Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Na een paar probeersels vorig jaar, heb ik dit jaar besloten een hele resem aan kruiden en groenten te potten op ons terras (en binnen). Ik heb momenteel staan:

Terras

- rozemarijn, stekje

- Twee tijmplantjes, verpot

- Bak met erwtenscheuten (als rauwkost), gekiemd uit gedroogde erwten

- Sjalot, winkelexemplaren, verpot

- Twee muntstekjes, verpot

Binnen

- Twee basilicumplantjes, opgekweekt uit stekje

- Twee potjes kaneelbasilicum, zaailingen

- Chinese bieslook, zaailingen

- Rucola, zaailingen

- Dille, zaailingen

- (binnenkort) radijs, zaailingen

foto99111397481755.JPG

Jullie zien een selectie op deze foto. Alle zaailingen zijn ongeveer twee weken oud. Buiten het feit dat ik heel erg trots ben op mijn inspanningen dit jaar, heb ik ook een aantal specifieke vragen.

Ten eerste, wat betreft de zaailingen van kaneelbasilicum. Ik heb in enkele groepjes van drie gezaaid in twee kleine potjes. Doe ik er verstandig aan om ze nu te verspenen, en zo ja hoe doe ik dit dan best? Per kluitje? Per plantje? Ergens anders op letten?

P109072679411397481931.JPGP109072832391397481933.JPG

Ten tweede, ik heb deze pot chinese bieslook vrij dicht bezaaid (opnieuw enkele groepjes van drie). Is hier nog alles aan het goed gaan? Ik vermoed van wel, maar je weet nooit...

P109073171061397482039.JPG

Ten derde, het rozemarijnstekje: ik heb het stekje onlangs in een grotere pot overgeplant. Hij heeft twee takjes van 10-15 elk. Ik heb geen aparte foto, maar je kan hem zien (in de vorige pot) in de eerste foto. Op welk moment moet ik hem beginnen aftoppen? Ik zou niet willen dat hij uitgroeit tot één lange stengel, zonder struik.

Geplaatst:

Heb je die basilicum 2 weken geleden gezaaid?

Die zijn toch echt snel gegroeid dan?

Hier zien die er ook zo uit, maar na 4 weken pas. Ofwel doe ik iets fout.

Tijm groeit ook hééééél traag bij mij. Nochtans elke dag water en veel licht.

Geplaatst:

Oeps ja, die basilicum en bieslook is eerder tegen de 4 weken aan. Even vergist met de rucola en dille . Je weet toevallig geen antwoord op mijn vragen?

Geplaatst:

De basilicum zou ik binnenkort verspenen en dieper zetten. Of je dat in een pot doet of in meerdere is gewoon wat jezelf wilt. Zelf zou ik ze in een grote pot zetten bij elkaar om van te knippen als ze groter zijn. Of in twee potten. De rozemarijn zou ik nu al knippen als je bang bent dat hij te lang wordt, maar je kunt ook wachten totdat hij afgehard is.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bedankt voor de antwoorden! Ik heb voorlopig enkel het kleine potje kaneelbasilicum overgepot, eerst een kijken hoe dat evolueert. Lijkt de bieslook jullie ok?

Geplaatst:

ik heb een paar jaar geleden wat bieslook gekocht, in een suppermarkt. zo een in een pot, ik heb hem toen rond half mei in de tuin gezet en hij komt ieder jaar weer keurig op, heb dit jaar al weer 2x geoogst.

Geplaatst:

Ik heb voornamelijk héél veel problemen met kruiden die teveel naar het licht groeien, en dan door elkaar in de "war" groeien.

Nu heb ik een potje peterselie, die groeit wel, maar het is véél te véél (heb te veel gezaaid), en alle 'sprieten' groeien wierwar door elkaar.

Maar ook gewoon te veel naar het licht (bv naar buiten het potje).

Ik heb geen lamp ofzo die ik boven de potjes kan houden.

Mijn tijm groeit dan ook gewoon totaaaal niet. Die is tot 0.5 cm gegroeid, en nu zijn alle sprietjes aan het sterven. Te veel water? Ik bevochtig ze elke dag.

Koriander is langzaam aan het sterven, echt raar.

Iemand tips?

Kruiden dit jaar - voor de eerste keer - is toch al gefaald

Geplaatst:

Dan doe je toch echt iets fout. Mijn kruiden doen het ALTIJD heel goed. Mijn basilicum plantjes zijn nu inmiddels al 19CM hoog en krijgen inmiddels weer een nieuw setje bladeren. Mijn tijm, bieslook, peterselie , koriander en rozemarijn doen het ook allemaal uitstekend.

Wat voor potgrond heb je gebruikt? Hoeveel uur zonlicht krijgen ze ong. dagelijks? Hoeveel water geef je? Ikzelf gebruik dagelijks 1x de plantenspuit en zorg er alleen voor dat de aarde vochtig is (en dus niet nat!)

Edit: ik zie dat je bijvoorbeeld basilicum bij elkaar in kleine potjes hebt zitten. Basilicum dat alsmaar groter wordt moet zo'n 15 CM (minimaal) ruimte hebben per plantje. Het worden namelijk toch wel redelijke plantjes als ze zo eenmaal groot zijn (ong. 40 - 45CM hoog en wel tot 30CM breed). Probeer ze eens te verplanten. Nieuwe potgrond met veel meer ruimte zou goed kunnen helpen.

Geplaatst:

@laazor: Naar buiten met die peterselie, tijm en koriander.

Basilicum kan prima met zn allen in een pot. Dan krijg je een bosje ipv aparte plantjes. Doe ik ook en bevalt prima.

Geplaatst:

Helemaal geen zonde, knip er ongelofelijk veel van en het groeit steeds lekker weer aan. No problem. Ga echt niet zitten miezen met aparte basilicumplantjes in iederz hun aparte potje...

Daarvoor ben ik teveel een grootverbruiker.

De polletjes gaan gewoon als bosje per stuk in grotere potten.

Geplaatst: (aangepast)
Dan doe je toch echt iets fout. Mijn kruiden doen het ALTIJD heel goed. Mijn basilicum plantjes zijn nu inmiddels al 19CM hoog en krijgen inmiddels weer een nieuw setje bladeren. Mijn tijm, bieslook, peterselie , koriander en rozemarijn doen het ook allemaal uitstekend.

Wat voor potgrond heb je gebruikt? Hoeveel uur zonlicht krijgen ze ong. dagelijks? Hoeveel water geef je? Ikzelf gebruik dagelijks 1x de plantenspuit en zorg er alleen voor dat de aarde vochtig is (en dus niet nat!)

Edit: ik zie dat je bijvoorbeeld basilicum bij elkaar in kleine potjes hebt zitten. Basilicum dat alsmaar groter wordt moet zo'n 15 CM (minimaal) ruimte hebben per plantje. Het worden namelijk toch wel redelijke plantjes als ze zo eenmaal groot zijn (ong. 40 - 45CM hoog en wel tot 30CM breed). Probeer ze eens te verplanten. Nieuwe potgrond met veel meer ruimte zou goed kunnen helpen.

Dag impy101, ik zie dat je mij verward hebt met een andere gebruiker. De post boven die van jou was niet van mij, en heeft ook geen betrekking op de openingspost. Wat ik zelf met de basilicum heb gedaan is ze per klein bosje verpot in een grotere pot. Zo hebben ze inderdaad meer ruimte, hoewel het nog steeds om een aantal plantjes per pot gaat.

De radijsjes zijn deze week uitgekomen. De dille is daarnaast mooi aan het groeien. De rucola ook, maar sommige plantjes beginnen wat te verpieteren. Heb ik er verkeerd aan gedaan om meerdere plantjes in een grote pot te zetten (30 cm)? Normaal zou je zo toch een mooi bosje moeten krijgen?

En hoe lang duurt het voor bieslook wat volwassener wordt? Die lijkt trager te groeien dan de andere plantjes. Ik las ooit ergens eens dat je ze na het schieten direct moet aftoppen, zodat de plant eerst al zijn energie steekt in zijn wortelontwikkeling, en dan pas in de plantontwikkeling. Klopt dit?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hier een foto van mijn rucola. Van sommige plantjes lijken de blaadjes wat te verwelken of uit te drogen. Zwakke plantjes uittrekken? Staan er te veel in? Ik heb net de indruk dat er te weinig in staan. Of groeit de pot nog mooi vol zo?

foto.jpg

foto3.jpg

Geplaatst:

Ik plant altijd wilde Rucola, met die heb ik geen ervaring. Meestal komt het wel goed als je niet al te veel water geeft en hij genoeg licht krijgt. Wilde Rucola plant ik altijd meteen buiten.

Ik zou zeggen: wacht het nog een paar dagen af.

Geplaatst:

De meeste kruiden en groenten doen het gewoon het beste als ze buiten staan. Sommige hebben alleen iets meer warmte nodig dan andere om zich lekker te voelen (basilicum, rozemarijn bijv.). Zet daarom de potten overdag allemaal buiten en geef ze dan ook wat extra water (op je foto's lijkt de aarde nogal droog en buiten droogt het nog sneller). Niet direct in de zon, wel op een goede lichte plek. Je zult zien dat ze dan mooier gaan groeien.

