Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Zojuist las ik iets over het as van hout.

Is het waar wanneer ik hout uit de vuurkorf meng met water het goed kan gebruiken als mest voor mn groente tuin?

Mvg,

Friesehobby

Geplaatst:

Als het puur hout is (niet geverfd of geïmpregneerd of zo) is het niet echt algemene "mest", maar bevat het wel kalium en wat sporenelementen die hun nut kunnen hebben.

Strooi af en toe wat bij fruit en kleinfruit, vruchtgewassen of wortelgewassen. Die hebben dat graag. Maar overdrijf het niet. Mengen met water is niet echt nodig. Licht inharken kan nuttig zijn als je bodem dichtslaat, anders wordt het door regen en bodemleven ook wel geleidelijk opgenomen in de bodem.

Bemesten met compost of oude verteerde stalmest o.i.d. is daarnaast toch ook nodig in een moestuin! Ook dit doe je best steeds afgestemd op de gewassen die je verbouwt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Handige link! Ik gooide eerder de as van de vuurkorf op de composthoop om overdosis bij de plantjes te voorkomen. Niet meer doen dus Gewoon fijnstampen en uitstrooien werkt vast beter.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...