ben79 Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Bij deze zal ik me ook eens voorstellenMijn naam is Benny. We hebben vorig jaar een oud huisje verbouwd tot ons huis.In de tuin achteraan stond een mooie serre (5m20 op 3m ongeveer).Vorig jaar heb ik er eens druiven ingezet, komkommers en meloenen om wat te proberen.De druivenplant groeide enorm snel, de komkommers gaven erg lekkere vruchten, de meloen hadden veel vruchten maar smaakten slecht.Nu ben ik dit jaar opnieuw wat in de serre aan het werken geweest en heb helemaal de smaak van tuinieren beet Ondertussen heb ik in de serre staan:Witte druiven, oude plant die terug blad en vruchten krijgt, hangt over een kwart van de serreBlauwe druif, kleine stam die eerste bladjes krijgtaubergine, planten van ondertussen 15cm, in de grondspruiten, planten van ondertussen 40cm, in de grond, de helft is al naar buiten gehaald, de rest volgt.sla: kroppen zijn bijna volgroeidwortelen: gezaaid in de grond in de serre, zijn ondertussen uitgekomen en 3cm looftomaten: gezaaid in potjes binnen, nu in de grond in de serre gezet, plantjes van 3 cmradijs: plantjes van 5 cm nurode biet: idemrode ui: gezaaid in de grond in serre, komt nog niet uitgaliameloen: 1 plantje nu ong 5cmselder: gezaaid in potjes, komt nog niet uitwatermeloen: idemminikomkommer: gezaaid in potjes, nu plantjes van ong 2 cm buiten heb ik geen moestuin maar heb wel het volgende staan:spruiten die nu stilaan uit de serre gehaald worden, in grote houten bakkeneen grote struik rode bes met enorm veel vruchteneen grote struik roze bes met veel vruchteneen grote struik grote knoezels met veel vruchteneen grote struik kleine knoezels met veel vruchtenwildgroei struiken braambessen en frambozenen nu ook nieuwe plantjes bosbes en kiwibes en dan minder interessant misschien: een perzikboom, een appelboom en rabarber Quote
impy101 Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Welkom. Ik ben benieuwd naar de fotos. Quote
Jane Doe Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Welkom, leuk een tuinliefhebber die de weg naar dit forum heeft gevonden. Quote
rinus55 Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Welkom Quote Chilibase.nl de grootste Chilipeper dBase van Nederland http://chilibase.nl Chilimagazine.nl Chilipeper Nieuws http://chilimagazine.nl
Stan Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Welkom en waarom zou : een perzikboom, een appelboom en rabarber minder interessant zijn. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
schaapenzo Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Benieuwd naar de foto's Welkom Quote http://schaapenzo.wordpress.com/
ben79 Geplaatst: 24 april 2014 Auteur Geplaatst: 24 april 2014 hopelijk lukt het op deze manier om enkele fotos van de serre te plaatsen, fotos zijn wel met de gsm gemaakt Quote
impy101 Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Dat ziet er heel goed uit... Voorlopig heb jij geen tekort aan sla! Quote
ben79 Geplaatst: 24 april 2014 Auteur Geplaatst: 24 april 2014 heb ik geadopteerd schoonmoeder kwam er mee aan, ze kon ze niet in haar kruidentuintje kwijt.Het waren enkele weken geleden plantjes van een paar cm, ze groeien enorm snel. en volgens mij worden ze erg lekker, de bladen knakken echt als ik ze per ongeluk afbreek..nu nog weten wanneer ze plukrijp zijn.. Quote
ben79 Geplaatst: 24 april 2014 Auteur Geplaatst: 24 april 2014 Aangezien ik nog nooit echt zaken geoogst heb, behalve wat broccoli en fruit vraag ik me af hoe je kan zien wanneer je dingen die in de grond groeien kan oogsten. concreet voor de dingen die ik nu heb staan:auberginewortelenradijsrode bietrode ui Quote
impy101 Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Uit eigen ervaring: Aubergine: wanneer het vrucht mooi groot is, een beetje zacht begint te worden (dat je hem een beetje kan indrukken zonder veel kracht te hoeven zetten, maar niet zacht genoeg dat je vingers en zowat doorheen gaan) en mooi van kleur is.Wortelen: als je een hele mooie, grote bos hebt dan kun je even de bovenste laag aarde van de wortels afhalen om te zien of ze al dik genoeg zijn (zo'n 3,5CM tot 4,5CM breed).Radijs: oogsten kan je al na 4 - 6 weken. Ook hier eventjes de bovensta laag aarde weghalen en vervolgens de radijs eruit trekken als hij dik genoeg is.Rode biet: Bovenste laag aarde weg en kijken of hij groot genoeg is (ze worden gemiddeld zo groot als een tennisbal). Weg oogsten voordat er bloemetjes onstaan, anders is het te laat!Rode ui: Als uien rijp zijn en klaar om geoost te worden dan gaan hun stengels slap hangen en vervolgens uitdrogen. Quote
Lynn Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Welkom! Idd prachtige kroppen! Quote http://moestuinmiep.blogspot.com
ben79 Geplaatst: 24 april 2014 Auteur Geplaatst: 24 april 2014 Dankjewel allemaal.een beetje historie : het huis dat we verbouwd hebben en nu dus bewonen was van de grootvader van mijn vrouw en die was een echte tuinliefhebber. De tuin stond er om bekend voor de enorme goede grond, alles zou hier groeien, nochtans staat er een watertoren vlakbij... en ik doe het eigenlijk ook een beetje ter ere van hem, zo blijven de prachtige rozenstruiken van hem staan.achter de serre zie je trouwens als je goed kijkt enkele spruitenplanten in houten bakken staan en daar achter staan de 3 compostbakken Quote
ben79 Geplaatst: 28 april 2014 Auteur Geplaatst: 28 april 2014 en ondertussen worden de kleintjes al groot.fotos van de rode bietjes, radijsjes,tomatenplantjes, wortelen en de spruitenplanten die nog in serre staan.Van de sla zijn de eerste kroppen geoogst, de rest volgt deze week. de uien beginnen ook boven de grond te komen, de komkommerplanten zijn aan hun 3e en 4e blad bezig, de watermeloen heeft al 2 bladjes, de selder komt nog niet boven.De galiameloenplant heeft het blijkbaar opgegeven.. Maar eigenlijk alles goed aan het groeien dus.. Quote
geedee Geplaatst: 23 mei 2014 Geplaatst: 23 mei 2014 een grote struik grote knoezels met veel vruchteneen grote struik kleine knoezels met veel vruchten Wat zijn knoezels?? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 mei 2014 Geplaatst: 23 mei 2014 Volgens het vlaamswoordenboek.be is een knoezel een kruisbes Ook wel knoesels (met een s dus). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.