Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2014)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Opgeschoten Esdoorn (> 4 m) in het voortuintje ingekort en toen omgezaagd (nou, Henk dan dus) en in stukjes geknipt. Foetsie wég is ie.

Geplaatst:

Bossen kruiden geoogst: citroenmelisse, brandnetel, munt en wolmunt, tijmtopjes.

Alle tomaten in de kas van een binddraadje voorzien. De pompoenen en de buitentomaten vanmorgen naar buiten gesjouwd en vanavond weer naar binnen. 3 x palmkool geplant..met selderijblad eromheen tegen de koolwit.

2 bonte eeuwig moesjes geplant. Stokken voor de buitentomaten gezocht.

Hapsnap groente geoogst voor een slaatje..o.a. oerprei, eeuwig moes, vaste knof, St. Antoine.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Lelijke hoogstam kersenboom omgezaagd, boerenkool gezaaid, broccoli en koolrapen geplant, boerenkool gezaaid. De asperge zaailingen een grotere pot gegeven, moeten nog even geduld hebben voor ze op hun definitieve plek geplant kunnen worden. Uiteraard geschoffeld en onkruid getrokken. En voor de zoveelste keer de luizen op de paprikaplantjes de volle laag gegeven Kan er verdorie wel naast gaan staan met de zeepspuit...

Geplaatst:

Ardeens gras gemaaid, ook een tiental bakken vol, nu nog met de bosmaaier de kanten doen maar het kan ook wel tot morgen wachten.

Mooi reisje, dagje uit, gemaakt langs de Moesel, van Cochem tot Bernkastel-kues.

Wat me daar, voor de zoveelste maal, opviel is dat de prijzen voor eten in de restaurants ongeveer de helft zijn van in België.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Gekropen. Pompoen ( flessenpompoen ) in de volle grond gezet. Vlies er over voor de komende nacht. Morgen het andere soortje er in ( Sunshine )

Weekend de Courgettes.

Tomaten nog niks aan gedaan, doe ik het weekend.

Veel gekropen, veel vaste planten / kruiden en andere dingen gedecimeerd. Het rijst de pan uit. Composthoop is gelijk een stuk hoger.

Gemaaid. Gestut. en nog meer gekropen. Dahlia's er bij gepoot. Nog een uien-bed, nu ook voor de winterwortelen, alvast voorbereid. Morgen zaaien.

Geplaatst:

Hard gewerkt, tweede helft van het gras getrimd, twee vakken schoongemaakt, een vast omgespit. Strook onkruid doek onder de bonen stokken geplaatst. Veel onkruid weg gehaald. Voegen van de stoep gekrabt. De tuin ziet er een stuk beter uit dan een week of twee geleden. Happy Jo dus!

Geplaatst:

Goed voor jou JO!

Hier de laatste tomaten in de kas geplant.22 planten, 18 soorten Sommige soorten ben ik het naamplaatje al van kwijt..worden verassingen

Buiten komt er nog een soort of 4 à 5 bij...

Ook touwtjes gespannen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hoi

Ik ben bezig om de dode coniferen uit de tuin te halen eerst wil ik de dode eruit halen en volgend jaar misschien de rest. als de dode coniferen eruit zijn wil ik er een schutting plaatsen. als deze er staat ga ik de rest van de coniferen op gelijke hoogte af zagen met de schutting. Wat een werk ik zweet nu al Maar wie een mooie tuin wil moet doorwerken om het af te krijgen. de troep aan de andere kant is van onze buurman die echt niks aan zijn tuin doet. dus haal ik de coniferen maar weg.

515722_0_82_dsc02993.jpg

Geplaatst:
Bossen kruiden geoogst: citroenmelisse, brandnetel, munt en wolmunt, tijmtopjes.

Alle tomaten in de kas van een binddraadje voorzien. De pompoenen en de buitentomaten vanmorgen naar buiten gesjouwd en vanavond weer naar binnen. 3 x palmkool geplant..met selderijblad eromheen tegen de koolwit.

2 bonte eeuwig moesjes geplant. Stokken voor de buitentomaten gezocht.

Hapsnap groente geoogst voor een slaatje..o.a. oerprei, eeuwig moes, vaste knof, St. Antoine.

Wat is St. Antione appelvrouw?

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Heel veel graszoden omgespit: begonnen met het vergroten van de moestuin. Pfff dat gaan we morgen voelen...

Geplaatst:

Wat tomatenplanten, paprika en komkommer naar buiten gezet. in potten.....oei, oei....die zien er zielig uit nu! Hoop dat het goed afloopt.....

