Sanne2 Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 Ik heb vorig jaar september een aalbes bij een tuincentrum gekocht. Deze heb ik in een grote bak gezet. Gedurende de winter heeft de aalbes beschut gestaan. Nu staat hij alweer een weekje buiten, maar het lijkt of de takken allemaal afgestorven zijn. Er zitten nog wel knoppen in die takken, maar het is allemaal erg dor. Er begint wel al een klein groen nieuw takje te komen. Moet ik deze afgestorven takken nu afknippen of moet ik deze laten zitten? Ik heb vorig jaar de aalbes niet gesnoeid. Quote
powerlite Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 sanne , wacht nog een weekje of 2.daarna snij je al het dode maar weg. als je twijfelt , snij korte stukken en zo steeds verder naar beneden tot je alles hebt.Als het echt dood is , kan het nergens kwaad voor om nog een 2 weekjes te wachten. maar misschien zit er toch nog meer leven in dan je denkt , en dat zal nu snel duidelijk worden. Quote
Bit Geplaatst: 16 maart 2014 Geplaatst: 16 maart 2014 Dát wat Powerlite zegt, maar je kan ook wat lager in de struik even met je nagel ietsje op de bast krabben, om te kijken of het diepere hout nog groen is. Is het groen, dan is het ok. Wat ik niet helemaal snap, is dat je zegt: " sinds hij weer buiten staat" . Betekent dat, dat de struik ergens binnen stond dan ? En waarom ? Verdroogd ? Quote
Sanne2 Geplaatst: 17 maart 2014 Auteur Geplaatst: 17 maart 2014 De aalbes heeft gedurende de winter onder een afdak gestaan achter een stuk zeil.ik heb hem wel af en toe water gegeven. Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Aalbessen komen later op gang dan andere bessen..en zien er inderdaad wat verdord uit in het voorjaar dat in tegenstelling tot de zwarte, blauwe en andere bessen.Het advies van de heren opvolgen en nog een tijdje wachten! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
TitaTovenaar Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Kan je met een aalbes een schutting maken rond een vuilbak?En kan je nu nog planten? Quote
weknow Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Je vragen worden wat off-topic, TitaTovenaar. Een kort antwoord dus (anders maak je er beter een apart topic van!)1. Struiken worden vrij breed en moeten kunnen "ademen". Wordt geen dichte volle heg.2. Kan nog. Zeker als plant in pot stond. Beste tijd is echter net voor de winter, dan maken ze beter wortels. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.