Geplaatst: 9 mei 201411 j En de boompjes hun tweede jaar in gaan, moet ik een keuze gaan maken voor welke vorm ik de boom wil hebben. Het is laagstam (mm106) En ik wil het liefst op geringe hoogte (50 cm) al beginnen met de kroon, zodat de boom meer breed dan hoog wordt. In het eerste jaar heb ik er vooral voor gezorgd dat ik een stevig stam heb ontwikkeld van zo'n 1.20 m hoog. Zijn er tips, truuks of suggesties? Het gaat om appelbomen. [*]
Geplaatst: 9 mei 201411 j MM106 is niet echt geschikt voor laagstam. daar maak je beter een halfstam mee. neem een stam van pakweg 1,5meter. Tegen beter weten in maken er inderdaad sommigen toch laagstam op MM106 , maar dat is miserie zoeken. Daar ga je enorm veel moeten aan snoeien , en veel zomersnoei doen. en wortelsnoei. Enkel voor in pot is die bruikbaar als laagstam. Als je er toch laagstam wilt van maken, dringend terugsnoeien tot pakweg 60cm hoog , moest deze winter reeds gebeurd zijn. Dan zullen de bovenste 3 tal ogen uitlopen en uw kruin beginnen maken.
Geplaatst: 13 mei 201411 j Auteur Begin maart heb ik ze op ca 1 meter gesnoeid. Over de hele stam begint nu eea uit te lopen. Daar 3- 5 scheuten van over houden? Komt het dan goed? [*]
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.