Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zit al een tijdje van alles door te lezen en bedankt voor alle vorige geposte berichten, ik ben al een heel stuk wijzer geworden. Maar als super beginneling blijf ik toch met wat vragen zitten.

Mijn courgette en bonenplanten zijn ondertussen flink gegroeid en heb ze gisteren wat meer ruimte gegeven. Nu stonden ze voor het (warme, zonnige) keukenraam. Klopt het dat ik ze beter wat kouder kan zetten, maar wel licht? En zou ik deze nogmaals moeten verpotten, of straks in 1x naar buiten in de pot waar ze blijven?

DSC488892811395427954.JPG

DSC488714431395427944.JPG

Mijn rucola en sla zijn nu zo groot:

DSC488488821395427914.JPG.

Moeten deze nu al kouder staan? en al verpotten naar een plantje per potje?

Idem ditto met de spinazie en tomaat in dit bakje:

DSC488557221395427924.JPG

en als laatste de broccoli:

DSC488651091395427933.JPG

Daarnaast heb ik net iets gelezen over toppen, bij welke groenten/kruiden moet je dat doen? Bij allemaal?

Een zeer enthousiaste, maar zeer onwetende

Jeanine

Posted

ik zie nog veel kiemblad, verspenen gaat pas fijn na het eerste paar echte bladeren, sla tomaat rucola

bonen en courgette zijn nog wel wat vroeg tenzij je een warme koude kas hebt, ze kunnen niet tegen vorst en groeien slecht bij kou

spinazie zaaien we meeestal buiten of in de koude bak, hier vespenen we niet maar je kunt het proberen, even afharden en buiten uitplanten, oogsten als het plantje flink groot is

Posted

Oei, je bent wel vroeg met de courgette en de bonen! Die mogen echt pas in mei de volle grond in dus tot die tijd wordt het schipperen. Kun je ze overdag buiten zetten en 's avonds in een schuur oid? Dan hebben ze wel veel licht, maar geen vorst. Zeker de broccoli en rucola lekker koud zetten; ik laat ze na een paar nachtjes nu gewoon buiten staan in een opkweekkasje en dat gaat voorlopig goed.

Wat betreft het toppen: dit doe je vooral bij planten waarvan je wilt dat ze bossig worden (basilicum bijv.). Voor je rucola en courgette lijkt me dat niet echt zinnig, maar voor je broccoli weet ik het niet (ben ook maar een beginner).

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Posted

Courgette zou ik zeker een heel stuk groter zetten, dit zijn erg flinke groeiers. Standplaats is wel prima, lekker licht. Als je ze binnen koeler kunt zetten dan is dat prima. Lukt dat niet dan kunnen ze ook prima binnen verder groeien. Gaat bij mij ook altijd goed.

Rucola, spinazie en sla houden niet van verspenen, dat gaat echt fout. Hier staan ze al weken onafgedekt buiten en dat gaat echt prima. De spinazie kan ik zelfs al bijna oogsten. Ik zou ze dus (niet een voor een, maar potje in zijn geheel) buiten uitplanten.

Voor bonen is het nu buiten echt nog te fris. Normaliter zet je die pas halverwege mei buiten. Ik heb zelf, lekker eigenwijs, de gok genomen en heb ze al buiten staan (in een pot met staken tegen het huis aan), maar dit is dus wel echt een flinke gok. Bonen houden niet van kou.

Brocoli weet ik niet, daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Posted

Allen bedankt, even wat reacties terug:

- spinazie zaaien we meeestal buiten of in de koude bak, hier vespenen we niet maar je kunt het proberen, even afharden en buiten uitplanten, oogsten als het plantje flink groot is:

de bakjes hebben de laatste 3 dagen (behalve vandaag, was bang dat het te nat was) buiten gestaan. Morgen dan maar weer en dan zo snel mogelijk dus buiten uitplanten. Dat gaan we doen

- Oei, je bent wel vroeg met de courgette en de bonen! Die mogen echt pas in mei de volle grond in dus tot die tijd wordt het schipperen. Kun je ze overdag buiten zetten en 's avonds in een schuur oid? Dan hebben ze wel veel licht, maar geen vorst.

Dat kan zeker en dan liever zuidkant of noordkant van het huis? Ze staan nu in een bijna onverwarmde slaapkamer op de noordkant bij het raam.

Rucola, spinazie en sla houden niet van verspenen, dat gaat echt fout. Hier staan ze al weken onafgedekt buiten en dat gaat echt prima

Oke, die dus opnieuw zaaien, ik probeer wel of het nog lukt met verspenen, je weet maar nooit (ben niet eigenwijs, dat lijkt maar zo) en anders pech. Ga de mooiste grootste uitkiezen en daarmee proberen en daarnaast gewoon opnieuw. (meteen noteren voor volgend jaar, anders ben ik het Misschien weer vergeten)

Bedankt!!!!

