cookingwithsaskia Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Hallo Allemaal en mede moestuiners, Ik ben wat je noemt een foodie en heb dan ook al 36 jaar meer verstand van koken, bakken en eten dan van tuinieren. Maar al jaren wil ik zelf mijn groenten en kruiden kweken maar steeds komt het er niet van mede omdat een grote moestuin te zwaar voor me is door mijn zware chronische migraines en hoofdpijnen. Maar door toeval kwam ik de square foot garden methode, de makkelijke moestuin of meter moestuin tegen en dat leek me ideaal. Dus boek gekocht, kweekbakken, zaden en toen...............Ik heb de eerste paar zaden ingezaaid en ook al wat fouten gemaakt maar al doende leer ik mijn niet groene vingers groener te maken. Ik hoop uit jullie immense wijsheid te mogen beschikken als ik op vragen stuit of het gewoon even niet meer weet en de twijfel toeslaat? Voor nu heeeeeeel enthousiast begonnen en staan er 8 kweekbakken voor het raam met komkommer, courgette, augurk, sperzieboontjes, sla, wortel, lenteui, ui, sla, andijvie, en diverse kruiden in de diverse ontkiemfases. Ze staan voor het woonkamerraam waar ze 's ochtends licht hebben en vanaf 13.00u vol zonlicht hebben tot ongeveer 18.00u Maar de eerste vragen zijn er al: 1 wanneer gebruik ik de luchtregeling op de kweekbakken?2 wanneer gaan de kappen van de kweekbakken eraf of altijd erop laten totdat ik ga verspenen?3 kan alles voor het raam blijven staan of moeten sommige zaailingen donkerder en koeler staan? Dus genoeg vragen waarbij ik jullie hulp en advies kan gebruiken. Gelukkig heb ik wel een kweekbakverwaming op groene stroom zoals jullie zien op de foto's hihi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 (edited) Nou, dit is pas ware liefde op tuinieren! 1. Ik zou het altijd open houden, zeker in april en mei (in maart/februari als de plantjes nog heel klein zijn en het nauwelijks heel heet word, kunnen ze dicht zijn), want het wordt daar heel vochtig en heet als de zon schijnt.2. Na verspenen is meestal het beste tijd om kappen eraf te doen, maar het kan soms ook vroeger als het heel heet en warm is.3. Ik heb raam richting zuiden. Volgens mij is het beste als planten na het verspenen niet te veel directe zonlicht krijgen. Zeker tomaten en paprikas willen dat niet. Bonen, pompoenen, komkommers en courgettes kunnen ook daar blijven, maar goed kijken! Als je wat wit op de bladeren ziet, als ze slap uitzien of als de groene kleur verandert, moeten ze ook weg. Volgens mij kunnen meeste zaailingen slecht tegen sterke zon dat we na april (meestal mei, maar deze jaar wat vroeger) hebben. Ze groeien veel beter als ze licht hebben, maar geen directe zonlicht voor de hele dag (max 2-4 uurtjes is nog prima). Als ze zo groot zijn dat ze naar de volle grond mogen (meestal rond 10cm+ voor vruchtgewassen), kunnen ze al wat beter tegen zonlicht en kunnen dan wel 6-7 uur zonlicht krijgen. Wat wel goed is, is als je ze langzaam onthardt, tegen buitentemperaturen (als ze later buiten gaan). Zo gaan ze voor, bijvoorbeeld, 4uur per dag buiten op een tafel en dan terug binnen voor 2 weken en daarna zijn ze sterk en kunnen buiten geplant worden. Nog een opmerking: ik gebruik ook SQFG methodes, maar als je minder werk wil maken voor jezelf en je vaak ziek bent zou ik niet alles voorzaaien. Het is nu al mei en je mag alles na 12.mei direct buiten zaaien/planten (en meeste planten al veel vroeger). Bijvoorbeeld alles met grote wortels zaai ik liever meteen buiten, want ze zijn heel moeilijk om te ompotten enz. Bijvoorbeeld wortels heb ik al in maart buiten gezaaid, ook pastinaak, bieten en rapen. Uien heb ik binnen gezaaid, maar volgende jaar doe ik het buiten, veel minder werk! Of ik koop pootuien, dan heb je geen moeite met kleine zaden. Radijsjes en rammenas zijn al sinds maart-april buiten. Bonen en erwten zaai ik ook buiten, want het is daar heel makkelijk. Natuurlijk kan je ze ook binnen zaaien, maar waarom? Alleen extra werk (apart als je wil heel vroege erwten of bonen krijgen, dan zaai je ze binnen). In ieder geval veel succes en laat ons vaak wat foto's zien! Edited May 14, 2014 by Guest Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Welkom en je kweekbakverwaming is wel heel leuk. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Welkom, mooi kattenkruid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Amaai dat is best een flink pak voorzaai voor een moesbak Hoeveel sqfg bakken heb je staan? Heb je niet rankende courgette en komkommer? Welkom en hopelijk gaat alles naar wens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Welkom ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
janita Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts