Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gieten, hoe vaak?


marije124

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Elke avond loop ik zo'n uurtje te gieten..............ongeveer 15 gieters van 10,5 liter dus

Is dat eigenlijk al wel nodig?

Mijn andijvieplantjes, pootuitjes, erwten, peulen, tuinbonen en radijsjes staan al zo enkele weken.

De fruitboompjes en -struikjes zijn nieuw maar moeten die echt elke avond? Of ben ik verkeerd bezig en moet ik maar gewoon de regen afwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke dag lijkt me wat veel maar met zulke mooie dagen is om de 2-3 dagen denk ik wel goed genoeg, je kunt gewoon natuurlijk aan de aarde voelen en kijken is het droog dan geef je anders niet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je planten wat dichter bij elkaar zetten een optie? Iemand anders op onze vereniging doet dat ook en probeert zo de grond zoveel mogelijk bedekt te houden, dan heb je niet zo veel verdamping en opwarming van de bodem.

Vorig jaar is het bij mij ook aardig gelukt, heb eigenlijk bijna geen water gegeven.

 

In het zand zal dat wel lastiger zijn bij jullie dan bij ons hier in de klei.

 

En mulchen? Maar dan komt het slakkenverhaal waarschijnlijk weer aan bod..? Is ook goed voor je bodemleven Maar ik ben dan ook iemand die de slakken gewoon hun gang laat gaan, tot nu toe. Zolang er genoeg over blijft voor ons, vind ik het best.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij alles in pot of bak zit niet al te veel water geven, daar worden de plantjes idd lui van. Ik heb alles in pot en bak dus ik doe dat 's avonds wel, maar dan met zo'n schepbakje van de wasmiddelen (gerecycled! ). De fruittuin waar alles in de volle grond staat doe ik minder vaak, om de 2 a 3 dagen.

Is een buitenkraan aanleggen ook een optie? Paar meter slang eraan en laat de zomer maar komen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel nog............pomp of buitenkraan. Vandaar ook dat ik me afvroeg wat een pomp kost en of die zichzelf redelijk snel terugverdient.

Mijn tuin is een behoorlijk aantal meters bij mijn huis vandaan maar tussenin staat nog een gastenhuisje waar wel water in ligt en waar misschien een buitenkraan gemaakt zou kunnen worden. Nu tap ik mijn gieters daar in de douche en dat is niet echt handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer niet meer te gieten buiten, alleen als ik planten nog maar net in de grond heb gezet en ze nog geen lange wortels 'kunnen' hebben, of als ze net gezaaid zijn.

 

Maar of dat 'niet gieten' blijft kunnen als het droger word,.. lijkt me niet. In ieder geval een dikke mulch-laag en ik wil ik de plantjes nu stimuleren om zo ver mogelijk naar beneden wortels te maken, nu er nog genoeg vocht is overal redden ze zich wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef veel water hoor ik vindt sproeien leuk en ik geloof het verhaal van luie planten helemaal niet, (eerder luie tuinders)

planten en vooral vruchten bestaan voor grootdeel uit water, willen ze beetje groot worden moeten ze ook veel water drinken denk ik.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M`n opa zei altijd (de land en tuinbouwkundige en geoloog van de familie ) dat ze simpelweg minder diep wortelen als er steeds water gegeven word. De wortels groeien naar de plaats waar het meeste water voorkomt. Als er gesproeid word is dat dus in de bovenste laag grond.

 

Als de bovenste laag grond drogerig is, en er niet gesproeid word, groeien ze uit zichzelf richting het grondwater, wat dus dieper zit, en kunnen ze zich daarmee redden in de zomer.

 

Dat is wat hij altijd zei ikzelf heb geen ervaring natuurlijk maar ik vertrouw er wel op.

 

Ik kwam laatst ook dit plaatje hieronder tegen. Het gaat eigenlijk over hoe de wortels van sla groeien in losse en niet losse aarde. Maar het laat ook zien hoe ver slawortels eigenlijk naar beneden groeien onder normale omstandigheden. Ieder hokje is 1 'foot', wat ongeveer 30,5 cm is. Dat betekend dat de sla van het plaatje rechts wortels heeft van 2.44 meter. Genoeg om het grondwater te bereiken. Dat is dan wel 3 maanden oude sla.

Het plaatje links, is sla in harde aarde, die wortels zijn dus ongeveer 1.22 meter diep gegaan, die is 2 maanden oud. Het plaatje links onder is een zaailing van 3 weken oud, ook al 61 cm diep!

win07_lettuce_roots.jpg

Misschien is het voor de meesten hier geen nieuws, maar mij verbaasde het, en het leerde me dat ze sneller het grondwater bereiken dan ik voorheen dacht.

