Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Je MTFD of NMM kloon en nu ?


Stan

Aanbevolen berichten

Goed je bent op de MTDF of bij de NMM bij de workshop geweest en ja hoe of wat nu verder ?

 

Ik ga hier e.e.a. nog eens stap voor stap behandelen met foto's als geheugen steuntje.

 

Het klonen hier eerst even op de foto's het snijden van het steeltje van de roze Oesterzwam :

 

04062014437268211399316965.jpg04062014437319901399316965.jpg04062014437587701399316966.jpg04062014437760951399316967.jpg

Het steeltje van de Konings Oesterzwam ofwel de Duinvoet :

04062014437826731399316968.jpg

En het resultaat :

04062014438012741399316969.jpg

 

Ik heb verteld dat je de zakjes enkele dagen tot een kleine week in het donker zou moeten bewaren en lekker warm. Liefste tussen de 20 en 25 graden(kouder gaat ook wel lukken maar veel minder snel).

 

Je kan dit straks het beste nog delen en er dan 4 tot 8 zakjes(stukjes schimmel) ontstaan. Die kan je dan gebruiken op wat je maar zou willen van karton tot houtsnippers of als je er pluggen mee gaat maken ook boomstammen.

 

Ik laat met een dag of 2 vast het delen zien en zal dan ook iets meer vertelen over het gebruik van de verschillende materiaal keuzen.

 

Dus vragen over de workshops kan en mag je hier stellen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en dat is ook een soortje van wat ik mee had naar de MTFD dat erg lastig te klonen is met deze techniek(1 op de ... gaat maar goed). Werkt veel beter uit een sporenprint(en die had ik niet daar dan de workshop heel lanfg zou gaan duren(zou ik wel een keer als vervolg kunnen doen)).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb stro-beuksnippers enbeukzaaisel gekookt en daar mijn pluggen broed in en op.

Moet het koel of warm staan.

En hoelang duurd het dat er iets kan snoepen??

 

Heb veel gelezen maar kon het niet vinden mijn vragen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Thea net als het de eerste stappen warm weg zetten. De beukensnippers kan je na het doorgroeien met enkele dagen tot weken van oogsten(net hoe warm en vochtig het staat(hoe warmer hoe sneller maar ook iets minder smaak aan de paddenstoen)).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Stan

Je kan de paddenstoelen toch ook op hooi laten groeien was alleen nog hooi in de winkel. En moet ik dit dan een tijdje koken.

Ik heb een piepschuimdoos daar kan ik de hooi dan toch wel in doen en dan. en moet ik het hooi eerst weer na het koken laten drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het kan ook met hooi(heb ik op de NMM over verteld dat Amerikaanen het veel als substraat gebruiken bij gebrek aan stro) als je het rond de 30 minuten kookt of beter nog dag 1, 15 min en dan dag 2, 30 min en als laatste dag 3, nog eens 15 min dan is het zonder snelkookpan steriel. Het stro oh hooi goed laten uitlekken eventueel met een schone hand(of latex handschoen gebruiken)het vocht er weer uit knijppen. En het is klaar voor gebruik. Stop het in een grote zak en doe het broed(je gekloonde schimmel) er ook in en sluit de zak af en zet 14 dagen tot en maand donker en lekker warm bij 23 a 24 graden.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan ga ik je advies opvolgen. Hopelijk gaat dit me goed af. 23 graden haal ik wel boven op het aquarium zet ik een piepschuimen doos met deksel daarin een dichte zak met hooi en de kloon. Donker en warm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet ik onderin me piepschuimen doos nog gaten maken voor de vocht wat weg kan of hoef dit niet.

De kartonnetjes zijn al lekker aan het schimmelen wit dus een goed teken.wanneer zou ik de kartonnetjes kunnen delen zodat ik meer van deze padenstoelen krijg. ze zijn nu met zondag 5 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het delen kan je mee gaan starten als het al lekker wit is geworden en als je het hooi goed hebt laten uitlekken hoef je nog geen gaten te maken(mag wel). Je kan ook geen gaten maken en na een aantal keer besproeien(pas als je echt paddenstoelen gaat krijgen op je hooi(of stro/houtsnippers gaan sproeien) de bak even afgieten. Wat je zelf het makkelijkste kan toepassen zou ik doen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren gekeken in mijn zakje met 'broed' en tot mijn verbazing zag ik middenin dat er al wél wat draadvorming in het karton was. Maar aangezien ik nu totaal al 2x heb gekeken... zal ik er niets meer aan hebben ivm besmetting.

 

Ik ben gisteren met een uitgeprint lijstje op stap geweest, en ben teruggekomen beukenzwam en oesterzwam. Dus ik ga het nogmaals proberen. Ik maak dan wel een boel zakjes tegelijk, want eerst 1, en daarna overnieuw vermeerderen kost me teveel tijd als het ook in 1x kan.

 

Ik vind die rogge als broedmateriaal er wel cool uitzien trouwens.

