Charly Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Hahaha. Stond er gisteren nog over te peinzen! Ga je ook weer de wijn maken? Of alleen de stroop? (Die bij mij dus siroop gebleven is. Maar die ik vaak gebruik ipv honing) Ik denk dat ik alvast het paardenbloemenwater maak. En dat ga invriezen (hoop dat dat de smaak niet beïnvloedt) Tot ik de kist sinaasappelen en citroenen binnen krijg in mei. En dan maak ik het af. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 17 april 2020 Geplaatst: 17 april 2020 Oh het was niet mijn bedoeling om anderen lekker te maken met mijn paardenbloemen, die ik inderdaad erg makkelijk uit eigen tuin kan halen Charly: ik maak geen wijn nee. En ik heb een klein pannetje gemaakt en er slechts een halve citroen in gedaan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 Haha, wat een beheersing Jorieke Ook dit jaar geen paardenbloemen voor mij, heb nog meer dan voldoende stroop en wijn.. Quote
jootje Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Gister vóórdat we vertrokken uit Zelhem nog gauw bij Jorieke op het erf een boel paardebloemen geplukt. Vandaag dus de jam….of gelei….hoe je het noemen wilt gemaakt. Het is goed vloeibaar nog..maar voor mij prima….beetje als vloeibare honing. Ik denk dat mijn vegan dochter ook happy zal zijn, goed te gebruiken als vervanger van honing. 4 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Goed bezig Jo! Met gewone suiker? Of toch geleisuiker? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Op advies van iemand die er verstand van heeft, gewone suiker gebruikt! Best lang laten koken…nu dik vloeibaar . Prima dus. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Ok, voeg ik em even samen met het bestaande topic, is toch geinig om dat oude ding weer eens omhoog te halen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Helemaal goed. ik heb overigens het groen laten zitten. Er zit nu heel vaag een bittertje in, wat ikzelf erg lekker vind! 1 Quote
Arja Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Ohhh nu krijg ik zin om dit te proberen, ziet er niet heel ingewikkeld uit. Er staan hier weilanden en bermen vol paardenbloemen te bloeien, eens denken waar ik het best kan plukken kwa veilig / gifvrij / hondjes. Quote
Lia56 Geplaatst: 26 april 2022 Geplaatst: 26 april 2022 Uitdaging.... ik ga op zoek naar de bloemen, lijkt mij leuk om dit eens te proberen.. Quote
Mellie Geplaatst: 1 mei 2022 Geplaatst: 1 mei 2022 @Geedee: Ik heb 500 bloemen geplukt, en daar wat meer dan 1 liter water aan toegevoegd en toen gekookt. Ik heb onderstaand recept dan ook 3 maal genomen. Dus 1350 liter water, 3 kg suiker, etc. Ingrediënten * VOOR 1 LITER* 1 kg witte kandijsuiker (ik heb normale kristalsuiker gebruikt)* 450 ml water (paardebloem water in dit geval.. lekker een tijdje laten koken, dan zeven)* 3 el citroensap (ik heb 1 sinaasappel, en 1,5 citroen genomen. De schillen heb ik meegekookt met de paardebloemen) Bereiden Breng in een pan de kandij met het (paardebloem)water aan de kook. Voeg zodra de massa kookt het citroensap toe en laat de stroop op een zacht pitje ca. 10 minuten zachtjes doorkoken. De suikerstroop zou nu ingekookt moeten zijn tot 1 liter. Haal de suikerstroop van het vuur en laat hem afkoelen. (waarom dat zou moeten...? Je wilt de boel toch heet in potten gooien? Nou ja... beetje gezond inmaak-verstand is wel nodig.) Giet over in een schone pot met deksel.Wat een enthousiaste verhalen over deze bloem die mij een doorn in het oog is! Ik ga wellicht overstag en ga dan dit recept volgen. En voor die ene liter paardenbloem water gebruik je 400 bloemen? Wow… en echt alles tellen? Komt het zo nauw of is een paar handen vol ook goed genoeg? 1 Quote
jootje Geplaatst: 1 mei 2022 Geplaatst: 1 mei 2022 Hahaha..ik tel wel, maar zal nooit exact zijn. Ik ging voor 350 bloemetjes. Om de een of andere reden vind ik dit recept juist iets voor jou! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 1 mei 2022 Geplaatst: 1 mei 2022 Mijn lieve moesvriendin en nog een andere vriendin zijn vegan en heb wat berichten bij de eerste pagina’s gelezen in het draadje en las dat sommigen dachten dat het honing was (schoonfamilie jorieke). Dus leek me wel iets voor haar als cadeau. Quote
jootje Geplaatst: 1 mei 2022 Geplaatst: 1 mei 2022 Hier een vegan dochter met gezin. Die zat in mijn achterhoofd toen ik dit ging maken. Inderdaad gebruiken als honing/ stroop. ik heb het minder lang laten indikken, want wel handig als je het in een flesje kan doen ook! 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 1 mei 2022 Geplaatst: 1 mei 2022 (aangepast) Kun je niet de bloemen wegen en dan gemiddelde nemen en zo naar per l omrekenen? Is maar een idee en zoals ik het ga doen op mijn luie manier. Gewoon plukken en niet tellen of ik precies het aantal bloemen geplukt heb 😬 Staan hier zoveel dus maar mooi nuttig gebruiken. Vergeet te vragen hoe ver je het kan inkoken/indikken? Gewoon naar smaak hoe vloeibaar of dik de siroop gewenst is? 1 mei 2022 aangepast door Jane Doe 1 Quote
jootje Geplaatst: 2 mei 2022 Geplaatst: 2 mei 2022 Wegen? Zo moeilijk is dat tellen niet….zo klaar hoor! En zo secuur hoeft het ook niet. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 @jootje was hier op vakantie. En vandaag was haar laatste dag, we hadden afgesproken om dan hier paardenbloemen te plukken. Helaas was het vanmorgen nogal bewolkt en waren ze dus niet mooi open. Nou ja, toch maar geplukt. We zien wel Ze is trouwens net weggereden en nu komt de zon er door 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 En we zeiden nog, als ik thuis ben, dan zijn ze allemaal open? Nou, nog niet allemaal, maar…….😊😉 4 Quote
jootje Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 Goed gelukt! Niet te veel laten indikken, omdat ik het meer als “ vloeibare honing” zal gaan gebruiken. dus het komt de flesjes wel uit! ( denk ik! 😂) 3 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 Ik heb juist mijn best gedaan om het lekker lang te laten koken zodat het goed dik zou worden. Ik heb dus veel minder opbrengst (nog geen liter denk ik), maar wel echt dik als schenkstroop. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 Oeh…mooi zo donker ook! Meer smaak ook denk ik? misschien nog even ergens wat plukken…. Quote
Arja Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 Natuurlijk laat ik me aansteken door jullie ervaringen. Zojuist een hele bak bol bloemen geplukt, wat zijn die grote exemplaren mooi als ze helemaal open zijn! Ik ga zo aan de slag met het koken enz, eerst nog even bijkomen van het plukken - stomme covid, ben na 500 bloemen al buiten adem. 3 Quote
Arja Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 (aangepast) 😀 23 april 2023 aangepast door Arja 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.