Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Waar zet ik de zaailingen?

Recommended Posts

Ik heb binnen een aantal plantjes voorgezaaid. Nu staan ze in de vensterbank waar vanaf de middag de zon pal op schijnt. Ik heb steeds het idee dat ik hier niet de sterkste plantjes mee krijg. Helaas heb ik geen koude bak of iets dergelijks. Ik heb wel zo'n plastic afsluitbare doos. (zo'n doorzichtige plastic doos met doorzichtige deksel).

Waar kan ik deze plantjes het beste zetten? Toch buiten op een of andere manier? Of moet ik ze op de vensterbank laten staan? Ik heb een foto toegevoegd en omschrijf hieronder even hoe de plantjes eruit zien (dan weten jullie in welk 'stadium' ze zijn).

Zonnebloem: behalve de kiemblaadjes nog vier blaadjes.

Bloemkool: behalve de kiemblaadjes nog vier blaadjes

Broccoli: behalve de kiemblaadjes nog vier blaadjes

Aubergine: vier blaadjes in totaal

Rode kool: behalve de kiemblaadjes nog vier blaadjes.

Basilicum: vier blaadjes in totaal

Paprika: vier blaadjes in totaal.

De tomaten heb ik net overgeplant naar aarde (heb voorgezaaid op vermiculiet). Het waren lange slungeltjes geworden dus ik heb ze nu maar net met hun blaadjes boven de aarde uit laten piepen.

Ik hoor graag jullie tips!

ej32o.jpg

28wgjnk.jpg

Je kolen mogen lekker naar buiten, is beter voor ze.

Evenals je zonnebloemen.

De Basilicum, paprika en Aubergine zijn koudegevoelig. Dus mogen bij mooi weer buiten en als het kouder wordt weer naar binnen.

Als je per stuk op de soorten zoekt en de goede vraag stelt in het Zoekvenster rechtsboven, kom je heel veel informatie tegen over het opkweken van de betreffende groente/kruid.

Bedankt voor het antwoord. En de kolen en zonnebloem gewoon hoe ze nu staan (in het wcrolletje) naar buiten of kan ik ze al uitplanten in de bakken?

En wat is de minimale temperatuur ongeveer voor de basilicum, paprika en aubergine? Gewoon niet buiten als het vriest of moet het echt boven de tien graden zijn bv?

Heel erg bedankt alvast!

Kolen en zonnebloemen zeker uitplanten in volle grond. Aubergines, paprika en basilicum willen graag temperaturen boven 20 graden, maar zeker niet onder 10 (s'nachts) en het wordt komende week een beetje te koud voor ze. Meestal kunnen ze midden of eind mei wel buiten, maar kijk goed naar de weer. Ik zou in ieder geval ook wachten tot dat ze 10-15cm hoog zijn voor dat ze buiten gaan. Dan zijn ze sterker.

Heb je zaaigrond gebruikt? Dan moet je de planten die binnen blijven in potgrond planten en ik zou ze ook in grotere potten doen. Zaaigrond geeft geen voedingsstoffen. Als je niks wil kopen gebruik dan plastic van creme fraice, yoghurt, ijs, padestoelen, melk karton enz als potjes. De WC rolletjes heb ik ook gebruikt, maar ze zijn alleen goed tot 4-5 bladeren, daarna niet groot genoeg. Ik zou ook een beetje oppassen met zon, het kan nu te heet worden op de vensterbank en een beetje schaduw (maar wel licht) is beter dan 8 uur directe zonlicht.

En SuusP heeft gelijk. ik heb 3 potten met basilicum zaailingen en ze zien heel anders uit.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy