Jan L Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Een buurman van een vriend heeft ezels en Alpaca's. Zijn stal ligt momenteel redelijk vol en geraakt ook moeilijk van de mest af. Als ik er wou hebben mocht ik alles komen halen en dan is hij er ineens van af. Heeft er iemand ervaring met deze mest? Van ezels heb ik al ergens gelezen dat dit hele goede mest zou zijn wegens weinig onkruidzaden, maar alpaca's?Is deze mest heel "scherp" in vergelijking met bv paardenmest? Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color] Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarno Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Alpaca mest is zo goed als reukvrij, bevat weinig stikstof en is een excellente meststof.van http://www.suavealpaca.hummmm.eu/Nalpaca.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan L Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Bedankt jarno!Ik heb net ook op google gevonden dat je alpacomest rechtstreeks bij de plantjes zou mogen doen??http://alpacasvergauwenhenderickx.wordpress.com/vragen-en-antwoorden/ Aangezien zij in de wei hun behoefte doen lijkt het me dat de mest in de stal dus ook enkel ezelsmest is. Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color] Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarno Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Dat je het rechtstreeks bij de planten mag doen las ik ook, maar alleen als het (bijna) reukloos is. Anders zit er urine bij en kunnen je planten er dus niet tegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Een overweging erbij:Vermoedelijk ook hier slimmer om alpacamest eerst te laten verteren of in de compost te verwerken. Dat geldt voor alle mest! Verse mest is nooit zo gewenst. Door verteren/composteren worden voedingsstoffen erin gebonden en krijgt het werking als humus. Misschien KAN het wel direct zonder verbranding. Maar dat is toch iets anders dan dat werken met verse mest is aan te bevelen in een moestuin...... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan L Posted March 31, 2014 Author Share Posted March 31, 2014 Bedankt voor jullie reacties, ik ga het in ieder geval toch uitstrooien voor de winter en de rest in de compostbak zoals de paardenmest vorig jaar. Om nog even de aandacht te vestigen op het onkruidvrij zijn van ezelsmest: Wat zijn jullie ervaringen met onkruid in ezelsmest? Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color] Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk71 Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Ik ben ook aan het experimenteren met Alpaca en Ezelsmest. In mijn composthoop zat te veel bruin materiaal en de compostering kwam niet op gang. Nu is alles gemengd. 1/2 mest en 1/2 plantenafval. na enkele dagen is de boel flink aan het broeien gegaan. Het plan is om de hoop nu eens per maand om te gooien en alles tegen eindejaar op de te bemesten moestuin vakken uit te spreiden. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat mest dat gebroeid had stabielere verbindingen had en zodoende minder zou uitspoelen naar de bodem.wat ik ook niet evident vind is te bepalen hoeveel van deze compost op welke vakken moet. kolen en vruchtgewassen veelaardappelen en bladgewassen minderwortelgewassen en peulen geen Geen is makkelijk, de rest is een beetje gokken.Wie weet raad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 In principe een prima aanpak! Een laagje van 2 a 3 cm. kan geen kwaad op alle vakken. Alleen bij wortelen en radijzen, uien, erwten, tuinbonen, bonen, zou ik het niet doen. Maar een overweging: Oude echt verteerde mest heeft +/- een jaar nodig om om te zetten naar compost. Nu...na 3 maanden - zou ik het nog deels als "mest" en nog geen echte compost beschouwen. Voor de meeste teelten kun je tot eind maart/april/mei wachten met het aan te brengen...is het alweer wat verder omgezet. Als het echt gecomposteerd is, kun je het zonder probleem voor al je culturen gebruiken. Dan is het echt compost! (Maar dan heb je nu in het voorjaar nog niet echt iets.) Maar wel een tip voor komende jaren eventueel: neem dat jaar dat nodig is om de omzetting van mest/groenafval naar compost te realiseren! Voeg aan je compost ook bruin materiaal toe (want dat mis ik wat in je samenstelling groenafval + mest...tenzij er veel stro e.d. inzit?) En nog een tip: Van die volledig verteerde compost van groenafval en mest - dus ca. 1 jaar oud - breng je elk jaar een laagje aan op al je bedden. Het eerste jaar een cm of 8 dik, daarna elk jaar 3 a 5 cm. Daarin plant en zaai je direct. Je hoeft dan nooit meer te spitten (wel onkruidvrij houden door schoffelen of geregeld kappen!) en hebt binnen een jaar of 4 a 5 een bodem die optimaal bijdraagt aan gezonde en uitstekend groeiende en smakende groenten en fruit. Vreetgroenten als kolen en prei geef je wat extra gedroogde koemestkorrels o.i.d. en fruit en wortel/knolgewassen een beetje extra kalium. Na die 4 a 5 jaar is (extra) bemesten ook niet meer nodig. Je hebt een bodem waar micro-organismen - vooral ook zgn. myccorrizha-schimmels - en opgebouwde humus dat geheel voor je verzorgen. Tot die tijd zie je elk jaar je tuin en oogsten al met sprongen vooruit gaan. Spitten, omwoelen, frezen e.d. vermijden, want daarmee verstoor je het bodemleven (en breng je onkruid boven) en heb je 3 a 6 maanden minder werking, omdat alles zich weer moet herstellen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groentjuh Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Super interessant weknow, en ik heb niet eens een tuin ! Quote “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Dat sla ik op op mijn computer! Bedankt! Maar is spitten ook taboe bij gewassen als wortelen enzo? Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Maar is spitten ook taboe bij gewassen als wortelen enzo? Niks is "taboe". Er is niemand die zegt dat het zo moet en dat het de enigste manier is om het "goed" te doen. Maar mijn ervaring en verstand/kennis zegt wel dat dit goed werkt en het aan sluit goed aan bij een ekologische en biologische benadering van tuinieren die me goed bevalt. Bijvoorbeeld bij de biologische benadering die Velt voorstaat en de laatste tientallen jaren heeft beproefd en vooral wat een Engelse pionier, Charles Dowding, met prima resultaten in de praktijk brengt. ( http://www.charlesdowding.co.uk/ ) De kern van de zaak is: Zorg voor een goede en gezonde bodem als basis van je tuinieren. Wat er groeit en hoe het groeit komt dan (bijna) vanzelf in orde. Voor de meeste gewassen zijn de resultaten beter. Wortels horen daar zeker ook bij. Maar sommige gewassen gaan geen symbiose aan met die mycorrhiza-schimmels, met name die afstammen van zgn. pioniersplanten, waaronder kolen en andere kruisbloemigen. Die doen het ook goed hoor, maar niet beter dan op gespitte bodem. Dowding teelt al vele jaren, als een experiment, dezelfde gewassen op dezelfde manier naast elkaar op gespitte en niet-gespitte percelen en houdt de resultaten nauwgezet bij op de website die ik hiervoor noemde. Daar kun je het goed vergelijken. Maar intussen is ook de gangbare landbouw er achter gekomen dat een voortdurende verzorging van de bodem met organisch materiaal (compost dus) veel minder ziekten (en dus spuiten) en betere opbrengsten oplevert. Bijvoorbeeld in deze - goed leesbare - publicatie: http://bvor.nl/wp-content/uploads/2012/01/30-vragen-en-antwoorden-over-bodemvruchtbaarheid.pdf Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 WeKnow, bedankt voor de uitgebreide reactie Het blijft interessante materie en inderdaad de gangbare landbouw gaat ook inzien dat het belangrijk is om zoveel mogelijk organische stof te behouden. Onder andere in Flevoland is het percentage organische stof sterk achteruit gegaan de afgelopen jaren. Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts