn. Daar is de pot dus ook een probleem.

Het bloeden komt door de vroege temperatuurstijging.

Misschien een idee om met een stevig en scherp mes de onderkant uit de potten te snijden? Aan de foto's te zien kan men de potten nu nog op hun zijkant leggen, binnen enkele jaren zal dit niet meer gaan. Uiteraard moeten er dan wel nog wat stenen weggeraapt worden anders gaat het geen zin hebben, of zou het sowieso geen goed idee zijn?