Geplaatst: 10 mei 201411 j Vlees smaak me op de een of andere manier niet meer, zonder om weg te gooien, dus koop ik het niet meer. En missen nee niet echt ben er al aan gewend, eieren ja die eet ik alleen van eigen kippen boter meestal plantaardig, vega producten heel weinig vind een hoop niet echt lekker.Gooi mijn bord liever vol met lekkere groentes, weinig aardappels. Op de aardappels klontje roomboter met zeezout mmmmm
Geplaatst: 10 mei 201411 j Wij hebben vroeger een Halal slagerij gehad, veel lamsvlees dus. Maar dat is verleden tijd, en als de kinderen geen vlees zouden 'eisen' zouden we zo goed als vegetarisch leven. Niet uit principe, maar omdat vlees geen grote behoefte is. Liever melkproducten of plantaardig. Je moet je gevoel in behoeftes volgen. Heel vaak geven man en ik ons portie vlees aan de kids en eten wij vleesloos. We zijn het niet gewend, maar toch eten we soms varkensvlees, al zou je dat niet verwachten. Uitgebakken spekkies met ei... yammie Lamsvlees moet je trouwens 'leren eten'. De allereerste keer herinner ik me wel... ik vond het gewoon vies. Later wist ik niet beter, kon ik het 'gratis' elke dag eten. De oude schapen verkochten we trouwens zo goed als nooit, of hooguit voor in het gehakt (en dat wordt meestal gemengd met rundvlees voor de smakelijkheid). Oudere dieren zijn ook niet lekker, en taaier om te koken. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 11 mei 201411 j wij kopen ook veel bij de turkse slager, ook lamsvlees dus of gehakt voor de koolrolletjes (hij snijdt wat slordig uit maar is erg aardig en behulpzaam, bijvoorbeeld:slager 1 Turks heeft u nog botten voor de soep? ja hoor, en ik krijg een zak mee voor noppesslager 2 NL heeft u nog botten voor de soep? nou meneer ik heb wel schenkel a euro 2 per ons...)
Geplaatst: 11 mei 201411 j Auteur Jasmin dan weten jullie er veel van af, zwaar werk en die kou.Aten jullie al varkensvlees of zijn het later gaan eten? Robo, die ervaring kom ik vaker tegen. Voor mij is de kwaliteit, omgang en respect van begin tot einde, voor de dieren en vlees. Dan dat de prijs goed is. Natuurlijk halal en kosjer vlees.
Geplaatst: 11 mei 201411 j Jane, ik was vegetariër tot aan mijn eerste zwangerschap. Ik ben toen vlees gaan eten (had ook enórm ijzertekort) uit angst dat de baby iets tekort zou komen. Daarna vlees blijven eten. In eerste instantie was het een gruwel voor me die slagerij, maar algauw wordt vlees een product zonder emotie. Gek is dat. En ik heb wel het gevoel van respect om in geval van vlees-eten, dan ook alles van het dier te gebruiken. En ook het besef dat áls je vlees eet, dat je dan alle consequenties onder ogen moet zien. Ik ben ook in slachthuizen geweest. Niet ernaast gestaan hoor. Maar aan de ene kant stond de rij schapen om naar binnen te gaan, en elders zag je de vachten naar buiten komen. Dat was met Slachtfeest, en daarna moest het vlees met spoed naar de klanten. En ja, ik heb geen varkensvlees principes. Ik vind de geur van bakken vies, maar dat is afhankelijk van het voer dat de dieren hebben gekregen. Mijn moeder zei vroeger dat die stank kwam van het visafval dat ze te eten kregen. Ik weet er het fijne niet van. Maar gerookt spek (en gerookte worst) vind ik onweerstaanbaar. Mijn man (de moslim) boeit het ook niet. Hij eet het niet uit zichzelf, maar heeft geen principiële bezwaren tegen varkensvlees. Hij is net als ik van mening dat alle dieren gelijk zijn (net als alle mensen), en áls je vlees eet, eet je vlees. Ik denk wel dat als het je om dierenwelzijn gaat, dat je beter schaap kunt eten dan varken, want schapen worden nauwelijks op stal gehouden. Die lopen altijd lekker buiten. Gaat het je om het wereld voedsel probleem, dan kan je beter helemaal geen vlees meer eten. Dan komt er een overvloed aan voedsel vrij voor iedereen. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 11 mei 201411 j Auteur Ieder zijn haar keuzes, belangrijk respect voor elkaar en vrij laten. Wij zijn niet zo orthodox, streng gelovig. Omdat ik van mening ben dat er regls zijn, waar ik niet mee kan leven. Bijvoorbeeld dat een Joodse persoon geen eten mag nuttigen, wat gekookt is door niet Joodse persoon. Het is een teken van gastvrijheid en respect, hoe kun je dat onrespectvol afslaan? Het is al moeilijk genoeg te weigeren, als het niet halal/kosjer is. Moeilijk te begrijpen en uit te leggen, geen varkensvlees wordt begrepen.Lammeren in de weide is normaal, maar scharrelvarkens helaas niet. Daarom kan ik met plezier kijken, naar de foto's van de scharrelvarkens op dit forum. Zien er mooi gezond uit en hebben een vriendelijke huisvesting.Couscous met lamsvlees is lekker. EditDe haken voor keukengerij wordt opgehangen in de bijkeuken, ben zo blij eindelijk.
