Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Net een paar dagen geleden mijn tomaten, komkommer en courgette naar buiten gedaan omdat ze hun potjes uitgroeiden.Maar die enorme regen en daardoor kou..... moet ik ze daar nog extra voor beschermen of hoef ik me niet druk te maken? Alle planten zijn gemiddeld zo'n 30 cm hoog. Ik heb ze omringd met stokken om te voorkomen dat ze omwaaien. Ze staan in kisten maar ik heb geen overdekte ruimte waar ik ze onder kan zetten. Een Petfles is al te klein om over ze heen te zetten. Ze staan aan één kant wel beschut.

Geplaatst:

Ja. Ik denk dat iedereen op het forum dit probleem wel herkent ? Velen van ons kiezen er na zo'n ervaring voor, om het volgende jaar toch maar de grotere planten wat later te zaaien. We hebben natuurlijk een prachtig vroeg voorjaar achter de rug, maar nu waait het hard, is het koud en opeens nat. Het is niet anders.

Gelukkig heb ik sinds een jaar een koude kas, maar daarvóór zaaide ik gewoon een stuk later; beter wat later dan te vroeg. Een tomaat nu buiten in de volle grond redt het denk ik wel, tenzij hij er nog maar net staat vanuit binnen, dan waait ie wellicht kapot ? Pompoenen en dergelijke die van binnen komen, die willen de huidige wind, koude en nattigheid niet.

Toch maar zo beschut mogelijk. Noodgrepen toepassen. Misschien heb je nog kleinere zaailingen die in een hoge curverbox wat beschutting kunnen krijgen tegen trekwinden ? Zulke tips. Maar dat had je zelf ook al wel bedacht. Dingen die nu al veel groter zijn is lastig. Na het weekend weer rustiger weer ? Kan er nog wat terug naar binnen ?

Geplaatst:

heel herkenbaar! Alle plantjes mooi opgekweekt, rustig afgehard en op hun 1e volle dag buiten dit weer, blaadjes kapot gewaaid, potjes omgevallen, takjes geknakt. heel sneu. Ik heb een deel weer binnen in de koelste ruimte van ons huis en ga de rest ook maar weer naar binnen doen (tomaten, courgette, komkommer, pompoen)

Geplaatst:

Mijn courgette en komkommer staan ook al buiten en vooral de courgette groeit vrij snel, ondanks het weer.

Ik heb ook 2 struiktomaten buiten die er weinig last van blijken te hebben.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ook hier een herkenbaar twijfelpunt. Ik hou nog angstvallig de tomaten binnen, maar ik heb uiteindelijk wel één komkommer en één courgette 'opgeofferd' en al buiten in de vollegrond uitgeplant. De courgette werd daar heel vrolijk van en is in korte tijd enorm gegroeid. Echter sinds een koude nacht hier is het R.I.P. komkommer. Ondanks dat hij een dakkie van een emmer over zich heen had!

Ik zou ze dus inderdaad zo goed mogelijk beschermen. Je gaf al aan dat het binnen eigenlijk niet gaat. Toch buiten proberen dan maar en in het ergste geval nieuwe plantje kopen/zaaien?

Home is where the harvest is.

Geplaatst:

Nee, ik kan die kisten niet naar binnen halen. Helaas! Gelukkig wel een hele beschutte tuin. Ik heb zelfs gedroomd van geknakte tomaten Haha, waar een mens al niet bezig kan zijn.

Enfin, ik hou ze angstvallig in de gaten en hoop maar dat het allemaal mee gaat vallen.

Zou zo gauw geen manier van beschutten weten.

Geplaatst:
Ik heb zelfs gedroomd van geknakte tomaten
Haha zo herkenbaar, ben vorige week ook een keer of 3 wakker geworden met het idee dat er iets met de planten was

Hier hebben de tomaten en pompoenen die al even buiten staan er geen last van, ze hebben nu wel een groeistop. De courgetten groeien rustig door en hebben er nog het minst van al last van. Hopelijk wordt het snel weer beter weer buiten.

