Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hahaha. Stond er gisteren nog over te peinzen! Ga je ook weer de wijn maken? Of alleen de stroop? (Die bij mij dus siroop gebleven is. Maar die ik vaak gebruik ipv honing)

Ik denk dat ik alvast het paardenbloemenwater maak. En dat ga invriezen (hoop dat dat de smaak niet beïnvloedt) Tot ik de kist sinaasappelen en citroenen binnen krijg in mei. En dan maak ik het af.

wees bevriend met kleine dingen

• 2 years later...
Geplaatst:

Gister vóórdat we vertrokken uit Zelhem nog gauw bij Jorieke op het erf een boel paardebloemen geplukt. 
Vandaag dus de jam….of gelei….hoe je het noemen wilt gemaakt.  Het is goed vloeibaar nog..maar voor mij prima….beetje als vloeibare honing. Ik denk dat mijn vegan dochter ook happy zal zijn, goed te gebruiken als vervanger van honing. 

0EEE867B-CF6F-4FC9-90FE-1B9401BF4A60.thumb.jpeg.6c6f2ba2f5be100981b5b2e0bf664e37.jpeg

D3249AA1-D2CC-4830-B71B-7FA2D3AA8291.thumb.jpeg.30a6b0a9e9a3b63369df63a84976ec29.jpeg

42BAC143-0E1C-4EA6-90AA-C1813ED02F72.thumb.jpeg.c980937bdea868c95e05d9fac5d4f041.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Ohhh nu krijg ik zin om dit te proberen, ziet er niet heel ingewikkeld uit. Er staan hier weilanden en bermen vol paardenbloemen te bloeien, eens denken waar ik het best kan plukken kwa veilig / gifvrij / hondjes. 

Geplaatst:
@Geedee: Ik heb 500 bloemen geplukt, en daar wat meer dan 1 liter water aan toegevoegd en toen gekookt. Ik heb onderstaand recept dan ook 3 maal genomen. Dus 1350 liter water, 3 kg suiker, etc.

Ingrediënten

* VOOR 1 LITER
* 1 kg witte kandijsuiker (ik heb normale kristalsuiker gebruikt)
* 450 ml water (paardebloem water in dit geval.. lekker een tijdje laten koken, dan zeven)
* 3 el citroensap (ik heb 1 sinaasappel, en 1,5 citroen genomen. De schillen heb ik meegekookt met de paardebloemen)

Bereiden

Breng in een pan de kandij met het (paardebloem)water aan de kook. Voeg zodra de massa kookt het citroensap toe en laat de stroop op een zacht pitje ca. 10 minuten zachtjes doorkoken. De suikerstroop zou nu ingekookt moeten zijn tot 1 liter. Haal de suikerstroop van het vuur en laat hem afkoelen. (waarom dat zou moeten...? Je wilt de boel toch heet in potten gooien? Nou ja... beetje gezond inmaak-verstand is wel nodig.)

Giet over in een schone pot met deksel.

Wat een enthousiaste verhalen over deze bloem die mij een doorn in het oog is! Ik ga wellicht overstag en ga dan dit recept volgen.

En voor die ene liter paardenbloem water gebruik je 400 bloemen? Wow… en echt alles tellen? Komt het zo nauw of is een paar handen vol ook goed genoeg?
  • Like 1
Geplaatst:

Hahaha..ik tel wel, maar zal nooit exact zijn. Ik ging voor 350 bloemetjes. 
Om de een of andere reden vind ik dit recept juist iets voor jou! 

• Like 1
Geplaatst:

Mijn lieve moesvriendin en nog een andere vriendin zijn vegan en heb wat berichten bij de eerste pagina’s gelezen in het draadje en las dat sommigen dachten dat het honing was (schoonfamilie jorieke). Dus leek me wel iets voor haar als cadeau.

Geplaatst:

Hier een vegan dochter met gezin. Die zat in mijn achterhoofd toen ik dit ging maken. Inderdaad gebruiken als honing/ stroop. 
ik heb het minder lang laten indikken, want wel handig als je het in een flesje kan doen ook! 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Kun je niet de bloemen wegen en dan gemiddelde nemen en zo naar per l omrekenen? Is maar een idee en zoals ik het ga doen op mijn luie manier. Gewoon plukken en niet tellen of ik precies het aantal bloemen geplukt heb 😬

Staan hier zoveel dus maar mooi nuttig gebruiken.

Vergeet te vragen hoe ver je het kan inkoken/indikken? Gewoon naar smaak hoe vloeibaar of dik de siroop gewenst is?

aangepast door Jane Doe
  • Like 1
  • 11 maanden later ...
Geplaatst:

Goed gelukt! Niet te veel laten indikken, omdat ik het meer als “ vloeibare honing” zal gaan gebruiken. 
dus het komt de flesjes wel uit! ( denk ik! 😂

IMG_2432.thumb.jpeg.3a4a7c07a5022deb2e3975f862d511fa.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Natuurlijk laat ik me aansteken door jullie ervaringen. Zojuist een hele bak bol bloemen geplukt, wat zijn die grote exemplaren mooi als ze helemaal open zijn! Ik ga zo aan de slag met het koken enz, eerst nog even bijkomen van het plukken - stomme covid, ben na 500 bloemen al buiten adem.

PXL_20230423_131253918.thumb.jpg.a8e2dc4aa255db00573172a33a3ab449.jpg

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...