Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Ik zou heel graag experimenteren met Japanse haver, maar om daar een zakje van te bestellen kom je bij online winkels algauw op rond de 4 euro administratiekosten bovenop de kosten van de haver zelf.

Heeft iemand toevallig nog wat liggen? Ik betaal er graag voor, ook voor het verzenden!

Groetjes, Jorita

Posted

Misschien zou je enkele van al die dingen, waar je nu beurtlings om vraagt op dit forum de laatste dagen, zelf wat kunnen kopen zodat je je surplus dan weer kan ruilen met anderen tegen dingen die je ook wilt...

Het begint mij persoonlijk een beetje op te vallen dat je alleen om dingen vraagt (Mierikswortel, bodembedekkers, vaste eetbare planten, Oerprei, Egypt. Ui, Japanse haver) en je verder helemaal niet actief bent op het forum sinds je aanmelding... En we zijn hier natuurlijk geen MoestuinMarktplaats.

Posted

Misschien is het je ook opgevallen dat ik aangeef dat ik ook wil ruilen? (staat niet bij deze, maar wel bij mijn nieuwste vraag die je ook heb gezien)

Ik heb alleen zo'n enorme voorraad dat ik het op dit moment niet aanga om alles in een lijst te zetten, dan ben ik uren bezig. Vandaar!

Posted

Dat was ik nog wel van plan, maar ik wou daarvoor eerst wat foto's nemen van mijn tuin.

Sorry maar ik ben, afgezien van de vraag over bodembedekkers, pas sinds gisteren actief op dit forum. Dat toevallig mijn eerste berichten vragen zijn (in het gedeelte 'vraag en aanbod') lijkt me niet zo gek aangezien dit nog voornamelijk de tijd van zaaien en planten is, en ik dus momenteel bezig ben met die dingen. Tegen de tijd dat duidelijk is waarvan ik bijv. zaad over heb, zal ik dat ook echt wel plaatsen.

In privé berichten met mensen ben ik al tot ruil gekomen, waarbij zij dingen van mij gaan ontvangen waar zij naar uitkijken in ruil voor de dingen die ik als vraag heb geplaatst.

Ik vind de opmerking over een moestuin marktplaats een beetje kort door de bocht.

Ik ga hier verder maar niet meer op in, het is nogal off topic in mijn ogen. Bedankt voor de suggestie, misschien kan je het aan de volgende persoon anders brengen.

Groetjes, Jorita

Posted

een normale volgorde is meestal eerst voorstellen en dan iets vragen. op die manier leren wij jou een beetje kennen en jij kan opzoeken wie wij zijn(meestal de eerste forumpost), wel zo leuk nietwaar? voorstellen kan eerst ook prima zonder foto's

de opmerking "moestuin marktplaats" lijkt misschien te kort door de bocht. maar helaas komt het voor dat mensen zich aanmelden, vanalles aan zaden/gewassen vragen en daarna nooit meer iets van zich laten horen.

Ook daarom is het prettig als je je eerst voorstellen zodat we weten dat jij niet tot die groep behoord. leden zullen dan ook sneller iets van je gevraagde spullen aanbieden.

Posted

@Jorita

Gezien jij mij niet kent en ik jou niet, omdat jij je niet hebt voorgesteld, krijg je dus vanzelf de soort overdreven reacties die jij nu geeft. Je voelt je wel erg snel op je tenen getrapt mijns inziens.

Vond de term MoestuinMarktplaats zelf heel goed gevonden en de lading dekkende en vond dat ik het heel netjes en vriendelijk bracht. Met daarbij de suggestie om je voor te stellen zodat we je beter leren kennen. Dus zeker ga ik dat niet anders doen een volgende keer.

En gezien wat Loes al zegt is mijn opmerking absoluut niet off topic. Mocht dat wel zo zijn dan horen we de betreffende moderator daar wel over (die trouwens gewoon meeleest nu). Het lijkt me dat jij, gezien je geringe mtf-ervaring, daar niet de aangewezen persoon voor bent om mij in deze terecht te wijzen.