Posted

Zowel rucola als sla verspeen ik ook vaak genoeg dus zo eigenwijs ben je niet hoor En ook bij spinazie geef ik je goede kans maar, wel erg voorzichtig zijn met de worteltjes van de zaailingen als je ze uit de zaaibakjes gaat halen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Posted

Jonge zaailingen hebben liever geen direct zonlicht (mijn basilicum heb ik per ongeluk laten verbranden. Oeps...), dus beter eerst aan de noordkant. Als ze al een poosje buiten staan zal zon wel kunnen lijkt me.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Posted

@ Missmass. Wel erg brutaal van mij natuurlijk ( want waar bemoei ik me mee: jij geeft een antwoord, en wie ben ik daar nog eens over na te denken ) Maar toch:

Ik denk dat je de peulen die jij buiten in je pot hebt staan, niet moet verwarren met de bonen die de Topicstarter nu toont. Jij hebt een pot peulen. Dat gaat prima nu. Je was wel wat vroeg misschien, maar het gaat.

Echt bonen ( sperziebonen, andere echte bonen ) kunnen nog lang niet. Beter deze zaailingen wegdoen en veel later ( in mei ) opnieuw proberen.

Sla kun je overigens prima verspenen hoor, zelfs wel een paar keer.

Van spinazie weet ik het eigenlijk niet. Ik zaai dat zelf eigenlijk altijd ter plekke. Maar in zo'n bakje met de tomaten vind ik wel een beetje minder slim. Tomaten en spinazie vragen toch wel sterk ándere condities. Niet samen in 1 bakje. Spinazie sowieso niet in zo'n bakje denk ik ? Gewoon buiten in de grond. En veel meer in een dichte rij zaaien. Je hebt toch gauw wat aantallen nodig om op te kunnen eten toch ?

Posted

Tja, beginner zei ik toch.... Zal maar niet zeggen dat er ook nog kruiden tussen staan..... Ik ga ze van het weekend een Eigen plekje geven, als het niets wordt, helaas pindakaas en beginnen we gewoon opnieuw. (morgen maar weer even langs de Lidl).

Posted

Hier gaan die bonen ten vroegste in mei naar buiten ook al is het uizonderlijk goed dit jaar. Maar ik zou er toch op durven gokken dat het je lukt Missmass.

Verschillende zaailingen in 1 bakje doe je best niet jeanini1967. Nu heb je wel geluk dat spinazie en tomaat (in de tuin) een goede combinatie zijn ik plant die.altijd in de buurt van elkaar. De spinazie in de schaduw van de tomaat wel te verstaan.

Alle begin is moeilijk, maar de zaailingen zelf zien er toch goed uit hoor.

Posted

@ Missmass: ow écht ? Das wel echt heul heul erg vroeg dan ja. Sorry, heb ik niks gezegd ( Bit moet es wat vaker zijn mond houden )

Nog brutaler: durf ik dan wel te gokken, dat dat nooit zal gaan lukken

Posted

en als ik ze tot mei binnen laat staan? Zou dat kunnen? (roep ook maar wat) Ga toch proberen dit weekend alles daar te zetten waar t hoort, dus soort bij soort, niet teveel bij elkaar (heb volgens mij slaplantjes voor een weeshuis) en kijken wat er van komt. Gelukkig kun je sla ed weer opnieuw zaaien en is het nog niet te laat.

Posted

Ach, ik denk ik neem een gokje . Ik heb wel nog flink wat achter de hand gehouden voor als het straks niet lukt, dat ik dan in mei alsnog nieuwe kan leggen. Ik ben wel van de gokjes!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Posted

Als je ze tot eind april begin mei binnen wil houden kan dat hoor maar,dan heb je wel wat ruimte nodig en moet je het ook vrij van tocht zien te houden. Als eind april het er naar uit gaat zien dat er geen echte nachtvorst meer zou komen dan je plantjes naar buiten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Posted

Ik vrees dat ze bij kamertemperaturen gigantisch gaan zijn tegen dat ze buiten mogen in mei.

Als ik me niet vergis is hun 'groei temperatuur' 15°. Ik zou ze dus daar net onder /rond proberen te houden zodat ze niet doodgaan maar zich ook niet te pletter groeien. Geen idee of dat lukt hoor want heb nog nooit bonen binnen voorgezaaid voor midden april.

Posted

de slaapkamer waar ze nu staan is niet echt warm (is meer logeerkamer) en ach niet geprobeerd is zeker mis toch? vertel dochterlief dat ze de eerste maanden niet thuis mag komen en op haar studentenkamer moet blijven, dan kan ik het mooi koud daar houden