Mijn paprika's heb ik in grote potten staan maar die durf ik nu niet naar buiten te zetten, de "grote" tomaten struiken die ik nog achter de hand heb om de kleinste buiten tomaten te vervangen hou ik nu noodgedwongen ook nog even binnen. Heb ze nu wel omgeplant in potgrond want die hadden dringend nood aan wat voeding/mest.

Hoe je ze best kan beschutten weet ik ook niet zo op 1-2-3 want als je er iets voorzet dat omwaait is de schade veel groter.

Geplaatst:

Dat is ook weer waar! Wat nu nog binnen staat (pepers,kalebas,aubergine,paprika) laat ik nog lekker binnen. En ga vast nog komkommer en tomaat zaaien. Voor de zekerheid. Heb ik in elk geval weer wat te zaaien. Desnoods geef ik ze weg

Geplaatst:

Mijn courgettes en pompoenen staan nu een kleine week buiten. Vlak tegen de oksels van de stengels heb ik sowieso stokjes gestoken tegen het "draaien".

Nu heb ik bij het planten reeds draad erover voorzien met grote mazen om de duiven/kat tegen te houden. (Je kan een foto zien op mijn blog) Misschien een idee voor jou? Je kan er makkelijk vliesdoek of moestuinfolie overspannen tegen de wind en vastleggen met wat stenen denk ik. Of dikke stukken karton een stukje ingraven en tegen de draad vastmaken met tie-wraps. Mijn planten hebben er in ieder geval niet zoveel last van dus ik wacht nog even af...

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Geplaatst:

Dank je voor je reactie Jan. Ik heb even gekeken bij je foto's. Ziet er goed uit. Ik wacht het nog even af en anders ga ik ook wat in elkaar flatsen.

Geplaatst:

je kunt ook snel een windkering maken met stroken doorzichtig polyester golfplaat: 30 hoog 90 breed

je kunt ze met een gewone schaar knippen en even afbramen

die kun je vastzetten schuin tegen elkaar met een hoop kleine tonkinstokjes of vertikaal met idem

Geplaatst:

Ik moet zeggen, de tomatillo's die in weer en wind staan, houden stand. De Courgette die ik begin deze week plaatste houdt het ook goed uit. Het enige dat wat problemen geeft hier zijn de slangenradijzen die zijn een beetje omgewaaid :/ een geluk dat ik die kleine plastiek tunnelserres (met m'n tomaten en pepers erin) goed heb verankerd met 4 palen in de grond, op de hoeken! Waarschijnlijk zal het volgende week wel al wat beter zijn qua weer. Dan kunnen we weer volop plantjes naar buiten halen

Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com

Geplaatst:

Laten we het hopen! Regen op zijn tijd oke natuurlijk. Maar wel met mate

Overigens waait het nu enorm maar is het wel al de hele dat droog.

Geplaatst:

Het stortregent nu al geruime tijd onafgebroken. Heb wel een windscherm van curverboxdeksels om een paar tomaten en om de komkommers kunnen maken. Nu maar hopen dat ze alle nattigheid overleven. Met die nattigheid meteen weer extra slakken actief . Eentje heeft vannacht alle stengels van een complete courgetteplant doorgevreten! Weg plant.

De potten en bakken zien blauw van de korrels....

Geplaatst:

Voor morgen 8 Beaufort met regen! Als die maar uit de goede hoek komt dan kan het niet zoveel kwaad en de broccoli ligt toch al tegen de vlakte.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Op TV hebben ze dat gezegd.

En ook in Het Laatste Nieuws.

Wij zitten hoop en al een 30km van de kust in vogelvlucht.

En boven op het hoogste punt van de streek (geloof ik toch).

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik heb mijn courgette onder een raam in de koude bak heeft bloemen en is groen, bij de buren staat de courgette buiten en heeft geel blad en is bijna kapot.

Geplaatst:

Tot nu toe is alles nog heel. Enige schade is van de ellendige slakken. Veel planten lijken er zelfs wel bij te varen. Alleen hebben een aantal bladeren van de komkommer een witte rand...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...