Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Magnolia bloeit slecht

karin70

Recommended Posts

Ik heb een magnolia ( een met donkerpaarse bloemen, susan heet hij geloof ik) en nu bloeit hij dit jaar heel slecht met maar een paar bloemen, andere jaren had ik veel meer bloemen. De struik staat hier nu 4 jaar en ziet er voor de rest wel goed uit. Ik tuinier op klei. Is dit normaal misschien dat hij een jaartje overslaat of moet ik mesten of zo?

@karin70. Toch ook bij zo'n vraag geldt wel dat een foto helpt om de gegeven situatie te beoordelen. Liefst enkele foto's. De stuik/ boom zélf natuurlijk ( van top tot teen ) en een foto van de situering van de boom, iets van de bredere omgeving.

Je kan de oorzaak zoeken in óf de bodem of in de directe omgeving ( licht / trekwinden )

De bodem is klei. Op zich geen ramp, maar té kalkrijk én klei is wel echt minder voor een magnolia. Niet zo zeer gaan mesten, maar dik mulchen met bladgrond, turf, whatever, liefst zurig.

Standplaats dan dus ? Liefst bosachtig/beschut, maar de gewone 'Susan' is niet de lastigste hoor. Die doet het al gauw best aardig. Maar heeft wel licht nodig om bloemknoppen aan te maken. Is er in de directe omgeving van de boom misschien de afgelopen 4 jaar iets groter gegroeid ?

De Link van RobO is wel een leuke. Echt leuke tuinmanskunstjes. Maar ik zou me er niet aan wagen hoor, dat omsteken en kerven. Het zijn allemaal noodgrepen. Niet echt bevorderlijk voor de boom zelf.

Dat de boom de 1e jaren na aankoop wél beter bloeide, en nu minder of niet, zegt op zich wél dat er iets niet goed is. Bij de kweker wel en bij jou niet. Ik denk zelf dus eigenlijk de bodem. Als het het licht was , zou hij het 2e jaar na aankoop al niet meer hebben gebloeid ( tenzij dus iets wat groter is gegroeid in zijn buurt )