Geplaatst: 11 mei 201411 j Ik snap je probleem héél goed. Dat is de reden dat ik principieel geen principes meer wil hebben. Ik heb richtlijnen, strevens. Zuiverheid voor jezelf najagen, levert gewoonlijk frictie met je omgeving op, in welke vorm dan ook. En die frictie weerkaatst weer naar jouzelf, waardoor jij ook weer gedwongen wordt opnieuw te reageren, ook al was dat niet jouw lust.En zo kan je ongewenst en onbedoeld op een plek terechtkomen waar je helemaal niet zou willen zitten. Toen ik nog streng vegetariër was heb ik heel wat mensen stress en paniek bezorgd. Gastvrijheid = voedsel = vlees bij de islamieten, en als ze een gerespecteerde gast krijgen die dat zal weigeren.... man... echte stress hoor. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 11 mei 201411 j Toevallig gisteren nog lam gegeten.In een restaurant waar amper engels en al helemaal geen nederlands werd gesproken. Een groenteschotel met allemaal groentes en vleesschotel met meerdere soorten vlees. De ober met handen en voeten duikdelijk maken dat een soort vlees een sterke smaak had, geen aanrader als je het niet gewend was en zeker niet voor vrouwen. Later kwam hij terug met zijn mobiel en een google plaatje van een lam, of we zeker wisten dat we lam wilden. Ja dat weten zeker. Zijn collega's (die helemaal geen engels spraken) hem maar lachen. Maar het bord ging leeg en daarna nagerecht en koffie van het huis gekregen. Opa en oma hadden vroeger een boerderij met o.a. schapen. Dus lam hebben we wel vaker gegeten. Schaap ook wel maar dat is idd minder lekker
Geplaatst: 11 mei 201411 j Auteur Jasmin, kan je helemaal begrijpen. Gelukkig kan ik mijn weg redelijk vinden, met verschillende geloven (of niet gelovig), afkomst, culturen en ga zo maar door. Zo te lezen, heb jij jouw weg ook gevonden.Loes lekker gegeten? Lastig praten, maar uiteindelijk toch uitgekomen.
Geplaatst: 22 mei 201411 j Dat is de reden dat ik principieel geen principes meer wil hebben.Leuk gezegde:)Ik eet weinig lamsvlees, af en toe als we BBQ'en.We eten hier veel vlees, ik ben er dol op...vooral ribbetjes.Op reizen vind ik het ook de moeite om verschillende vleessoorten te eten:-Schotse haggis-king crab in Alaska-bison/eland/kariboe vlees in Canada/Alaska-cavia in Peru Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 22 mei 201411 j Auteur Haggis, dat is moedig eten.Schaaldieren eten wij ook niet, maar zal vast smaken. Bison ook gegeten, lekker vlees. Cavia niet, waar smaakt dat naar?
Geplaatst: 22 mei 201411 j Cavia is te vergelijken met kip of konijn denk ik. Ik proefde vooral de saus die erbij was In Alaska heb ik eens een bisonburger gegeten, dat was echt zalig van smaak. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 23 mei 201411 j Lekker hoor lamsvlees. Lamskoteletten, lamsbout. Bij de Turkse slager koop je dit erg voordelig.
Geplaatst: 23 mei 201411 j Auteur Lamsbout is lekker, veel gerechten mogelijk. Eet smakelijk, laat het jullie smaken. Net lamskoteletten gehaald.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.