Geplaatst: 11 april 201114 j Lol duidelijke taal voor de planten. Opvoeden die handel! Ik denk dat het ook gewoon uitmaakt dat er in onze mensen muistuinen zoveel zand 'bloot' ligt in het begin van het seizoen, en dus makkelijk door de zon uitdroogd.
Geplaatst: 11 april 201114 j mest houdt natuurlijk ook water vast. Daarom is het goed om je tuin te bemesten met mest of compost. Of voeg aan zandgrond betoniet toe.Bentoniet wordt ook gebruikt in de landbouw om zandgronden te verbeteren. 1kg bentoniet kan 10 kg water vasthouden. Door bentoniet toe te voegen aan de grond wordt de vochthuishouding verbeterd en spoelen er minder voedingstoffen uit. Zelf kweek ik op klei grond maar hoorde dit ook weer van iemand. http://www.boerengoed.nu/content/pdf/Handleidinggesteentemelen.pdfgoed artikel in over hoe en wat van het gebruik van al gesteente.
Geplaatst: 11 april 201114 j Watergeven vinden slakken idd lekker, nuja mulchen ook en ik ga volop beide doen dus er staat me wat te wachten hoewel de biervallen de tuin niet slakvrij krijgen vindt ik ze zo vroeg in voorjaar verbazend goed werken denk dat ze in voorjaar dorst hebben Juna jij zit toch op klei of zit je opzand dicht bij de kust ? Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 11 april 201114 j Auteur Watergeven vinden slakken idd lekker, nuja mulchen ook en ik ga volop beide doen dus er staat me wat te wachten hoewel de biervallen de tuin niet slakvrij krijgen vindt ik ze zo vroeg in voorjaar verbazend goed werken denk dat ze in voorjaar dorst hebben Juna jij zit toch op klei of zit je opzand dicht bij de kust ? Zal ik je ff jaloers maken? Ik ben verhuisd en heb sinds eind oktober geen slak gezien. Bij mijn vorige huis leverde 1 keer blauwe korreltjes ruim 300 slakken op
Geplaatst: 11 april 201114 j Hier net zo Marije, maar nu het 2e jaar zie ik toch wel af en toe een slak. En dan vooral van die kleine gestippelde naaktslakjes. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 april 201114 j Ja ik ben jaloers, ik ga een waar gevecht aan met de slakken, en tuurlijk win ik uiteindelijk maar goed het kost heel veel tijd en ook best geld om slakken te bestrijden of ze slim af te zijn, maar ik win Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 11 april 201114 j leverde 1 keer blauwe korreltjes ruim 300 slakken op Wat bedoel je voor blauwe korreltjes?
Geplaatst: 11 april 201114 j @ Juna: Ik denk dat je plaatjes wel kloppen hoor Juna, ik heb toevallig een boek hierover: "Roots Demystified". Waar soortgelijke plaatjes instaan, en vaak inderdaad veel dieper wortelend dan je voor mogelijk houd en binnen enkele weken zelfs! Ik had dit boek nog niet eerder doorgekeken eigenlijk, maar het is mooi om te zien zo al die wortels... @Hans: ik heb het inderdaad ook zo ongeveer geleerd: boven de grond = onder de grond, maar nu ik het boek doorkijk, is dat echt afhankelijk van de soort plant als ik het zo zie. Bij sommige klopt de theorie (boven = onder), maar andere planten hebben wortelsystemen die het veelvoudige zijn van hun bovengrondse omvang. Tenminste dat zeggen de plaatjes in het boek. @Algemeen: ik denk dat we van al deze wortelsystemen geen idee hebben doordat ze zo verschrikkelijk fragiel zijn, ik zie hier een plaatje van de 'wortels' van een normale oranje wortel, dat is ongelooflijk. Normaal trek je die uit de grond en zie je wel enkele zijworteltjes aan de hoofdwortel zitten, maar je zou dit plaatje eens moeten zien, hoe diep en hoe zwaar vertakt die zijwortels wel allemaal niet zijn. En de hoofdwortel heeft toch altijd zo'n dun wortel uiteinde, die, in goed grond, 2,4meter diep gaat op dit plaatje. Die wortels breken natuurlijk zo gauw, dat je nooit enig idee krijgt van hoe die in de grond verder lopen. Wel mooi om dit zo te zien, die wortelsystemen. En in relatie met het water geven: vorig jaar heb ik alleen in de begin weken gesproeid en daarna niets meer, meer als experiment, omdat ik dit nog niet wist van de wortelsystemen, maar wel zo'n beetje redeneerde ( planten zelf op zoek laten gaan, zelfstandig maken), en de resultaten waren goed (ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, dus 'goed' is relatief ). De bieten waren aardig groot, veel beter dan de overbuurman die vaak sproeide (maar dit zegt natuurlijk niets, kan aan van alles liggen, voeding enz.) Schorseneren groeide prachtig diep en recht, zelfs in de zware klei, ook de wortels en pastinaak hadden hier geen moeite mee. Maar het zal inderdaad afhangen van wat voor grond je hebt en waar je je zelf goed bij voelt, ieder zijn eigen ervaring. Comprehend and copy Nature
Geplaatst: 12 april 201114 j Castanada, dat klinkt als een heel boeiend boek ^_^ Je hebt ook nog 'Root Development of Vegetable Crops' maar die is al een stuk ouder en misschien minder betrouwbaar dan. Maar wel veel plaatjes van wortelsystemen ook. Hans, ik woon dichtbij de kust, net voorbij de duinen. Zandgrond dus.En Mulchen vinden ze inderdaad ook super fijn lol, slakken doen niet zo moeilijk snel tevreden die beestjes
Geplaatst: 12 april 201114 j Ik heb vandaag op een andere tuin kluiten met wortels staan kloppen, en toen moest ik denken aan de discussie over de wortelgestellen.Op onbewerkte grond zitten al die gestellen door elkaar, en dat kan flink wat vocht vasthouden. De planten helpen elkaar dus. Mijn conclusie was dat op gecultiveerde grond het toch eventueel zinnig is om extra water te geven... aangezien we onze slaplantjes en andere groenten meestal onkruidvrij houden. En dan hebben ze geen hulpsysteem om water vast te houden. Ook bedacht ik me dat sla gewoon klein gehouden wordt door ons. Vroeg geoogst. Als een plant mag doorschieten, en zaad mag produceren, verwacht ik dat het wortelgestel evenredig dieper de grond in gaat. Bovendien zijn er zoveel soorten sla. Bij het woord sla denk ik als eerste aan een kropsla, met niet zo'n diepe beworteling. Maar er zijn zoveel soorten, die je allemaal sla kan noemen. Dus: iedereen heeft hier zo'n beetje gelijk. Afhankelijk van de omstandigheden en soort. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 12 april 201114 j Ach ja. Misschien redden mijn aardbeien ed het ook wel als ik ze geen water geef, maar ik wil gewoon dat die aardbeien lekker groot kunnen worden Ik vind water geven ook helemaal niet erg eigenlijk. In de tijd dat er nog geen irrigatie werd gebruikt bij de landbouw mislukten er toch wel hele oogsten vanwege bijv een droge zomer. Maar natuurlijk was de grond daar wel bewerkt ook. Als je het helemaal 'puur natuur' doet dan zou het misschien wel goed kunnen gaan. Maar ik vind dat niet zo leuk, ik wil zelf bepalen wat er wel en niet in mijn tuin groeit.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.