Geplaatst:

Veel. Gekropen, Palmkool gepoot. 1e tomaten buiten in de volle grond gezet. Nog een pompoen ook. Nog meer gestut. Meerdere vaste planten uit pot de tuin op. Straks is het zomer, en loop ik weer te sjouwen met water.

Geplaatst:

bonen gelegd, water gegeven aan de zaailingen,

de koriander hoeft niet meer is al opgegeten door de slakken

temperzon op de kas en op de ramen gesmeerd

Geplaatst:

De moestuin weer onkruidvrij en netjes gezet, een butternut pompoen uitgeplant en princesseboontjes gezaaid.

Nog wat buxus gesnoeid en al een stuk van de ligusterhaag gesnoeid. Morgen de rest van de liguster en dan staan de hagen weer mooi strak.

Geplaatst:

Onkruid tussen de tuinbonen verwijderd en de sperziebonen uitgeplant die ik voor gezaaid had.

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:

Even snel gekeken naar de temperatuur in de kas... pfff maar liefst 38 graden Ik kon aan de plantjes zien dat zij het prettig vonden, ze zagen er allemaal een stuk gezonder uit.

De aardappelen hebben afgelopen nacht gelukkig geen last van de vorst gehad.

Geplaatst:

Schade van de storm opgenomen:

1 flinke wilg op 4 meter hoogte afgeknapt en dubbelgevouwen, heel het hooiland plat en bezaaid met takken.

Takken geraapt en op hopen gegooid.

Bonenstaken waren uit de grond gezwiept door enorme vallende takken van een meter of 4, de takken eraf gehaald en de bonenrekken weer in de grond geduwd.

Andere moestuin was een ravage van takken, over alle peperzaailingen heen die er net in stonden, dus alle takken voorzichtig geraapt, enkele pepers weer een beetje recht gezet.

Een rij vroege aardappels (kaiserinnen) was geheel platgewaaid, deze heb ik allemaal rechtop getrokken en met flinke bergen aarde weer vast gezet.

Tijdelijk een plank voor het gat in de kas gezet, in de kas de omgewaaide tomaten rechtop gezet en meteen de grootsten maar aan draden aan rekken gebonden.

8 tomaten uit de kas in de tuin geplant.

2 pepers en 2 tomaten in de kas uitgeplant

Alvast wat van de gevallen takken gehakseld en tussen de aardappels gegooid in mijn back to Eden-tuintje.

Geplaatst:

Waar ik dácht dat een reepje grond lag, achter het huisje tussen de stoep en het huisje (1 m ongeveer) vanwege de aanwezigheid van veel onkruid en Leverkruid, bleek een rij stoeptegels (3xbreed) te liggen onder een dik tapijt van gras wortels...

Die tegels hebben denk ik voor het eerst in meer als tien jaar het licht gezien...

Dus ipv spitten en worteldoek erop was het nu tapijt trekken en roppen en Esdoornstam onder het huisje weggetrokken (zoveel mogelijk) etc... En nu... heb ik een hele brede stoep...

Bedoeling was namelijk om daar de tomaten te parkeren na overpotten.

Dus in het zonnetje 24 tomaten verpot naar grote potten en achter het huisje gezet. Hopelijk was het niet te koud vannacht en is het nu niet te warm in de zon...

(Foto slechte kwaliteit want goeie camera is weer weg ter reparatie en het werd al donker.)

IMAG059820181400325064.JPG

De plaggen heb ik omgekeerd op het stuk met wél aarde gelegd ter onderdrukking van het onkruid.

Geplaatst:

Gestart met de renovatie van mijn moestuin!

Te beginnen met de compostbakken, 3 is zo veel beter dan 1

De linkse is de nieuwe versie, waarvan er nog 2 moeten gemaakt worden, rechts de oude.

Bedoeling is om nog houten omrandingen te maken die ik bovenop de betonnen platen kan stapelen, zoals ze bij EURO-paletten doen.

57c3ff32-551c-4ae8-9c0b-24d3040dc2c9_zps4c1f6802.jpg

Geplaatst:

koffie met de werkbeurtleden, een goed begin...

kasje ingericht: tomaatjes + stokken, pepers, thaise basilicum en het watergeefsysteem

kolen uitgeplant

dahliastekken ook

dahliaknol teruggestopt, was er finaal uitgetrokken door???

snijbiet rainbow uitgeplant

sterfconstructie van de compost omgewoeld

vanallesennogwat water gegeven

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...