 

Natuurlijk hebben planten die in potten voorgekweekt zijn wel een flinke achterstand, en dat doen we hier bijna allemaal. Die wortels zijn niet naar beneden gegroeid, maar zullen dat wel doen. Alleen is er wat hulp nodig in het begin denk ik. Hoe het groeien van die wortels gaat na het verhuizen van pot naar grond, weet ik niet precies.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

ligt een beetje aan het gewas. Mulchen pas doen als de grond goed is opgewarmd. Zelf wacht ik daar mee tot mei. Een goed indicatie voor water geven is makkelijk te vinden. graaf een klein stukje met je hand naar beneden. Als het goed is kom je snel vochtig zand tegen. Is dit dieper dan de worteltjes van je plantje dan bij geven maar is het in de marge kan de plant het prima zelf. Als het langer droog blijft ga je uiteraard water bij geven. Beter om de 2 a 3 dagen een heleboel dan elke dag een beetje. Zaai goed en net geplant de eerste week even goed water geven. Maar daarna moeten ze het zelf kunnen. Alles wat je in potten kweekt of onder bescherming moeten natuurlijk vaker water hebben. Daar komt het regenwater niet in.

 

Nicolette

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedeeltelijk zal je opa zeker gelijk hebben, maar we kweken groente en dat is een seizoens produkt wat weer heel anders is dan vaste(sier)

planten/bomen.

Je kan ervan uitgaan dat ''ónze'' groente helemaal het grondwater niet bereiken in hun korte groei seizoen.

Zelf heb ik geleerd wat een plant bovengronds aan volume heeft, heeft hij ondergronds aan wortels.

neem een boom en een sla plant dan begrijp je dat sla in droge periode veel meer hulp in de vorm van begieten nodig heeft dan een boom omdat de sla

maar heel oppervlakkig worteld en niet diep.

een boom daarentegen van 10 meter kun je verwachten zit ook 10 meter diep in de grond met zijn wortels.

 

Zelfde bv met de aardbei deze is niet zo groot bovengronds, het wortelgestel is dat dus ook niet en daarom mag/moet je deze regelmatig water geven als het langer droog is.

kortom het luie wortelverhaal gaat volgens mij niet op voor ""onze"" groente mogelijk wel voor fruit maar dan nog moeten de bomen en struiken aardig wat jaren staan willen ze ook goed diep geworteld zijn.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M`n opa was ook boer in het begin, dus had z`n ervaring vooral uit eetbare seizoens dingen.

Maar toch zal het heus niet altijd opgaan, het was alleen wel iets waar hij sterk mee werkte en het klinkt logisch in mijn (onervaren ) oren. Het is gewoon de natuur, die heeft z`n methodes om te overleven.

 

Het enige is dat het geplant word in onnatuurlijke situaties, drogere grond zonder andere planten er direct naast ed. Andere planten eromheen houden de grond ook vochtig. En meestal eerst in potten. Dat is echt wel anders dan in de laat zeggen 'natuurlijke' natuur, waarbij de plant vanaf het begin af aan al in de volle grond stond met vele andere planten eromheen.

 

Het plaatje was letterlijk van slawortels trouwens geen bomen. Sla worteld volgens die onderzoeken dus ongeveer 2,44 meter in een natuurlijke situatie, tot twee meter als de grond heel hard is. Ook nog heel diep. Dat is niet iets wat 'ik' vind of verzin, of van m`n opa heb , dat komt uit boeken over de wortelsystemen van planten. Ik geloof het dus maar

Maar of ik planten zover zou kunnen krijgen om het zo goed te doen, weet ik niet, die ervaring heb ik gewoon nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik de plaatjes het onderzoek geloof van wortelsystemen met de sla plant,

omdat dat tegenin gaat wat ik geleerd heb van volume boven en ondergrond hetzelfde.

Een sla plant kan ik bij oogst na maand of 2-3 in de grond zo met wortels en al uit de grond trekken en het klopt dat wortelgestel ongeeer gelijk aan krop is maar ik geef dus regelmatig water en het bewijst dan niks eigenlijk zou je beide moeten doen en kijken of dat verschil geeft maar daar heb ik geen zin in hoor iedereen moet maar doen wat hij/zij beste vindt en ik vindt sproeien gewoon ook leuk

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het natuurlijk ook niet, misschien lees ik net het verkeerde boek. Misschien vind ik het ook wel leuk om te testen, al zou ik niet weten hoe ik na kan gaan hoe lang wortels geworden zijn. Ik ga geen 2 meter diep graven

En ik zou het maar met een paar planten willen doen, geen idee hoe ik dat in m`n kleine tuintje klaar kan spelen zonder dat het eventuele sproeiwater voor andere planten overgaat naar de 'test' planten:P

 

Ik denk dat ik maar gewoon lekker simpel op m`n plantjes blijf letten, water geef als ze het moeilijk hebben en anders niet. Zoiets ^_^

En voelen aan de grond natuurlijk.

 

Lol en sproeien is inderdaad leuk alles ruikt ook zo lekker na het sproeien. Het enige dat ik er niet leuk aan vind is dat die vermoeiende slakken het ook fijn vinden.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog alleen vaste planten had was mijn motto: krijg wortels of sterf.

Maar met al die 1-jarige groente met die enorme groeikracht gaat dat niet meer lukken.

Ik zal nu wel moeten sproeien (droge tuin)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...