Metje Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Ik heb zes mooie tomaten kiemplantjes in turfbakjes staan. Nu til ik ze zojuist op en ik zie dat bij alle plantjes de wortels door de turfbakjes zijn heen gegroeid. Ze steken er al enkele centimeters uit. Het lijkt me het verstandigst om ze meteen te verspenen, maar... dat zal dan wel met het hele turfbakje moeten, want anders beschadig ik de wortels heel erg. Alleen, als ik ze met turfbakje en al verspeen dan blijven ze dus wel in de niet zo vruchtbare, opgebruikte zaai- en stekgrond staan. Alleen de wortels die uit het tufbakje komen zullen dan van de vruchtbare potgrond profiteren. Wat kan ik het beste doen? Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 gewoon verpotten in potgrond en lekker groot potje, met turfbakje en al mischien kun je dat turfbakje wat losknippen/openknippen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Ik denk zelf dat dat geen probleem is. De plant neemt de voeding uit de grond op, en de meeste wortels zullen zo snel genoeg uit het turfbakje groeien om die voeding van elders te halen.Dat is wat ik denk. Ik begin ook pas dit jaar, en heb dus ook nog niet veel ervaring daarmee. Wel heb ik wat andere plantjes verpot die uit hun turfbakje groeiden. Dat ging inderdaad gewoon goed. Zo'n turfbakje is er juist voor gemaakt om te verteren en om ervoor te zorgen dat de wortels erdoor kunnen. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Je zet de plant ook wat dieper, zodat het stengeltje ook onder de grond zit. Dus komt hij daar ook in aanraking met de betere grond. Maar wat Freggel zegt klopt ook helemaal. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metje Posted April 13, 2011 Author Share Posted April 13, 2011 Ik heb ze verspeend en ze doen het prima . Het was wat vroeg, de echte blaadjes waren nog niet eens zo groot als de kiemblaadjes, maar het is goed gegaan. Ik vond het verbranden van de wortels een groter gevaar dan het te vroeg verspenen... Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts