Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Iemand heeft een vergelijkend warenonderzoek gedaan (ben even kwijt wie en waar het staat)

Het gebruik van de hele bloem ten opzichte van alleen de blaadjes geeft wel wat smaakverschil maar niet minder lekker.

Ik gebruik dus de hele bloem!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Zo, ik heb net 370 gram paardenbloemen in een pan gedaan samen met 1 sinasappel, een mandarijn (moest op) en een citroen. Ook wat tijm erbij gedaan. Nu even een uurtje laten koken.

Morgen ga ik de jam maken. De stroop doe ik wel een andere keer.

Geplaatst:

4 potten jam gemaakt van de paardenbloemen.

Erg lekker, frisse smaak van citrus en wat kruidigs van de tijm.

Nu nog 4 potten met rabarberjam (met aardbeien) en ik heb weer meer dan ik opkan....

Geplaatst:

Bekentenis: toen ik vorig seizoen las over paardenbloem jam/stroop, dacht ik, die mensen sporen niet hoor, wie gaat er nou jam maken van paardebloemen? Ook manlief had zoiets van, je gaat niet met paardebloemen aankomen hoor. Maar goed, nieuw seizoen, afgelopen seizoen veel geleerd, en leren eten....en weer begonnen de berichtjes over die paardebloemen binnen te komen. Het begon toch te kriebelen..zit ik donderdag op het werk, krijg ik een sms je van manlief, had een mooie strook met paardebloemen ontdekt...moesten we misschien toch maar even gaan plukken? Dat hebben we gisteren dus gedaan, gisteren gekookt, vannacht laten uitlekken en vanmorgen jam van gemaakt! Had echt nog wel mijn twijfels....bij het koken stinkt het naar rotte spinazie ......maar het is echt lekker, lekker fris en inderdaad doet het hier en daar aan honing denken. Dus...helemaal leuk! Bij deze beloof ik plechtig dat ik niet zo snel meer zal denken dat jullie niet sporen! tuintje-achteren-paardenbloemjam-00191381335033078.JPGtuintje-achteren-paardenbloemjam-00645441335033098.JPG

Geplaatst:

Ziet er prachtig uit Jootje!

Als ik langskom zal ik ook even komen proeven......

Vindt je man het ook lekker?

Mooie potjes met etiketten.

Geplaatst:

ehh ben weer even de kluts kwijt...

ik zie in het ( smul web linkje ) dat er veel meer water wordt gebruikt voor de jam als voor de stroop.

even ter vergelijking nu op 365 gram, 1.5 liter water & bij de stroop is dat op 200 gram een halve liter....

houden jullie de smaak daardoor expres laag of zie ik dit verkeerd ?

ik dacht het stroop verhaal te volgen maar dan van het vocht aftreksel de verwerking te doen met 1 pak gelei speciaal op 900 ml vocht.

zodat het hopelijk een goede stijve jam zal worden....

wat is jullie idee daar over ??

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Ik heb 450 vocht gebruikt om ook de jam te maken.

Een half pakje gelei suiker speciaal gebruikt en het is echt een jelly iets geworden met een frisse smaak. Beetje de frisheid van citroen bij ons.

Lijkt absoluut niet op de stroop, veel lichter (kleur abrikozen jam) en niet zo heel zoet.

Hij is wel heel mooi stevig geworden:D

Geplaatst:
Zo, ik heb net 370 gram paardenbloemen in een pan gedaan samen met 1 sinasappel, een mandarijn (moest op) en een citroen. Ook wat tijm erbij gedaan. Nu even een uurtje laten koken.

Morgen ga ik de jam maken. De stroop doe ik wel een andere keer.

Hoeveel water heb je bij die paardenbloemen gedaan, Bonnie?

Geplaatst:

Iets minder dan anderhalve liter. Ik heb het vocht later ingekookt tot 1,1 liter. Toen er een pond geleisuiker speciaal doorgeroerd, volgens de gebruiksaanwijzingen. Goede dikte.

Geplaatst:

Ik had ongeveer 220 gram gele blaadjes + anderhalve liter vocht (waaronder sap + vruchtvlees en pitten van 2 citroenen en 2 sinaasappels. 20 minuten laten koken, nachtje laten trekken en gezeefd. Er bleef ongeveer 1,2 liter sap over. Dat heb ik met 750 g geleisuiker op een laag vuurtje en al roerend laten opwarmen en 4 minuten laten doorkoken. Bij de test op het bordje gaf dat rimpeltjes, maar de afgevulde (en meteen gesloten) potten waren na 1 dag nog steeds volledig vloeibaar. Een overschotje in een open potje was wel vast geworden.

Vandaag heb ik die potten weer in een kom gekieperd en wat langer laten borrelen. Ik hield er van 12 nog net geen 8 over (is dus zeker nog verder ingekookt). Maar opnieuw hetzelfde probleem: de gelei in het open potje stijft op, die in de afgesloten potten blijft vloeibaar. Ik maak niet zo vaak gelei, wel confituur en daar heb ik dit probleem nooit mee gehad. Zou ik nu gewoon meer geduld moeten hebben of ligt dit aan het meteen afsluiten van de potten?

Iemand die meer ervaring heeft met gelei en weet hoe dit zit?

Geplaatst:

Ja zeg!!!...hebben jullie me ook zover gekregen hoor...Ik heb paardebloemjam gemaakt

Is ook nog lekker...ook nog die armeluis-honing..... Ik heb gewoon een pan vol bloemblaadjes met zo weinig mogelijk water gedaan zodat ik veel smaak had....en een nacht laten trekken...dag erna zeven......na zeven bleef er een liter over.....daar heb ik een pakje geleisuiker (2:1...dwz....op 1 liter ...500 gr geleisuiker) en wat kaneelpoeder en citroensap....sinaasappel had ik niet in huis....Dat moest 4 uur zo blijven staan ..af en toe roeren (stond op het pakje geleisuiker) en dan moet je het onder roeren aan de kook brengen en drie minuten laten pruttelkoken....dan in potjes en laten afkoelen.....nou zag er goed uit....niet te slap...gewoon lekkere jam om te smeren....ik denk dat ik de volgende keer wat van die blaadjes erin laat....zie je tenminste welke jam je aan het eten bent

pict256749121335993518.JPGpict256998301335993523.JPGpict257070261335993527.JPGpict265944241335993812.JPG

Geplaatst:

heb je bij de aldi geshopt ?

ik zag ook gelei speciaal suiker pakken liggen (€ 0.89)die 4 min moest doorkoken en waar op stond dat het zo lang moest inwerken....

ik dacht meteen......dus niet....veel te veel werk

enne....die bloem blaadjes....die lijken verdacht veel op vliegen vleugeltjes als je ze laat zitten.....ze worden doorzichtig als het wat langer in de potjes zit.....

ik schrok me rot toen ik het bekeek maar die bewaar ik wel voor me zelf....die zijn niet voor de verkoop

maar wat lekker he, vooral de stroop is hier favo, ik had mijn nichtje en neefje te logeren en door de yogurt gedaan, ik zag die snoetjes vertrekken......maar de eerste hap was het ha ha dat was erg leuk om te zien

en door de sla.....jammie

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:
Heb je geleisuiker of de geleisuiker speciaal gebruikt?

Misschien te weinig suiker en te veel vocht...

Ik had een half pak speciaal met 450 ml vocht. En dat is goed gelukt!

Van de rest de stroop gemaakt, die vind ik veel lekkerder

Na een nachtje staan is hij nu wel opgesteven

Het was gewone Candico geleisuiker (niet de extra versie), a rato van iets minder dan een kilo suiker per liter sap (2 kilo voor 2,4 liter sap).

Advies op het pakje was 1 kg suiker op 1 kg sap (maar bij confituur neem ik een verhouding van 750g suiker op 1 kg fruit).

Misschien was hij inderdaad onvoldoende uitgedampt. Vier minuten is weinig, al had ik hem langzaam en al roerend aan de kook gebracht.

Maar gelei vind ik sowieso moeilijk te maken - moeilijk om in te schatten wanneer het in de potten mag

Geplaatst:

Joh Geedee, heb je reaktie hier nu pas gelezen. Anders had ik er naar gevraagd (te kijken hoe t eruit zag).

Bij de Aldi in Duitsland kun je altijd geleisuiker kopen voor een mooi prijsje. Ik heb er gisteren 2 pakjes van meegenomen. Volgens mij goedkoper dan in de Nederlandse suup.

Good things come in small packages

Geplaatst:
Ik las nog even en schijnt een vrij typische smaak te zijn, vergelijkbaar of doet denken aan honing, nouja

vorige jaar de vlierbloesem limonade geprobeerd en dat was echt smerig heeeeeeel vies, dat doet mij beetje twijvelen

't Is wel lekker, ook ok bevonden door mijn kinderen, zoet zoals versgeplukte paardenbloemen ruiken met een nootje citrusfruit. Ik heb intussen 2 ladingen gemaakt, eentje op een laag vuur laten inkoken en dan even hoog, eentje meteen iets hoger. De eerste is lichter van kleur, bloemiger en meer citrusachtig dan de tweede, die meer amberkleurig is en meer naar stroop smaakt (friszure ondertoon is daar meer verdwenen). Lekker op bruin brood.

• 1 year later...
Geplaatst:

Zo, het is weer paardebloementijd. Heeft er al iemand paardebloemenjam gemaakt.

Die van mij staat te pruttelen. 600 gram paardenbloemen (niets geen gedoe met alleen bloemblaadjes), een sinasappel, een citroen, citroensap en een paar flinke takken rozemarijn.

Ik ben benieuwd, ik ga er ook wat van stroop maken.

Geplaatst:

Jahaa, en het is lekker! Meteen ook wat limonade en saus van gemaakt om te proberen. Ik ga volgende week nog een portie plukken

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver!

Geplaatst:

Ik heb paardebloemgelei gemaakt want ik had nog geleisuiker over....ook met beetje citroen erbij....erg lekker geworden Ik weet niet goed het verschil met jam....ik smeer t gewoon op mn brood....ik heb er zelfs iets van bij de (zelfgemaakte) mayo gedaan vandaag want daar zat te veel azijn bij naar mijn smaak....mayo is nu gered...wel voor de zekerheid in de koelkast gezet.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik lees veel over de paardenbloem jam alleen hier word ik niet echt wijzer uit:P

Moet je de paardenbloem nou wel wassen of niet? Want ik las namelijk dat je dan je smaak verliest van de Jam en welke recept is nou echt een goede?:P

Geplaatst:

Als je de paardebloemen wast dan spoel je de honing en de pollen er uit.....dat zijn de smaakmakers namelijk. Wat een goed recept is kan ik niet beoordelen aan de hand van wat hier is neer gezet aangezien ik die niet heb uit geprobeerd......gezien de hoeveelheid pollen en honing aanwezig in de paardebloemen zal de smaak niet echt je dat zij en door de bijkomende toevoegsels zoals citroen aan smaak winnen... Paardebloemen hebben niet echt een sterke eigen smaak namelijk en moet 'geholpen' worden...maar liefhebbers genoeg zoals je ziet

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik ben uren bezig geweest om 400 gram bloemen zonder steel bij elkaar te krijgen. Dat is natuurlijk veel te weinig om een degelijke 'jam' van te maken. Ik heb het daarom maar in de vriezer gegooid op hoop van zegen dat het straks ontdooid nog net zo geschikt is om 'jam' van te maken. Hopelijk komt de bloei er straks weer stevig in en kan ik doorplukken tot ik een kilo heb. Is trouwens iedere paardenbloem geschikt? Ik ben nogal wat 'soorten' tegen gekomen. Van klein met kort steeltje (meestal een rood steeltje) tot zeer lange groene stelen met een hele grote wollige bloem.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...