Geplaatst: 26 april 201411 j Een drietal jaren geleden kocht ik een vakantiehuisje temidden van het groen. Achteraan mijn afdak stond een jonge druivelaar die maar niet wou groeien. Ik besloot deze verleden winter nog een kans te geven en plantte er een nieuwe jonge scheut naast. Ik was van mening dat die wel zou groeien en de andere zou ik er in het voorjaar wel van verwijderen want ik was ervan overtuigd dat deze het toch niet zou halen.Een dikke maand geleden zag ik een paar knopjes aan beide planten....was er dan toch nog hoop? Ik strooide wat koemestkorrels aan beide planten hun voeten en ziedaar...beiden zijn in groei. Wat nu gedaan, ik ken totaal niets van druiven maar wat ik wil is de plant omhoog leiden tegen en langs mijn afdak aan. (zie foto's) Moet ik in de rechtstaande en horizontale balken metalen ogen draaien waar een ijzeren draad door loopt die de plant leidt?Momenteel staan beide planten aan de rechtse paal. Is het beter dat ik eentje verplant naar de linkerzijde zodat ze naar mekaar kunnen groeien? Graag hulp van de kenners hier op het forum hoe ik dit tot een goed einde kan brengen.
Geplaatst: 26 april 201411 j Ik zou het op de houten balk ogen in draaien en dan flexibel draad.Maar wat ik veel belangrijker vind een grote bloem pot tussen de druiven zetten daar veel mest in doen en dan af en toe water geven via de bloempot.Ze staan te dicht bij de fundering.Ze houden wel van een slokje. 27 april 201411 j aangepast door Gast Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 26 april 201411 j Ik lees even mee, want heb vergelijkbare plannen. Wij kregen een druif cadeau (Boskoops Glorie), maar de enige muur op het zuiden met beschikbare grond ervoor is de schuur, 50 cm naast de deur. We moeten dan wat tegels lichten om plek te maken. Die druif moet dan dus ook hoog en smal worden, voor hij breed uit kan gaan waaieren. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 26 april 201411 j Ja, je kan een draad spannen ( op de manier die je past, dat je mooi lijkt, als het maar goed stevig is, voor jaren en jaren ) recht omhoog en horizontaal langs de bovenkant. De druif laat je gaan dit jaar, niets snoeien nu. laat maar gaan. gaande dit seizoen zorg je ervoor dat de druif aan de draad komt en dan vindt hij vanzelf de weg omhoog wel. in Juli zou je iets kunnen wegsnoeien beneden , wat zijtakken, waardoor hij meer naar boven gaat. Dit jaar al of anders volgend jaar, zorg je er voor, dat ie ook naar links aan de dakrand komt. Of het er 2 moeten zijn aan die ene paal ? Moet je zelf weten , maar ik zou aan beide kanten 1 plaatsen. Maar zelfs die ene druif komt aan het einde van het afdak hoor, met de jaren. Beide laten staan, kan ook , als je dat liever hebt. Ze verstrengelen zich dan vanzelf en je stuurt ze dezelfde kant op. Met jaren verder zie je geen verschil meer, heb je ahw 1 plant.Voorlopig niet mesten ( zou ik niet doen ) De fundering vinden ze niet erg. ze zoeken vanzelf hun weg ( de wortels )
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.