Verder zou ik veeeel meer zaaien van rucola, koriander, peterselie en basilicum. Dat is gewoon niet aan te slepen in de keuken. Zodra het eerste zaaisel aan zijn derde blaadjes begint, hup, een nieuwe ronde in de volgende bak. Zelf zaai ik bijna uitsluitend in van die plastic vleesbakjes (waar gehakt in heeft gezeten bijv.). Ideaal: je hebt relatief weinig potgrond nodig, de aarde droogt minder snel uit in het plastic, ze zijn eindeloos recyclebaar en ze passen heel handig naast elkaar op een smalle vensterbank Nadeeltje is wel dat je altijd moet verpotten...

Succes met je kruiden, het komt vast goed, het seizoen is nog lang!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Uh oh, groot alarm. Ik heb vorig weekend al mijn kruidenpotten overdag even buiten laten staan om te genieten van het mooie weer, en nu zijn ze bijna allemaal naar de vaantjes... Ze stonden in totaal maar een paar uur buiten, en voor de rest gewoon binnen.

Mijn gewone basilicum heeft overal knobbeltjes op de bladeren en stengels, en produceert een plakkerige vloeistof (precies hars). Ik vermoed luizen.

P1100216.jpg

P1100219.jpg

De bladeren van de kaneelbasilicum beginnen een lichtbruine/rode kleur te krijgen. Ziet er net uit alsof er bouwstof op de bladeren hangt, maar het laat zich niet afwrijven. Het is echt het blad zelf dat verkleurt. Voor de rest geen knobbeltjes. Iets anders dan de gewone basilicum lijkt me.

P1100212.jpg

P1100213.jpg

P1100215.jpg

Mijn vraag: wat valt eraan te doen? Hele planten weg, of geïnfecteerde blaadjes verwijderen en het beste hopen? Ik zou niet willen dat ze de jonge rucola en dille aantasten...

Help .

Geplaatst:

Nooit je plantjes van binnen gelijk in het zonlicht buiten zetten, daar kunnen ze niet tegen. Je plantjes vertonen zonnebrandschade, kunnen ze wel doorheen groeien. Dat met je gewone basilicum kan ik op de foto niet zo goed zien, maar jij kan zelf toch wel zien of het iets insectachtigs is? Ik zou 'm wegmieteren, tijd zat om nieuwe basilicum te zaaien (ook kaneelbasilicum).

Geplaatst:

Ok, bedankt voor de raad. De gewone basilicum heb ik weggegooid, leek inderdaad op een soort luis. Knobbeltjes waren geen beestjes, eerder ja... Knobbeltjes. Kaneelbasilicum hoop ik ook op zonnebrand, heb de blaadjes alleszins verwijderd en hoop dat hij terug opschiet. Ga ook nieuwe zaaien.

Nog twee andere vragen:

- Mijn rucola gaat ook niet denderend. In een volgezaaide pot van +/- 30 cm zijn er nog 5 plantjes over. De andere plantjes verdroogden helemaal. Nochtans vind ik op Google foto's van bakken volgezaaid met rucola. Wat zou het probleem zijn? Concurreren ze te fel met elkaar, en moet ik elk plantje in een apart potje zetten? Of krijgen ze teveel zon aan het raam binnen?

- Gebruiken jullie iets om de bovenkant van de potgrond mee te bedekken? Ik heb de indruk dat er vaak schimmel ontstaat in mijn potjes (kleine witte brokjes, daarnet zelfs een zwam bovengehaald)... Zou een laagje zand werken als bedekking?

Geplaatst:

Probeer zaaisels die je hebt staan van onderaf water te laten drinken, dat helpt al veel tegen ontstaan van groei op de potgrond.

Dan de basilicum met zonnebrand. Ja, dat is zonnebrand. Basilicum is eigenlijk een heel teer blad en kan weinig aan verandering hebben. Kun je ook heel goed gewoon binnen houden direct aan een raam. Ook die trouwens van ónder water geven, en best veel als de planten wat groter zijn. De planten groeien goed door zonnebrand heen trouwens.

De Rucola is geen binnenplant, die wil gewoon lekker naar buiten, liefst zelfs buiten zaaien ook. Komt nu in koeler weer goed op en groeit daar lekker fris, compact en gezond op. Niet binnen. ( kán wel binnen, maar nu vaak te warm achter glas )

Geplaatst:

Met van onderaan laten drinken bedoel je de pot in een schaaltje water zetten, laten drinken, en schaaltje dan wegzetten? Want permanent in water laten staan lijkt me niet zo'n goed idee op het eerste zicht.

