mybobo Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Ik heb binnen een aantal plantjes voorgezaaid. Nu staan ze in de vensterbank waar vanaf de middag de zon pal op schijnt. Ik heb steeds het idee dat ik hier niet de sterkste plantjes mee krijg. Helaas heb ik geen koude bak of iets dergelijks. Ik heb wel zo'n plastic afsluitbare doos. (zo'n doorzichtige plastic doos met doorzichtige deksel). Waar kan ik deze plantjes het beste zetten? Toch buiten op een of andere manier? Of moet ik ze op de vensterbank laten staan? Ik heb een foto toegevoegd en omschrijf hieronder even hoe de plantjes eruit zien (dan weten jullie in welk 'stadium' ze zijn). Zonnebloem: behalve de kiemblaadjes nog vier blaadjes.Bloemkool: behalve de kiemblaadjes nog vier blaadjesBroccoli: behalve de kiemblaadjes nog vier blaadjesAubergine: vier blaadjes in totaalRode kool: behalve de kiemblaadjes nog vier blaadjes.Basilicum: vier blaadjes in totaalPaprika: vier blaadjes in totaal. De tomaten heb ik net overgeplant naar aarde (heb voorgezaaid op vermiculiet). Het waren lange slungeltjes geworden dus ik heb ze nu maar net met hun blaadjes boven de aarde uit laten piepen. Ik hoor graag jullie tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Je kolen mogen lekker naar buiten, is beter voor ze.Evenals je zonnebloemen. De Basilicum, paprika en Aubergine zijn koudegevoelig. Dus mogen bij mooi weer buiten en als het kouder wordt weer naar binnen. Als je per stuk op de soorten zoekt en de goede vraag stelt in het Zoekvenster rechtsboven, kom je heel veel informatie tegen over het opkweken van de betreffende groente/kruid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mybobo Posted April 26, 2014 Author Share Posted April 26, 2014 Bedankt voor het antwoord. En de kolen en zonnebloem gewoon hoe ze nu staan (in het wcrolletje) naar buiten of kan ik ze al uitplanten in de bakken? En wat is de minimale temperatuur ongeveer voor de basilicum, paprika en aubergine? Gewoon niet buiten als het vriest of moet het echt boven de tien graden zijn bv? Heel erg bedankt alvast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Eh... is je "basilicum" wel een basilicum? Het lijkt mij een koolzaailing. Kan het labeltje verwisseld zijn geraakt?? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Kolen en zonnebloemen zeker uitplanten in volle grond. Aubergines, paprika en basilicum willen graag temperaturen boven 20 graden, maar zeker niet onder 10 (s'nachts) en het wordt komende week een beetje te koud voor ze. Meestal kunnen ze midden of eind mei wel buiten, maar kijk goed naar de weer. Ik zou in ieder geval ook wachten tot dat ze 10-15cm hoog zijn voor dat ze buiten gaan. Dan zijn ze sterker. Heb je zaaigrond gebruikt? Dan moet je de planten die binnen blijven in potgrond planten en ik zou ze ook in grotere potten doen. Zaaigrond geeft geen voedingsstoffen. Als je niks wil kopen gebruik dan plastic van creme fraice, yoghurt, ijs, padestoelen, melk karton enz als potjes. De WC rolletjes heb ik ook gebruikt, maar ze zijn alleen goed tot 4-5 bladeren, daarna niet groot genoeg. Ik zou ook een beetje oppassen met zon, het kan nu te heet worden op de vensterbank en een beetje schaduw (maar wel licht) is beter dan 8 uur directe zonlicht. En SuusP heeft gelijk. ik heb 3 potten met basilicum zaailingen en ze zien heel anders uit. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaskiaV Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Mijn basilicum (ongeveer nu in hetzelfde stadium) lijkt ook niet op die van jou Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mybobo Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 Bedankt voor de antwoorden! Kunnen de koolplantjes en de zonnebloemen gewoon zo naar buiten of moeten ze eerst afharden? Enne.. mijn basilicum lijkt inderdaad verdacht veel op een broccoli haha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Mooie stevige zaailingen verder! Broccoli is ook met een B.. maar duidelijk geen Basilicum. Die zien er zo uit: Sommigen geloven niet in afharden, anderen wel. Weet niet of dat nodig is voor kolen en zonnebloemen aangezien ik die nog nooit heb gehad. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts