Katja1604 Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Ik heb enkele weken geleden erwten voorgekweekt.Van de 14 zijn er helaas maar 4 opgekomen.2 van die plantjes zijn nu bijna 10 cm groot, wanneer kunnen ze naar buiten?Het is Kelvedon wonder, mocht dat van belang zijn.Alvast bedankt voor de antwoorden! Quote
HuubvG Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Hoe kan dat nou zo weinig opkomst geven?Ze kunnen al lang de buitengrond in.Je kunt ook buiten ter plekke bij zaaien.Dus haal nog wat zaden op en start door.Als je eind mei de eerste erwtjes rijp hebt, kun je die in de grond stoppen voor een nieuwe ronde. Quote
Katja1604 Geplaatst: 19 maart 2014 Auteur Geplaatst: 19 maart 2014 Die lage opkomst verbaasd mij ook, het is 'vers' zaad, vorige maand bij de lidl gekocht.Mijn nicht heeft in hetzelfde filiaal dezelfde soort gekocht en bij haar is alles opgekomen.Van mijn 30 tomatenzaadjes zijn er ook maar 6 opgekomen, vorig jaar kwam alles wat ik zaaide op, dit jaar bijna niks.Ik ga mijn erwten dan vandaag of morgen de tuin in zetten, denk vandaag. Quote
Kruidje Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Er zijn vroege erwten en late erwten. Vroege erwten zaai ik al begin maart in de volle grond, late ergens in april. Weet je wat voor erwtjes je hebt? Ik denk dat de erwten misschien een beetje oud waren en daardoor slechte opkomst? Al moet ik toegeven dat ik vaker problemen met voorzaaien van peulvruchten heb gehad. Werkt gewoon minder goed dan volle grond. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Cupcakeje Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 mijn kelvedon wonder erwtjes staan al een tijdje buiten, dus kan prima! Quote
mw vogel Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Heb je gecontroleerd of de niet ontkiemde erwtjes nog in de grond zaten? Misschien zijn ze weggerot, dat doen ze best snel eigenlijk Mijn truc is potgrond gemengd met een flinke schep brekerzand, ondiepe bakjes (bijv. van die vleesbakjes van de super), de erwtjes eerst 24 uur weken in water, veel erwtjes naast elkaar leggen (ik doe er snel 30 in zo'n bakje), één (1) keer een beetje water geven, afdekken met lichtdoorlatend folie, op een koele plek onder het raam zetten en vooral: geen water meer geven! Gaat eigenlijk altijd goed. Ook dit jaar weer 100% opkomst. Als ze zo'n 5 cm hoog zijn gaan ze (na een dag of twee afharden) aan het gaas verder groeien. Succes met de tweede ronde! Quote
Katja1604 Geplaatst: 19 maart 2014 Auteur Geplaatst: 19 maart 2014 Ik heb ze ook eerst in water gelegd en gewacht tot het worteltje kwam, toen heb ik ze in de potjes gedaan.Degene die niet zijn opgekomen zijn snot geworden, rot?Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Heb ik ze teveel water gegeven? Quote
Stekkie flens Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Wat ik nu voor de derde keer doe is, pakje gedroogde groene erwten kopen die uitspreiden op een dagelijks natgemaakte bed van aarde leggen tot ze gaan kiemen, z'n drie centimeter, en dan in kleine potjes doen met de kiem omhoog, en dan als het wat hout heeft de grond in. Quote
HuubvG Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Katja, dat in water leggen moest je eigenlijk maar heel kort doen, tussen de 12 en 24 uur, anders verstikken de zaden. Op een natte servet leggen met cellofaan erover kan beter. Maar wat hierboven door Stekkie flens gezegd wordt kan ook. Zelf heb ik ze ondiep bij elkaar in de kasgrond geplant, alles is opgekomen, staat nu 20 cm hoog en kan naar buiten. Ook heb ik dezelfde soort één nacht geweekt en buiten ter plekke gezaaid. Die staan er nu ook al 2 a 3 cm boven, alles kwam op. Quote
Katja1604 Geplaatst: 19 maart 2014 Auteur Geplaatst: 19 maart 2014 Dank je voor dit antwoord, Huub.Ik dacht ze zo een grotere voorsprong te geven, maar zo zie je maar weer: overdaad schaadt.Dan ga ik vanavond nog wat erwten wellen en morgenochtend in de grond. Maar waarom me tomaten niet willen......??? Quote
HuubvG Geplaatst: 19 maart 2014 Geplaatst: 19 maart 2014 Vraag het ze eens? In plantentaal, want planten kennen geen mensentaal. Serieus, kijk eens met de zoekfunctie en typ de tomaat en de klacht erbij, als trefwoorden, wellicht vind je dan al antwoorden. Heb je dan nog vragen, lijkt me beter een nieuw topic te starten, voor het gemak van het gebruik van het forum. Quote
Barca4ever Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Is het aangewezen om erwten nu nog voor te zaaien in potjes of kan dat al meteen buiten in de volle grond? En wat met bonen? Quote
HuubvG Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Erwten kunnen nu buiten en ook de komende maanden nog.Bonen kunnen pas na half mei, je kunt hierover meer informatie zoeken, er is veel over te vinden. Neem de tijd en laat je bonen nog even met rust... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.