Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kruiden ziek

Hidden

Recommended Posts

Ik heb enkele kruiden in een potje op mijn vensterbank staan binnen. (Ik heb geen tuin.) Ze hebben jammer genoeg een ziekte/beestjes en ik vroeg mij af of hier iets aan te doen valt. Ik heb ze al enkele dagen bespoten met kamillethee omdat ik had gelezen dat het waarschijnlijk een soort schimmel was en dat dit ertegen zou helpen. Vandaag ontdekte ik echter ook beestjes op de basilicum (zie tweede foto, daar zie je er zeker een stuk of drie) en de kamillethee helpt daar vast niet tegen... Kan iemand me ermee helpen? Alvast bedankt.

Gekke uitslag op de basilicum. Bleke vlekken en zwarte puntjes.

IMG002279381396202648.JPG

Kruipende beestjes aan de onderkant van een basilicumblad.

IMG002985711396202988.JPG

Ook bleke vlekken en zwarte puntjes op de tijm.

IMG003385501396202762.JPG

En volgens mij begint het ook de postelein... (Het gat is van een rups geloof ik maar die is intussen weg.)

IMG002157931396202777.JPG

Het kan mineervlieg zijn, de aantasting kan je herkennen aan de gangetjes die ze maken in het blad.

Als dat het geval is kan je weinig tegen doen, behalve de planten buiten zetten. De natuurlijke vijand is de sluipwesp die er haar eieren in legt (in de larven van de mineervlieg). Pluk in ieder geval zoveel mogelijk de aangetaste blaadjes weg.

Kaneel e.d. gaat niet werken maar Pyrethrum is dan de gewenste stof(let wel op beestjes die je lief zijn kunnen hier ook aan dood gaan(eerste dag ook gevaarlijk voor o.a. bijen maar ts heeft alles binnen en is het dus niet zo'n/geen gevaar voor andere insecten)).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl