oro Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 nuttig zijn ze zeker https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1417845561812093.1073741830.100007599872397&type=1&l=e0e9c40df9 Quote
Heleen1963 Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Als je goed composteert, komen de wormen vanzelf wel .Lagen afwisselen, geregeld de bult omzetten, niet te droog en niet ' te nat houden . Speciale compostwormen vind ik persoonlijk niet zo nodig Quote
weknow Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Nog leuker, Heleen De wormen die vanzelf in je compost komen, dat zijn precies die speciale compostwormen Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Draakje Geplaatst: 28 april 2014 Geplaatst: 28 april 2014 Maar toch niet in een bak neem ik aan Quote
weknow Geplaatst: 28 april 2014 Geplaatst: 28 april 2014 Maar toch niet in een bak neem ik aan Zeker wel, als je compostvat gaten in de bodem heeft en op de grond staat, komen de speciale compostwormen er "vanzelf" in. En als ze het naar hun zin hebben, vermenigvuldigen ze zich snel en heb je er heel veel. Ze doen er precies hetzelfde als in een speciale "wormenbak"die veel mensen hebben: helpen bij het omzetten en verteren van de compost door ervan te eten en hun mest is een erg nuttig ingrediënt van je compost. Natuurlijk is er niks tegen om ze erin te doen als je wilt starten met compost maken. Van een andere moestuinier, die zelf ook compost maakt, kun je vaak een handje krijgen uit zijn/haar hoop of bak of rottende mest. Dan hoef je er niet op te wachten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
oro Geplaatst: 30 april 2014 Auteur Geplaatst: 30 april 2014 Er komen inderdaad wormen in een gewone compostbak maar niet in die hoeveelheden zoals in wormenbakken , in wormbakken krioelt het , daarom moet het ook voortdurend in de gaten worden gehouden want ze vermeerderen bij een ideale vochtigheid en temperatuur van 25° enorm . In een wormbak gaan de etensresten , compostbak dient voor het groenafval . wormbak heeft geen warmteontwikkeling (vochtigheid) wat een gewone compostbak die tot 60° gaat geen deugd doet .Ik ben geen cijferaar maar wormcompost zou door het toevoegen van grote hoeveelheden mest ook meer voeding toevoegen aan potgrond terwijl groencompost dan weer betere structuur geeft aan de grond .Het zijn 2 verschillende systemen die los van elkaar hun nut hebben . Ik ben heel tevreden met mijn compostbak maar zou niet meer zonder wormcompost kunnen . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.