 

10277008_10203969694626745_4739887862557206612_n.jpg

 

Enne.... hoe kunnen die lui nou de term biologische paddenstoelen gebruiken.... wat is er niet biologisch aan niet-biologische paddenstoelen? Wat ik tot nou toe begrepen is de hele teelt zo steriel en strikt, geen gifstoffen, geen kunstmest , misschien het stro of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren gekeken in mijn zakje met 'broed' en tot mijn verbazing zag ik middenin dat er al wél wat draadvorming in het karton was. Maar aangezien ik nu totaal al 2x heb gekeken... zal ik er niets meer aan hebben ivm besmetting.
Het start materiaal was al niet steriel dus de kans dat het fout gaat na een paar keer kijken valt vaak wel mee(behalve als er veel schimmelsporen aanwezig zijn waar je het doet(dat kijken) en het grootste risico is het aan te raken zonder schone vingers waar je dan weer rekening mee kan houden). En zeker de Oe4sterzwammen kunnen wel wat hebben(de Duinvoet is iets minder sterk dan de grijze Oesterzwam en heeft van de oesterzwammen het grootste risico op missers).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je antwoord in mijn vraag zit nml.:Ik krijg hier de kans om een pakket doorgroeid biologisch stro te kopen voor oesterzwammen.Het oesterzwammenras is een spoorloze hybride.Dit houd in dat bij het overrijp zijn van de vruchtlichamen er geen afgifte van sporen is.Hoe brengen ze dat tot stand?

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee niet door klonen maar door veredeling net als bij veel van de moestuin planten worden deze zwammen in de productie gebracht. En net zolang door gaan tot je bij een soort bent die dus niet de sporen gaat strooien waar je giga allergisch voor kan zijn/worden.

 

@Jasmin, het bio zit in verschillende dingen. A in de normale teelt van b.v. champignons is gewasbeschermingsmiddel welke niet mag in biokweek vrij normaal. B het stro of ander materiaal als compost of dekaarde zijn/is dan bio en het verpakkingsmateriaal is dan bio.

 

En nu weet ik ook dat een aantal kwekers hier in Nederland ook de paddenstoelen voor de normale markt bio verbouwen en dat dan niet vermelden(op de verpakking e.d.) om dat ze dan ook niet het probleem hebben dat hun bio-productie besmet zou kunnen raken met stofjes die niet mogen in de biologische landbouw en dus lagere prijzen voor lief nemen per kilo voor een mooi product.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag dit gesprek wel naar een ander topic verhuizen hoor. Maar eigenlijk wil ik wel precies het naadje van de kous weten.

Gewasbescherming bij bv. champignons... ik begrijp dat niet. Een stof tegen verkeerde schimmelvorming?

 

En nu weet ik ook dat een aantal kwekers hier in Nederland ook de paddenstoelen voor de normale markt bio verbouwen en dat dan niet vermelden(op de verpakking e.d.) om dat ze dan ook niet het probleem hebben dat hun bio-productie besmet zou kunnen raken met stofjes die niet mogen in de biologische landbouw en dus lagere prijzen voor lief nemen per kilo voor een mooi product.

 

Het gebeurt vaker dat ondernemers/producenten biologisch werken, maar bv. niet gecertificeerd zijn (kost veel geld), maar dit verhaal begrijp ik niet goed. Waarom zou hun product besmet raken op het moment dat ze dit biologisch gaan labelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst @ Greetje11, ja zwart is bij schimmel in dit geval niet goed. Gooi maar snel weg. Erg jammer.

 

@Jasmin,

Gewasbescherming bij bv. champignons... ik begrijp dat niet. Een stof tegen verkeerde schimmelvorming?
Nee, tegen ziektes en bactierieel gevaar maar, ook tegen vliegen en andere insecten die erbij komen(gif).

 

Het gebeurt vaker dat ondernemers/producenten biologisch werken, maar bv. niet gecertificeerd zijn (kost veel geld), maar dit verhaal begrijp ik niet goed. Waarom zou hun product besmet raken op het moment dat ze dit biologisch gaan labelen?
Dat verhaal gaat hier niet op. En ik denk dat ik voor jou niet duidelijk ben geweest @Jasmin de telers zijn BIO/EKO gecertificeerd maar kunnen wel aan supermarkten verkopen enkel die willen geen bio prijs geven.

 

En voor de bewuste teler is het te omslachtig om naast zijn bio ook niet bio te gebruiken(door het risico dat er per ongeluk een niet bio-middel op de bio-paddenstoel komt). De teler maakt dus bewust de keuze voor een mooi en eerlijk product en neemt dus ook genoegen met een lagere prijs dat meede komt door de best kleine groep aan mensen die ook veel verschillend soorten paddenstoelen eten en er wat geld aan uit willen geven.

 

De MTFD en NMM paddenstoelen workshop kost mij ook best wel wat geld. Maar ik geef ze wel gratis en dus net als de bio telers(die ik hier noem(nee niet bij naam)) hecht ik waarde aan een mooi product en het delen van kennis over het telen van paddenstoelen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het zakje met karton en stukje zwam mooi wit is kan ik gaan delen.

Maar haal ik dan het stukje zwam eruit en gebruik alleen het karton?

Mijn zakjes van roze oesterzwam, gele oesterzwam, beuken zwam en grijze oesterzwam kunnen gedeeld namelijk.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was nog prima te doen met het steeltje. ik ga de eerste schimmel straks op het hooi leggen. ben benieuwd. kan ik dit dan nog in het donker wegzetten. En wanneer heeft het licht nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...