Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zieke appelboom ????

MandysMoestuin

Recommended Posts

Ik was op zoek naar de bomen man/ vrouw die kan mij misschien vertellen welke ziekte deze boom heeft! Nou wist ik dat hij/zij een blauwe pruim als avatar had en kan deze nu niet meer vinden Altijd gezond geweest en mooie appels gegeven ( Elstar volgens mij) en nu zien de stam en de takken er zo uit . Wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen. Wil niet dat mijn andere fruitbomen er aan gaan.

Wie o wie weet wat dit is: 2ynhudc.jpg

Stop waiting 4 things to happen...

Go out and make them happen

Even na gevraagd. Ze weten het ook niet precies, maar het ziet er uit als een schimmel wat er op neer komt dat het dood hout is. Lijkt me toch sterk, want de boom doet het nog gewoon. Dus ik denk niet dat ik je verder kan helpen. Ben trouwens wel benieuwd wie een blauwe pruim als Avatar heeft.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Even na gevraagd. Ze weten het ook niet precies, maar het ziet er uit als een schimmel wat er op neer komt dat het dood hout is. Lijkt me toch sterk, want de boom doet het nog gewoon. Dus ik denk niet dat ik je verder kan helpen. Ben trouwens wel benieuwd wie een blauwe pruim als Avatar heeft.

Krijg nou wat......het zijn druiven. Laat ik nu toch denken dat het pruimen waren.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Erg lief dat jullie allemaal zo meedenken. Je wil het niet geloven maar ik ben nu in contact met een bomoloog speciaal voor appelbomen whahah Iemand bij ons op het complex kende iemand. Mij benieuwen wat er uit komt maar jullie krijgen het te horen!

En euhh sorry dat ik je druiven aanzag voor een pruim

Ik denk dat Nicolette gelijk heeft en het om de wollige appelbloedluis gaat deze maken precies rond deze tijd v Vroege voorjaar: wasafscheiding door de overwinterende jonge larven wat eruitziet als grijzige plekken.

Verder zie ik denk ik op de foto een stukn of 3 ook grijze hoopjes en dat zijn de wolluizen deze kun je even kapotdrukken met wit papiertje komt er rood sap/bloed uit dan heb je wollige appelbloedluis.

http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/appel_wolligebloedluis.htm

Normaal zittten ze op bladeren en twijgen maar bij gebrek daaraan maar wel een mooi voorjaar worden ze wakker en tasten de stam aan bij gebrek aan de bladeren die nog in de knop zitten.

Players only love you when they're playing.

Nee, dit is geen wollige bloedluis. Lijkt er nog geen eens op. Wollige bloedluis komt af op kieren en wondjes en ziet er uit als een zachte, harige bedekking. Als je er dan overheen wrijft laten de luizen een rode substantie af. Dit ziet er meer uit als een schimmel.

edit:

Wollige_bloedluis_03.jpg

Dis wollige bloedluis.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

• 2 weeks later...

Sorry voor mijn late antwoordt. Ik kon even niet meer online komen door computer problemen. maar ik heb wel van de bomollog een mailtje ontvangen

ff knippen en plakken en wholla........

De witte vlekken op de boom zijn korstmossen. Het zijn algen die in symbiose leven met

een schimmel. Vermoedelijk is het een Tephromela atria of familie daarvan.

Ze kunnen leven wanneer er voldoende vocht en schone lucht aanwezig is. Ze doen verder

niets met de boom ofwel ze zijn niet parasitair. Komen ook op stenen voor.

Niets mis met de boom dus maar thx voor alle reacties