Bedankt voor de tips. Vanmiddag haal ik zo'n lange bloembak om nieuwe rucola te zaaien. Die zet ik dan onmiddellijk buiten. Met de radijzen en erwtenscheuten is het ook zo gelukt!

Jammer van de zonnebrand, maar ik ben blij dat het dat (maar) was. Dacht eerst aan schimmel. Nu voel ik me bijna schuldig dat ik alle aangetaste blaadjes heb verwijderd. Maar hij zal snel wel terug opschieten. Als ik een ding hieruit heb geleerd heb is dat bijna elk kruid buiten goed en gezond kan opgroeien, maar dat je basilicum best binnen zet. Anders is het om problemen vragen.

Zou ik de rucola die binnen is opgegroeid naar buiten verplaatsen, of gaat de schok dan te groot zijn?

Geplaatst:

Als kleine zaailingen de basilicum niet te nat laten worden nee, maar gaandeweg dat de groei ( binnen ) er goed in zit, de plant ook steeds meer water gaan geven, van onderaf. Dat van onderaf is juist bij Basilicum nogal belangrijk, vanwege hele makkelijke rot aan de stengelvoet bij die planten als je bovenop water geeft. De planten verhouten dan ook sneller.

Ik ben zo'n pietlut die dan ook nog eens lauw water geeft bij Basilicum. Koud én nat is funest bij die teelt; de bladeren gaan bobbelig groeien, krullen op, verliezen aroma en worden scherp van smaak: niet lekker. Ruime hoge potten houdt de plant van. Goede potaarde en ik geef korrelmest mee in de potaarde als ik de plantjes voor het laatst oppot in de laatste pot vóór de oogst. Goed opgekweekt kan de basilicum mooi blad behouden en per plant een bos worden van 60cm hoog en 40 breed. ( te véél ? ( ik doe dat voor de oogst , alles tegelijk, voor de pesto ))

Klinkt allemaal als veel gedoe. Maar zo moet je dit niet zien. Het is meer dat je de plant geeft waar die van houdt en het optimale nasteeft. Je kan het ook minder belachelijk pietluttig aanpakken hoor ! De Basilicum is verder niet echt moeilijk eigenlijk. Ze houden van warme en veel vocht, hogere luchtvochtigheid ( tropisch nevelwoud-plant ) en veel licht, maar liefst niet in de volle hete droge zon.

In een geschermde kas is eigenlijk elke zomer ideaal. Achter het raam binnen kan ook prima. Wel af en toe met de plantenspuit nevelen.

Geplaatst:

Perfect, dankjewel! Nu we toch over basilicum bezig zijn :

- Wanneer top je ze af? Vanaf drie rijen blaadjes? Of enkel als ze beginnen te bloeien?

- Het nevelen doe je over de hele plant? Of enkel over de grond?

Geplaatst:

Je kan toppen ja, als je dat wil ( of al wat wil gebruiken ), maar meestal hoeft dat niet echt hoor. De plant, als ie de ruimte heeft en het naar het zin heeft, vertakt ook vanzelf. Het kunnen zonder toppen ook vanzelf hele bossen worden ( van 1 plant ) ( 3 in 1 pot kan ook hoor, zijn geen regels voor )

In bloei komen, of die neiging daartoe, doet de plant op een gegeven moment vanzelf. Dat heeft met daglengte te maken ( jaargetijde ). Je kan dat een tijdje tegengaan, door de bloei er uit te nijpen, maar op een gegeven moment houd je dat niet meer tegen en dan is het seizoen gewoon voorbij voor die plant. De plant verhout dan ook snel en het lekkere gaat er vanaf, krijgt luis , wordt geel enz. Dan ben je te laat met je oogst

Komt de bloei veel eerder, dan heeft de plant ( al is het maar kort ) te droog gestaan, of heeft geen voedsel meer, of staat in een te kleine pot. Je moet echt de groei er in houden.

Een plant die echt al in bloei staat, is te ver heen en zal het nog maar kort houden. Opgebruiken dus. ( en nieuw zaaien bv )

Nevelen , weinig , over de hele plant ja. Niet in de volle zon. de schotel water ( ik heb daar extra diepe schotels voor ) met een dun laagje achter laten, houdt ook de luchtvochtigheid hoger.

Wel ook af en toe es op laten drogen hoor. Echt natte kluit geeft ook weer rot. Daar is basilicum dus echt gevoelig voor. Voor rot. Het is wel een vochtliefhebber, maar niet té veel

( wat lijkt dit moeilijk zeg, als ik het zo opschrijf ( niets is minder waar ))

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...