Míjn neiging om Mierikswortel (geschikt formaat om op te sturen) voor je uit mn tuin te oogsten is nu ook wel voorbij.

Posted

Mijn tenen zijn ok hoor, bedankt voor de bezorgdheid.

Ik denk dat het gaat om een misverstand en ik koester zelf geen wrok, ik reageer enkel op wat er gezegd wordt. Wellicht wordt de toon van onze berichten anders opgevat dan bedoeld? Altijd lastig met geschreven tekst.

Ik ga mezelf en mijn tuin nog voorstellen, dus geen zorgen daar over . Ik begrijp nu dat het gebeurt dat mensen enkel komen voor hun eigen belang (was nog niet bij me op gekomen), dat is niet mijn intentie.

Ik heb overdag (door rondrennende kinderen) geen tijd om de details van spullen die ik over heb uit te zoeken, dus op zo'n moment blijft het bij dingen die ik uit mijn hoofd weet (dus vragen!).

Momenteel ben ik envelopjes met zaden aan het vullen om op te sturen naar mensen waarmee ik ga ruilen. Als ik nog tijd over heb naast het opruimen van de puinzooi van mijn kinderen zal ik me voorstellen en alvast wat aanbieden, zodat duidelijk is wat mijn intenties zijn.

Groetjes, Jorita

Posted

Alles goed aan deze kant, bij jou ook zo te lezen. No harm done.

Moet zelfs lachen om je tenenopmerking...

En het komt inderdaad voor dat mensen een Hit and Run actie doen hier. Of bijvoorbeeld geen ruilgoed terugsturen e.d.

Kan me voorstellen dat je weinig tijd overhoudt met rondrennende kinderen (mag je die dan niet meer vastbinden tegenwoordig? ).

Veel plezier op het forum!

Posted

ik heb nog wel behang en behanglijm over

japanse haver heb ik niet.

maar ik ben wel benieuwd wat er zo speciaal is aan japanse haver.

Posted

haha behang is ook een optie maar ik ben toch wel een beetje van het kinderwelzijn dus ik ga maar door met het bouwen van mijn fruitkooi (/kinderkooi met verrijking).

Japanse haver is een groenbemester, die geloof ik maart t/m september gezaaid kan worden (uit m'n hoofd), en doodvriest. Het biedt bescherming tegen allerlei aaltjes, en houdt de grond vast (beschermt), beschermt tegen onkruid(groeit snel dicht) en kan ondergewerkt worden om organische stof aan de bodem toe te voegen. In de professionele teelt is het gebruik hiervan in opmars en wordt het bijv. gebruikt bij de aarbeienteelt om de aaltjes te bevechten.

Groetjes, Jorita

Posted

Tuinbuurvrouw had het ook gezaaid afgelopen jaar, maar omdat het dus amper heeft gevroren was dat spul nog springlevend nu en vond ze het behoorlijk zwaar om de boel onder te spitten... Zij zaait het niet meer in ieder geval.

• 7 months later...
Posted

Ik heb zo'n 1,5 geleden japanse haver gezaaid. Het is behoorlijk snel gegroeid. Misschien heb ik het iets te dicht gezaaid, maar er ontstaat nu in ieder geval geen onkruid op dit gedeelte. Nu maar hopen dat het een beetje gaat vriezen deze winter, zodat het spitten in het voorjaar niet te zwaar wordt. 2014111515380493901416066080.jpg

Posted

Kun je het eerst maaien (met zeis of bosmaaier of zo?) Dan wordt omwerken idd een stuk makkelijker.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...
Posted

Hier word op redelijk ruime schaal Japanse haver ( zwarte haver) geteeld. Inderdaad als eerder geschreven vanwege het afnemen van aaltjes in de grond. Als je Google op avena strigosa kom je veel info tegen. Bij gebr. Waal uit burgerbrug / burgervlotbrug is waarschijnlijk wel zaad verkrijgbaar.