willem Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 In al mijn enthousiasme heb ik alle soorten fruitstruiken gekocht bij de Lidl Nu moet ik alleen nog een plek voor ze zien te vinden. Ruimte is er genoeg, maar de positie weet ik nog niet goed.Overzicht van de gekochte struikjes:- Zwarte bes- Rode bes- Witte bes- Groene kruisbes- Rode kruisbes- Framboos- Framboos laat- BraamDe tuin is ongeveer 23x6,5m, en ik heb percelen in gedachten van 6,5x1,5. Momenteel staan achteraan 4 fruitboompjes en zou ze graag daar voor willen zetten, samen met nog wat aardbeien in de buurt zodat dat het fruitgedeelte wordt. Nu weet ik niet precies hoe het allemaal groeit, vandaar m'n vraag naar wat ik waar neer zou moeten zetten. Ik weet niet hoe groot ze worden en of ze goed bij elkaar kunnen staan.Zelf dacht ik nog aan een geraamte om de bessen heen zodat ik daar later een net over kan spannen i.v.m. de vogels.Ik hoor graag jullie tips/ideeën!De druiven die je hier vooraan ziet zijn inmiddels verplaatst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Winters Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Vlak voordat ik mijn zoon van school moest halen zag ik dit bericht.Ik ben daarna gauw naar de Lidl getuft en heb het laatste frambozenstruikje gekocht, dank voor de tip! Ik denk dat je vast nog wel goede tips krijgt, waar de struiken te planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 De bessen hebben minstens een meter afstand nodig en ik denk dat de andere wat meer ruimte nodig hebben. Dat zal lekker snoepen worden volgend jaar Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 De braam wordt zeer groot. Daar kun je best een constructie voor maken om ze te leiden. Geef hem de ruimte! Wordt makkelijk 2,5 meter hoog en zeker zo breed. Frambozen best in volle zon. Andere bessen mogen enkele uren schaduw, maar zon is altijd goed. Hoe is je ligging van de tuin t.o.v. de zon? Ikzelf heb dingen die wat hoger worden (fruitboompjes e.d.) aan de noordzijde, zodat ze geen schaduw werpen op de tuin. Behalve je braam worden de struiken waarschijnlijk rond 1,50 m. max. Maar je zou ze ook evt. aan de westzijde kunnen zetten als een soort windscherm. Voor frambozen, zeker de zomerframboos, is een steun aan te bevelen om ze aan te binden. Eventueel ook iets om de wortels wat op te sluiten = binnen de perken te houden, want de nieuwe scheuten komen ook op rondom de struik....vaak tot 50 cm. afstand. Denk aan een afgebakend stuk van 200 x 70 cm o.i.d. voor elke struik, zodat je een beheersbaar "bosje" van stengels kunt laten groeien in de loop der jaren. Bij herfstframbozen is de hoogte sterk afhankelijk van het ras...dus misschien wel, misschien geen steunlijnen nodig. Terzijde: groente-bedden van 1,50 is niet zo praktisch. Daar kun je in het midden niet bij, zonder er in te moeten stappen. Algemeen wordt aangehouden 1,20. Maar afhankelijk van je maten: ga uit van 2x je armlengte. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Bedankt voor jullie reacties en tips Ik heb hier alvast even een (aangepaste) tekening van de tuin. De stukken zijn nu 6x1,20 opgedeeld in vakken van 4, dit laatste omdat ik sommige stukken opdeel. In totaal dus 15 percelen. De rondjes in perceel 15 zijn de fruitbomen. En nog even een overzichtsfoto van de tuin van vanmorgen.Nu eens bedenken hoe ik de struiken ga planten aan de hand van de tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 houd ook rekening met het machinaal ploegen.deze mensen willen het liefst lange banen maken! volgens mij heb je al loop paden aangegeven op je kaartje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Bedankt voor het meedenken. Ik laat het verder niet ploegen alleen nog frezen, dus dat moet goed komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts