Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oeps... tomatenwortels groeien sneller dan verwacht


Metje

Aanbevolen berichten

Ik heb zes mooie tomaten kiemplantjes in turfbakjes staan. Nu til ik ze zojuist op en ik zie dat bij alle plantjes de wortels door de turfbakjes zijn heen gegroeid. Ze steken er al enkele centimeters uit. Het lijkt me het verstandigst om ze meteen te verspenen, maar... dat zal dan wel met het hele turfbakje moeten, want anders beschadig ik de wortels heel erg. Alleen, als ik ze met turfbakje en al verspeen dan blijven ze dus wel in de niet zo vruchtbare, opgebruikte zaai- en stekgrond staan. Alleen de wortels die uit het tufbakje komen zullen dan van de vruchtbare potgrond profiteren.

 

Wat kan ik het beste doen?

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zelf dat dat geen probleem is. De plant neemt de voeding uit de grond op, en de meeste wortels zullen zo snel genoeg uit het turfbakje groeien om die voeding van elders te halen.

Dat is wat ik denk. Ik begin ook pas dit jaar, en heb dus ook nog niet veel ervaring daarmee. Wel heb ik wat andere plantjes verpot die uit hun turfbakje groeiden. Dat ging inderdaad gewoon goed. Zo'n turfbakje is er juist voor gemaakt om te verteren en om ervoor te zorgen dat de wortels erdoor kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...