kenntukkie Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier meer te leren over het zelf maken van mijn eigen moestuintje. Ik heb allerlei zaadjes in kweekbakjes gedaan en de fout gemaakt door er geen kaartjes bij te zetten, en er vanuit gegaan dat ik het wel zou onthouden, maak helaas. Wie kan me helpen door mij te laten weten wat wat is. Alvast bedankt voor reacties Quote
bio-fee Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Hoi Kenntukkie, dit zijn geen stekjes maar zaailingen. De bovenste lijken me een erwt of peul te zijn. Kan dat kloppen?De onderste zijn nog te klein om het goed te kunnen zien. Na de eerste 2 kiemblaadjes die nu te zien zijn, zullen de eerste echte blaadjes tevoorschijn komen. Daaraan kun je waarschijnlijk wel zien wat het voor plantjes worden.Oftewel: maak binnenkort nog eens een paar foto's. Quote
sugarlevi Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Weet je niet meer welk zaadje je waar hebt gestopt? Of heb je helemaal geen idee wat je hebt gezaaid?Het is waarschijnlijk wel handig, als je dat laatste nog weet, en kunt vermelden. Je laat nu de 'embryo's' zien van planten, de kiemblaadjes. Net zoals dieren embryo's, zien die er in de eerste stadia er bijna allemaal hetzelfde uit. Na deze kiemblaadjes komen de eerste echte blaadjes te voorschijn, dat zijn meestal kleine versies van de daadwerkelijke bladeren die een plant krijgt. Dus als je nog even wacht, dan kun je waarschijnlijk ook zelf goed zien wat je hebt gezaaid. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
kenntukkie Geplaatst: 19 april 2014 Auteur Geplaatst: 19 april 2014 Ik heb iig het volgende gezaaid; komkommerwatermeloenradijszonnebloempaprikaaardbei Quote
bio-fee Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Dan zijn de plantjes op de bovenste foto's in elk geval komkommer of zonnebloem, hoe watermeloen eruit ziet weet ik niet. Zou het ook nog kunnen zijn.De rest is nog te jong... Quote
geertlaurent Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Mijn eerste gedacht bij foto 2 was meloen. Daarna zag ik ze ook in de lijst staan. Van de onderste foto zijn die (linkse) grootste in de groene bak naar mijn idee paprika's. Ze lijken erg sterk op de zaailingen hier. Maar op basis van kiembladen ben je nooit echt zeker. Die in de witte potjes daarvan weet ik zeker wat ze zijn "te lang" Quote
Piroska Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Leuke kwis! foto 1 is denk ik watermeloen en in de witte bekers staan zonnebloemen. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Erny Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Ja vond ik ook al... Dit is mijn inzending: Ok... zonnebloemen in de bekertjes.Aardbei zijn nog niet te zien, duurt erg lang voordat die kiemen.Radijs ook niet in beeld. Foto 1 en 2 zijn volgens mij de komkommer en watermeloen... welke welke is... geen idee... En dan dat bakje...Het lijkt inderdaad dat dat links de paprika's zijn...Maar... wat staat er dan rechts zo mooi op rij?... Heb je misschien nog iets als koriander gezaaid? Quote
kenntukkie Geplaatst: 21 april 2014 Auteur Geplaatst: 21 april 2014 iedereen bedankt voor de reactie. ik heb de zaailingen in de witte bekkertjes moeten ondersteunen met sateprikkers, anders vallen ze om. Volgens mij zijn dat niet de zonnebloemen, want die heb ik terug gevonden. Ik zal binnenkort opnieuw foto's maken. misschien dat we er dan uitkomen. Wat ik nu al wel heb geleerd, is kaartjes maken...... Quote
geertlaurent Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 Ondersteunen met sate prikkers is geen goed idee. Dan gooi je ze beter weg of probeer je met ze om te zetten naar een diepe pot zodatje ze diep kan ingraven (bijna tot aan de blaadjes). Daarna tegen een raam zetten Quote
mw vogel Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 Was idd een leuke kwis... ik heb nog wel een tip om te lange zaailingen te voorkomen: veel minder water geven en geen pure potgrond gebruiken maar een mengsel van potgrond en brekerzand (4:1). Dat voorkomt dat de aarde in het bakje te nat blijft, dat zorgt er namelijk voor dat zaailingen snel uit hun krachten groeien. Ook goed in het licht zetten en vooral niet te warm (m.u.v. de warmteminners zoals paprika /peper, meloen en komkommer). Quote
kenntukkie Geplaatst: 26 april 2014 Auteur Geplaatst: 26 april 2014 We gaan verder met de zoektocht. Dit is het resultaat na een week De witte bakken, waar er 2 in staan, zijn de lange slierten die vorige week nog in bekertjes zaten Quote
geertlaurent Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Foto 2 is een meloen. Het eerste echte blaadje is identiek aan mijn Galia meloenen. De witte bekers lijken mij nu erg hard op pompoenen te gaan lijken = Taaie bladeren die wat bol staan en soms met een rare krul in Quote
kenntukkie Geplaatst: 27 april 2014 Auteur Geplaatst: 27 april 2014 Dank je voor je reactie Meloen zou kunnen, maar pompoen heb ik niet gezaaid, zou het ook komkommer kunnen zijn? Quote
Winters Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 Ik denk eigenlijk dat foto 2 een komkommer is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.