LVDS Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Hallo, Wij wonen in Zuid-oost Azië, in een heet en vochtig klimaat (24-32 graden). Natuurlijk is er lokaal redelijk veel keuze v.w.b. zaailingen maar dan heb je het vnl. over soorten als papaya, tamarinde, asam jaya, mango, durian, enz. Nu zou ik graag eens wat andere soorten planten en ik dacht aan vijg en olijf. Het is natuurlijk de vraag of ze sowieso wel van zaden te kweken zijn, maar ja. Met dadel en avocado heb ik trouwens goede resultaten behaald. Na wat opzoekwerk zag ik dat in een vergelijkbaar klimaat (Florida, zone 10+) in de Ficus familie de Celeste zeer goed zou groeien. Over olijfbomen vind ik weinig; die zie ik hier trouwens wel eens maar altijd zeer klein en niet optimaal. Mijn vraag is tweeërlei: Kent iemand goede aangepaste varianten van deze en, heel belangrijk, zijn zaden ergens te koop in Nederland of te bestellen in de EU? Websites en winkels in Florida mogen niet exporteren (buiten de VS) dus dat is geen optie. En we zijn binnenkort weer in Nederland op bezoek. Op exotischezaden.nl vind ik niet echt wat ik zoek. Bedankt voor jullie feedback!Gr. Luk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Op ebay.com vind je een legio aan zaden die wereldwijd bezorgd worden. Als je echt planten zoekt zal het meer problematisch worden maar niet onmogelijk. Denk eerder dat de vraag is of planten het land in mogen als ze uit een niet Aziatisch land komen. De regels zijn erg streng Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Denk er aan dat ook bij zaden vaak een Fytosanitair certificaat(verklaaring om trent gezondheid e.d.)nodig is. Om inbeslag name(eventuele boetes) e.d. te voorkomen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 http://www.kpr-eshop.eu/en/exotic/?slist_page=0&slist_letter=O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Ik dacht eigenlijk dat de olijf, ondanks dat het een boom is die van warmte houdt in zijn groeiseizoen, een soort is die ook behoefte heeft aan koelte in zijn rustperiode. En met koelte bedoel ik temperaturen van zeg +2 tot +10 graden. Ongeveer dan he ? Dat biedt grote delen van het Middelandse zee-klimaat redelijk, ook het Midden oosten en noord- afrika. Maar of zó warm en vooral vochtig als een tropisch aziatisch klimaat geschikt is ? Lijkt mij eigenlijk niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LVDS Posted March 23, 2014 Author Share Posted March 23, 2014 Dank u voor de antwoorden en het meedenken. Heb eens gekeken op de kpr-eshop website, er zijn ook nog andere interessante opties waar ik nog niet aan gedacht had, dus daar ga ik me zeker eens in verdiepen. Dank u M. Yuras. Op eBay heb ik wat minder gunstige resultaten door die export beperkingen; veel opties, dat wel. Tja, en de douane is natuurlijk weer een ander verhaal. Een plant met kluit meenemen zie ik niet zo zitten; dat is gewoon vragen om problemen (en bribing). Ik begin me inderdaad ook af te vragen of een olijf wel gedijt hier door de constante temperatuur. Las ergens dat de Spaanse variëteiten veel hogere temperaturen aankunnen dan de Italiaanse (Leccino)? Met veel vijgen zal je waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben (ik kan me herinneren dat een vijgenboom in de tuin van de buren afvroor maar daarna gewoon weer terug opkwam); vandaar mijn vraag naar de Celeste. Gr. Luk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts