Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paddestoel eetbaar?


ruud

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Er staat bij ons in de noord-hoek van de tuin een 'bosje' paddestoelen. Nu vraag ik mij af of deze nu in de pan kunnen zonder dat we onszelf vergiftigen. Zodoende de vraag of iemand mij kan helpen met het determineren van de soort. Ik ben zelf al op zoek geweest op soortenbank, maar kan het maar niet vinden..

 

Bedankt alvast voor het meedenken

 

images-(20)80001373579683.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met paddestoelen eten uit de natuur zou ik wel uitkijken, zeker als je de informatie via een forum binnen haalt, jij hebt geen idee dus iedereen kan zomaar wat roepen, er zou maar zo'n lolbroek tussen zitten die zegt dat het wel kan. Daarbij komt dat paddestoelen vanaf een foto beoordelen heel lastig is.

(Wil er wel bij vermelden dat als Eva hier een antwoord op geeft ik die wel als (behoorlijk) betrouwbaar zou zien, maar kijk er aub mee uit!)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Koert het al zegt is het lastig om een paddestoel correct te determineren van een foto. en laat je zeker nooit op een forum zeggen dat je een bepaalde zwam kunt eten!

als je meer over zwammen wilt leren zou je het beste een paar keer een excursie van de NMV mee moeten lopen. en na een jaar zou ik zeggen dat je in ieder geval een páár eetbare soorten met zekerheid kunt verzamelen.

 

ik verzamel alleen eekhoorntjesbrood en oesterzwam uit het wild. die herken ik uit duizenden. maar ik heb dan ook drie jaar van mijn tijd aan het bestuderen van zwammen gespendeerd...

 

jouw zwam;

als ik het zo even bekijk zou ik zeggen; nee, niet eten. koop liever een paddestoelkweekset bij de action ofzo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van kinds af aan paddestoelen en met name weidechampignons en morrieljes verzameld. Maar een jaar of 10 geleden accuut gestopt omdat er toch enkele verkeerde bijzaten die gelukkig de pan uitstonken.

Van de foto zou ik voor 95% zeker zeggen dat het een gewone inktzwam is,

die is theoretisch eetbaar, maar ja dan nog die 5%. Gewoon het advies opvolgen en een bakje bij de action of wat pluggen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Eva nou weten we nog niet wat het is, als je mischien naam na 3 jaar studie, weet is toch aardig omdat dan even info. van te zoeken.

koop liever een set bij de action nouja dat vindt ik iemand beetje met een kluitje in het riet sturen hoor.

absoluut niet. dat is een uitstekende en misschien zelfs levensreddende tip.

 

juist omdat ik wat over zwammen weet (maar ik ben écht geen expert) ga ik de soort niet benoemen. het zou een inktzwam kunnen zijn. is er iemand met deze gok gebaat?

de inktzwam kún je trouwens wel eten, maar niet in combinatie met alcohol.

 

Ik heb van kinds af aan paddestoelen en met name weidechampignons en morrieljes verzameld. Maar een jaar of 10 geleden accuut gestopt omdat er toch enkele verkeerde bijzaten die gelukkig de pan uitstonken.

Van de foto zou ik voor 95% zeker zeggen dat het een gewone inktzwam is,

die is theoretisch eetbaar, maar ja dan nog die 5%. Gewoon het advies opvolgen en een bakje bij de action of wat pluggen halen.

 

de weidechampignon is waarschijnlijk de soort die het meest verward wordt met de groene knolamaniet....die durf ik dus echt niet aan!

volgens mij is er niets wat ook maar op een morielje lijkt...dus die zou ik wel aandurven. of heb ik het mis?

 

de kans is groot dat het een inktzwam is. vanwege de tranende platen.

maar aan de andere kant zie ik een bobbel op de hoed?? dat is niet typisch een inktzwam...

 

misschien nog even een tip voor de mensen die van apart houden, je kunt ook pluggen voor de sponszwam kopen. dat is echt een prachtige zwam en schijnt ook erg lekker te zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...