Tibs Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Goeiemorgen allen, Momenteel ben ik bezig met een nieuwe indeling van mijn moestuin. Hij staat nu wel nog vol groenten maar ik ben van plan om, na de oogst, hier dit jaar niets meer bij te zetten en hem her in te delen. Nu ben ik van plan om een plan te maken dat de wisselteelt van 6 jaar toelaat, ik heb dus 6 vakken nodig... Ik kom momenteel aan 5 omdat ik mijn vakken ingedeeld heb als 80 x 240 cm. Mijn idee voor de 80 is dat, als ik aardappelen wil zetten, ik deze dan op 20 van de kant zet en 40 tussen laat. Klopt dit? Tussen de verschillende vakken laat ik ook telkens 40cm als loopweg. Momenteel ziet het ontwerp er als volgt uit. De vraag is nu hoe ik aan 6 vakken kom in plaats van 5 ... Alvast bedankt voor jullie opmerkingen! Quote
Nynkef Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 En als je nu 3*2 bakken maakt? Of de bestaande 5 bakken 10-15 cm kleiner, dan kan er toch eentje bij?? Quote
Tibs Geplaatst: 7 mei 2014 Auteur Geplaatst: 7 mei 2014 Inderdaad, maar ik zou willen weten of ik 2 rijen aardappelen naast elkaar kan planten in een bak van 70 cm breed? Een andere oplossing is het verkleinen van de paadjes tot 30 cm en iets meer ruimte inpalmen. Ik zou ook de paadjes voorzien van zo'n schorslaag. Kan dit gewoon boven de aarde gelegd worden? En ik had gedacht om de vakken af te zetten met houten planken, hoe diep zou ik dan best gaan met deze planken zodat ze stevig genoeg in de grond zitten? Quote
Riverdale27 Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 (aangepast) Ja kan de vijf bestaande vakken transformeren naar 10 halve vakken. Dan heb je 10 vakken en heb je meer plaats voor teelten die je liever eet. Neem trouwens ook maar 3 compostbakken. Eentje voor vers afval, eentje om te keren, en nog eentje voor rijpe compost. Zo doet men het meestal. 7 mei 2014 aangepast door Gast Quote
Riverdale27 Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Inderdaad, maar ik zou willen weten of ik 2 rijen aardappelen naast elkaar kan planten in een bak van 70 cm breed? Een andere oplossing is het verkleinen van de paadjes tot 30 cm en iets meer ruimte inpalmen. Ik zou ook de paadjes voorzien van zo'n schorslaag. Kan dit gewoon boven de aarde gelegd worden? En ik had gedacht om de vakken af te zetten met houten planken, hoe diep zou ik dan best gaan met deze planken zodat ze stevig genoeg in de grond zitten? 1) Dat gaat zeker. Niet optimaal maar lukt wel. Als je 70 cm hebt kan je ze vast ongeveer 40-50 cm uit elkaar zetten en nog ver genoeg van de rand zitten.2) Dat kan, maar zorg dat je voet er nog in alle richtingen in kan 3) Gewoon op aarde leggen ja, wel dik genoeg, 5 cm of meer.4) Als je dunne balken koop van 15 cm breed kan je ze ongeveer 8-9-10 cm in de grond steken en nog voldoende cm's overhouden boven de grond. Quote
Bit Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Je wint behoorlijk ruimte als je de paden tussen de vakken 30 maakt ( dat met dat schors moet je zelf weten natuurlijk, maar zou mijn keuze nooit zijn, dan nog beter zandpaden lijkt mij ( 1x in de week schoffelen )Je kan nóg meer ruimte winnen, door maar 1 pad in de lengte te maken, de hele tuin door. Die dan wat breder ivm kruiwagen enz. Quote
Tibs Geplaatst: 7 mei 2014 Auteur Geplaatst: 7 mei 2014 Ruimte voor kruiwagen is niet nodig, ik heb helemaal geen kruiwagen en de moestuin bevindt zich achteraan in mijn tuin net naast het tuinhuis/garage. Ik heb de plaats net nog eens opgemeten en heb mij dus vergist De afmetingen zijn 620 X 280. De indeling zal dus wat moeten aangepast worden. Waarschijnlijk 3 compostbakken van 70X70cm + pad 30 cm en dan 4 bakken van 100x210 cm met tussen de bakken 30 cm. Ik las ergens op het net dan een wisselteelt van 4 jaar ook gaat bij kleinere moestuinen. Dan wissel ik als volgt: Peulgewassen - Aardappelen - Wortelgewassen - Kool-, Blad en - Vruchtgewassen. Iemand ervaring met die 4-jarige wisseling? Quote
Riverdale27 Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 4 jaren wisselen gaat wel op kleigrond, maar niet op zandgrond. Enfin, dat is toch "de theorie" 6 jaar hou je normaal ook enkel voor kolen en peulen. Nu, als je niet kan, dan kan je niet he. Ik heb mijn vrucht hier ook altijd op dezelfde plek want het kan gewoon niet anders (daar staat nu eenmaal het afdakje). Ik heb gelukkig bakken dus ik heb de luxe om de ene bak leeg te scheppen en zand uit een andere bak te gebruiken. Quote
jdw Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Hier ook wisseling van de 4 groepen (kleigrond). Binnen de groepen zorg ik dat o.a. prei, ui, knoflook niet na 4 jaar weer op dezelfde plek staan (dus eigenlijk 8 jaarse wisseling) en datzelfde met stam-, stok- en droogbonen. Wissel van bladgroente/overig -aardappelen (nachtschade) - bonen (vlinderbloemigen) - kolen (kruisbloemigen)Deze wijsheid heb ik niet van mezelf maar uit een boekie maar doe dit al jaren zo eigenlijk zonder problemen (ja op slakken rupsen vogels katten emelt luizen wortelvliegen na dan) Is dit niet te realiseren met 5 bakken zodat niet je hele tuin op de schop hoeft? Sommige gewassen zijn wat minder kritisch zoals sla en er zijn er vast wel meer. Ook kun je kiezen voor gewassen die meer resistent zijn voor dit of dat? Quote
Tibs Geplaatst: 8 mei 2014 Auteur Geplaatst: 8 mei 2014 De hele tuin moet toch op de schop. Momenteel is mijn moestuin een hoop braakliggende aarde waar ik jaarlijks ploeter in de aarde/modder. En dat zou ik nu eens mooier willen maken door gebruik te maken van bakken. Ik kan de bakken waar de bonen, prei (zal ik waarschijnlijk niet verbouwen) en ui instaan ook opdelen in 2 zodat ik vak 1A en 1B heb bijvoorbeeld. Op die manier kan ik ook een 8-jaarse wisseling doen bij die groepen. Dit is mijn inspiratiebron! http://huis-tuin-en-keuken.blogspot.nl/p/blog-page_22.html En hier is mijn nieuwe indeling. Quote
jdw Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Zou alleen de ruimte rondom je moestuinvakken iets ruimer nemen, op 30cm kun je je kont echt niet keren en misschien heb je toch nog eens een kruiwagen nodig voor mest of compost? De tussenpaadjes zou je op 30 cm kunnen houden. Quote
Tibs Geplaatst: 8 mei 2014 Auteur Geplaatst: 8 mei 2014 Die kan ik inderdaad nog wat vergroten, maar echt nodig is het niet hoor. Nog opmerkingen of verbeterpunten? Ik heb alvast al een offerte gevraagd bij de lokale houthandelaar en nagevraagd welke houtsoort hiervoor het beste/goedkoopste zou zijn. Quote
Estemy Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Ik heb nu 30cm ruimte om te lopen in mijn kas en 50cm buiten. 50cm is echt super, je kunt goed bewegen en alles doen. In de kas is bewegen super moeilijk en ik ben een best kleine vrouw. Wat ik ook doe, ik ga altijd tegen een plant en ik moet alles heel voorzichtig doen om niks kapot te maken. Helaas kan ik in mijn kas niks veranderen of ik krijg maar een rij groenten. Ik zou nooit buiten onder 40cm ruimte laten.Wat ik zou doen is naar square foot gardening/tuinieren kijken als een mogelijke optie. Misschien wil je niet alle principes volgen, maar zo bespaar je heel veel ruimte. In SQFG heb je bakken (jij kan dan geen bakken maken bijvoorbeeld, gewoon uitproberen) van 0,9m en binnen en bak heb je 3 rijen voor groente (elke ~30cm). Of je heeft bakken van 1,2m en dan is elke vak 40cm. Alles tussen deze 2 opties is ook prima. Ik heb voor je zo getekend dat je altijd 40cm ruimte heeft om te lopen. Je kunt in elke bak 3 rijen van groente planten. Ze zijn rond 97 cm en elke vak is dan 32 cm. Je moet wel oppassen: de laatste bak heeft geen ruimte in de achterkant. Als je je bakken allemaal 90 cm lang wil maken, dan kun daar ook een pad maken (van 30cm). Als je dat niet wil doen moet je daar altijd iets planten dat makkelijk is en geen extra zorg nodig heeft. Iets dat je kunt oogsten als andere planten al klaar zijn (en ook eerder planten). Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
loes Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 (aangepast) is er een rede dat je aan beide zijkanten een pad wilt? ik zou kiezen voor 1 pad in het midden of 1 pad langs een zijde(schaduwzijde?). looppad is noodzakelijk maar teveel is zonde van de ruimte. aan de achterkant bij het compost hoeft denk ik ook geen looppad aan de zijkant. enkel voorlangs is voldoende. 8 mei 2014 aangepast door Gast Quote
Jane Doe Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Wat loes schrijft zat ik me ook af te vragen. Dan heb je meteen ook de mogelijkheid van extra vakken. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Ik zou inderdaad de twee paden aan de zijkant wegdoen, een pad in het midden nemen en zo extra ruimte creëren. Je hebt dan in principe 8 bakken. Je kan die nog steeds beschouwen als 4 vakken, maar je kan ze ook prima beschouwen als 8 percelen, zodat je zonder problemen twee peulen en kolen percelen kunt hebben, die hebben immers 6 jaar tussenperiode nodig. Quote
Tibs Geplaatst: 8 mei 2014 Auteur Geplaatst: 8 mei 2014 Ik kan inderdaad die loopweg verkleinen. Voor het gemak van monteren van de platen zal ik daar wel een ruimte van 10cm vrijlaten. Ernaast staan namelijk de betonplaten van mijn buur. De 4 vakken zal ik behouden, maar kan ik wel opdelen in "A" en "B" om die 8 vakken te simuleren bij de gewassoorten die 6 jaar nodig hebben. Ondertussen ook prijs gekregen voor de houten latten en ik kom uit op 1,5 € per meter Douglas of 5,5 € per meter Cumaru. Iemand ervaring met die Douglas planken als afboording en hun duurzaamheid? Alvast bedankt voor de vele reacties! Laat ze maar komen! Quote
Bit Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Overweeg wellicht ook steigerplanken ( onbewerkt ) te nemen. Dat kost hier 15,- voor 5 meter, 20cm breed. Lekker hoge bakken. dikke planken van 2 cm dik.Steigerhout ( onbewerkt ) gaat geen euwen mee, maar ik ken een moestuin, waar het al jaren goed zit. Heel netjes. Moet toch wel 7 jaar ( als het niet meer is ) meegaan; mét de grond aan de binnenkant er tegenaan dus. Quote
Tibs Geplaatst: 9 mei 2014 Auteur Geplaatst: 9 mei 2014 Voor die steigerplanken vragen ze hier echt wel een pak meer dan 1,5 €/meter. De hype rond steigerplank meubelen heeft de prijs de hoogte in gejaagd... Ik denk dat ik toch de Douglas planken ga gebruiken, tenzij ik van de vrouw wat meer budget krijg Ik heb ook nog wat verder nagedacht over de indeling en kwam tot het volgende: Een extra plaats voor kruiden en vaste gewassen lijkt mij ook wel leuk en handig. Quote
Tibs Geplaatst: 14 mei 2014 Auteur Geplaatst: 14 mei 2014 Als ik nu inderdaad de principes van square foot gardening toepas. Dan maak ik de bakken gewoon 1 m x 2 m en verdeel ik ze onder in 3 x 7 vakken, dewelke dan respectievelijk 33x28.5 zullen zijn.Die kleine afwijking zal het principe wel niet overhoop gooien of mag zo'n bak slechts 16 veldjes bevatten? Ik zou de bakken dan gewoon vullen met aarde en die aarde mengelen met potgrond/zaai- en kiemgrond. Maar maak ik de bakken dan dicht langs onder? Zoja, hoe hoog moeten ze dan zijn om aardappelen te kunnen telen? Of stel ik deze vragen het beste in het square foot gardening forum? Quote
Bit Geplaatst: 14 mei 2014 Geplaatst: 14 mei 2014 Dát mag, álles mag natuurlijk. Je mag het écht zelf weten hoe je je teeltplan / wisselteelt in mekaar zet. Je kán je natuurlijk willen laten beperken door de princiepes van SF gardening, maar waarom zou je dat doen als je zoveel volle grond ter beschikking hebt ?Vanzelfsprekend kun je een vakkenindeling maken. Afgeleid van SFG. 30x30, 40x40 of 50x50 of helemaal niet. Het is toch écht jouw tuin. Geef het nieuwe beestje maar een naampje. Wél handig is, om voor op termijn, jezelf een teeltschema te geven ivm de wisselteelt, dat je dat bijhoudt ( zie die topics ) Je kan ook gewoon dit jaar starten met de teelten die je wil, en dan gaande dit seizoen je verdiepen in welke teeltwijze je aanspreekt voor een volgend seizoen. Het waarom en het waarom niet. Square-foot Gardening geeft je wel een fijn "grit" ; een houvast. Maar niemand verplicht je tot wat dan ook hoor. Niet in maatvoering , niet in teeltwijze , niet in plannen maken. Wat iemand je ook wil wijsmaken. Je mag doen wat jij wil. Leren doe je gaandeweg ( er blijven natuurlijk altijd verstandige opties en minder verstandige, maar wat zou het ? Je leert toch ? Quote
Tibs Geplaatst: 15 mei 2014 Auteur Geplaatst: 15 mei 2014 Het lijkt mij ook wel het beste om gewoon te starten. Ik zal mijn layout eens goed uittekenen zodat ik de totale lengte van het hout kan bepalen om te bestellen. Daarna wachten tot alles wat ik nu staan heb in mijn moestuin geoogst kan worden ... Dus ik zal mijn projectje tot eind augustus op hold moeten zetten Quote
Tibs Geplaatst: 17 mei 2014 Auteur Geplaatst: 17 mei 2014 En ik ben toch gestart, met zo'n mooi weer kon ik moeilijk anders! Ik zal proberen een overzicht bij te houden in mijn "Moestuin Seizoen". Dank voor alle raad! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.