Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Troubles in de serre (condens en temperatuur)

Kvdb3700

Recommended Posts

Dag allemaal,

hier ben ik weer met een nieuwe vraag.

Heb nu een serre staan van 3 op 2 voor mijn plantjes een permanente woonst te geven.

Het probleem is nu dat ik ze moest plaatsen op gras, waardoor ik nu wel last heb van condens.

heb hier op het forum gelezen dat het toch geen aanrader is om om condens in de serre te hebben.

En op mijn vorige post werd me uitgelegd dat mijn plantjes beter tegen droog dan te nat kunnen.

Dusja, ik wil het niet in men serre hebben zitten.

Kan ik dit misschien oplossen door het gras te bedekken door middel van een dekzeil?

En heb een thermometer staan die gisteren door de dag 26 graden aangaf.

Is afharden dan nog wel nodig sinds het in de serre warmer is dan waar ze nu staan, en sinds het in de serre "windvrij" is?

fotoserre.jpg

40 graden is vrij hoog voor een kas dus dan is luchten echt wel nodig. Als de zon schijnt loopt de temperatuur snel op. Als de zon niet schijnt en het is een grauwe dag laat je de ramen dicht. Ik doe om een uur of 6 alles weer dicht en dan blijft de overdag opgelopen temperatuur er een tijdje in zodat het in de nacht minder afkoelt.

Ja, dat doe ik ook zo.

Maar eigenlijk benoem je met je condens-probleem sowieso wel hét probleem met kleine kasjes. Zelf heb ik ook een kleine kas ( 2.20 x 3.50 ) en ik zit met dezelfde problemen. Maar ach : problemen ? Ik héb een kasje, anderen weer helemaal niet.

Een klein kasje warmt snel op bij zon. Koelt ook razendsnel weer af bij bewolking, als de temperatuur helemaal niet zo hoog is buiten. Mijn kasje wordt echt snikheet in zon. Ik laat overdag standaard in ieder geval 1 raam open, en eigenlijk nu ook al dagelijks een deel van de deur, of de hele deur. Dan nog is het in het kasje op neus-hoogte een stuk warmer dan buiten. Prima.

Op de grond is het er dan al snel bijna net zo koel als buiten. Ook prima, daar zet ik niet de zwakste dingen. ( niet bij de deur dan )

Condens. Je gras bevordert de condens ja. Máár ! : Ook zonder gras is mijn kas 's ocht vroeg geheel van condens voorzien hoor. Pas als ik het raam bovenin open zet, gaat dat langzaam weg.

Ik heb ook een seizoen een plastic kasje gehad. Die was elke dag drijfnat. : Lúchten , luchten , luchten.

En dat is wel even uitpriegelen bij welke wind , welk weertype enz enz.

Dat snap ik wel maar gaat dan dan weer niet ten koste van de temperatuur, als ik de hele dag die raampjes heb open staan?

In zo een zelfde soort kasje als jij, zet ik - zo mogelijk - de hele dag de deur in ieder geval open (nu) en sluit die 's avonds weer. Daar heb ik niet altijd de kans voor, maar als het niet kan staan dan toch minstens enkele zijraampjes open. Sinds enkele weken staan er o.a. al mijn tomaten, paprika's, pepers, courgettes en enkele komkommers. Geen probleem! Integendeel, ik denk dat ze het er beter doen (langzamere en compactere groei dan binnenshuis hier mogelijk) dan op een andere plek.

De opening is bij mij naar het zuiden gericht. Buitentemperatuur was de laatste weken eigenlijk nooit onder de 12 graden, vaak zelfs rond de 20 graden. Kouder voelende noorden- en oostenwind wordt grotendeels tegengehouden. Prima dus! Het vocht in het kasje (gutteren, condens) verdwijnt nu zo gauw mogelijk en ook dat is goed. De temperatuur ligt zo normaal tussen de pakweg 12 en 24 graden....en dat is m.i. uitstekend. Grotere hitte is volgens mij ongewenst.

Maar er zijn wel 3 "zwakten" van dit type kasje waar je rekening mee moet houden:

a. De ramen zitten erg laag en warmte gaat naar boven. Daarom gebruik ik zo mogelijk toch de deur als belangrijkste ventilatiepunt.

b. Bij sterke wind uit zuidelijke richting, is het kasje erg windgevoelig nu het in die richting is geplaatst. Zelfs als het heel zorgvuldig is opgezet. Dan zit er niets anders op dan deur dicht en alle ramen open.

c. Bij regen is er het risico van zakvorming in het dak. Zeker als het niet veel waait. En als daar water blijft staan, dan druppelt het door in het kasje en worden alle planten nat. Daar op letten en water wegduwen of evt. een extra buisje of bamboestok plaatsen in de nok om dit te voorkomen.

Kortom: Je angst dat het te koud wordt met raampjes open, is (zeker momenteel) niet terecht. Temperaturen boven de 30 graden zijn eigenlijk altijd ongewenst voor al je planten. Daarom is luchten en daarmee klimaatregeling echt nodig. Als ik in de zomer merk dat de lagere raampjes onvoldoende zijn om voldoende warmte af te voeren, zal ik bovenin de achterwand zelfs een u-vormige extra opening snijden om betere ventilatie en afkoeling te maken. Rigoreus maar in mijn ogen dan wel echt nodig!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

grappig Wino, je laatste opmerking. Ik heb ook pasgeleden een lap uit mijn kasje gesneden bovenin omdat ik er te weinig ventilatie in vond. (temperaturen hier dagelijks ruim over de 20 gr en veel zon, dus erg heet in de kas) In het najaar tape ik het gat gewoon weer dicht met tape.

Ik heb de lap er dus niet UIT gesneden maar aan 3 kanten, er bungelt dus dag en nacht een flapje los in mijn foliekas.

edit, een U-vorm dus ja .

Ok dank u wel,

Kga vaak raampjes en deurtjes mogen open en dicht doen dan

Misschien ook eens denken om een soort vliegendeur te maken.

Anders ga ik vaak last hebben van dazen.

Heeft er trouwens ook iemand ervaring met kopertape? werkt het naar behoren?