Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paardebloem STROOP


jasmin

Aanbevolen berichten

Resultaat: 3 kleine potjes jam. Gemaakt met geleisuiker speciaal.

Is wat frisser, je proeft de citroen.

 

Toen gingen we de stroop maken. Vergissing een was dat de pan wel erg klein was Wat een berg suiker gaat erin zeg

Dus al vrij snel een beetje eruit gehaald, heel licht van kleur, iets stroperig en zeker niet vies. Toen valk na het koken een hele pot eruit gehaald. Die is nog steeds lichht van kleur, stroperig maar loopt wel nog van je boterham maar smaakt verrukkelijk. De rest langer laten pruttelen. Kookte het ineens over, deze is veel donkerder van kleur, vrij dik en nog zoeter.

Ik denk dat ik tussen de noodpot en de hele dikke het lekkerste zou vinden.

 

En het restje in de pan smaakte ook geweldig, voelde me net Winnie the Pooh

 

Was heel leuk om te doen, potjes zijn vervelend, lastig omdat we niet meer wisten welke deksel op welke pot moest en ze tamelijk heet waren van het uitkoken

Als we nog potjes kunnen scoren deze week gaan we nog een keertje maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smaakt het niet naar honing dan? Nu we dagen verder zijn vind ik de dikke toch alweer lekkerder dan eerst.

Misschien wat citroensap toevoegen dat 'ie wat frisser wordt?

 

Tijdens het koken verdampt het vocht maar ik denk toch dat dat aroma er gewoon in blijft zitten hoor. Dus als je weer wat vocht toevoegt...

Probeer het anders met 1 potje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat met sap toevoegen is idd wel een goed idee Gaan we morgen mee aan de slag want heb geen sap in huis nu. Wil t eigenlijk niet weggooien. Al mijn tijd en kosten voor niets geweest dan.

Al vond ik dat idee voor insectenplankjes nog wel een goeie (zie reacties mijn blog).

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie flesje Thessa

Al de jam gemaakt?

 

dank dank,

heb net 800 gram bloemen geplukt die gaan nog voor de stroop

en morgen misschien de jam maken, bloemen in overvloed

enne....wie zei het ook al weer...armeluishoning, misschien wordt de verkoop tekst wel die

mijn moeder heeft de stroop nodig om iets ludieks mee te doen met een historische fiets route binnen kort

en bij een bijzondere boerderij in het dorp hoord een verhaal over een arme man die brood met honing krijgt van een barmhartige sameritaan en het zo wat beter heeft

en dat gaan ze na spelen en dan wordt het meteen gepromoot aan de mensen die meedoen leuke reklame

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Vorig jaar viel mij oog al op dit topic maar helaas was er toen geen paardenbloem meer te vinden. Nu toch gedaan.

Recept wat ik gebruikt heb:

 

Neem een glazen fles met wijde opening (bv van appelsap). Stop hem voor de helft vol met paardenbloemen en eventueel een paar takjes citroenmelisse. Voeg het sap van 2 citroenen toe en vul de fles verder met water. Draai de dop op de fles en laat dit 24 uur staan. Dan zeef je de bloemen eruit. Je kunt het nu drinken, maar het is niet zo lang houdbaar. Om limonade te maken: Weeg het gewicht aan vloeistof en voeg de helft van het gewicht aan (ongeraffineerde*) suiker of oerzoet toe. (vb 1 kilo sap / 500 gram suiker) Breng het roerend aan de kook en laat het ongeveer een half uur zachtjes inkoken, af en toe roeren (deksel NIET op de pan). Dan kun je het in flesjes doen. Ik zet ze altijd 5 minuten op z'n kop, dan gaat de zuurstof eruit en blijft het langer goed. Deze limonade is wel een jaar houdbaar.

*Ongeraffineerde suiker en oerzoet zijn suikers die nog de van nature vitaminen en mineralen bevatten. Door het raffineren van suiker worden deze helaas verwijderd. Deze mineralen zijn echter wel nodig voor de opname en vertering. Daarom onttrekt bewerkte suiker o.a. kalk uit het lichaam want zonder de kalk kan suiker geen energie leveren. Door onbewerkte suiker te gebruiken zal de limonade geen mineralen aan het lichaam onttrekken.

BRON : http://www.kruidenmassages.nl/paardenbloem.html

paardebloem24841430775825.jpgpaardebloem262941430775851.jpgpaardebloem312331430775878.jpgpaardebloem1349141430853788.jpgpaardebloem-siroop224751430853786.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooiii! heb je nog tips om de kleur zo licht mogelijk te houden? ik kook eerst een thee ervan laat t een dag staan en dan voeg ik suikers toe. denk alleen dat t nog "bruiner" wordt met bruinere suiker (bruiner dan fructose van natufood, dat ik nu neem) en volgens mij hoe langer je inkookt hoe bruiner de kleur hierbij mijn plukfoto van gisteren. hopelijk is het morgen net zo mooi weer;DSC03792-verkleind19621431155499.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

citroensap voeg ik ook toe, in de vorm van puur sap of soms schijven citroen. maar de zoetstoffen zijn bepalend denk ik vanwege hun volume ten opzichte van de andere ingrediënten, vandaar mijn me-afvragen...vanmiddag heb ik wel honing gekocht dus dat ga ik straks uitproberen;

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Even een oud topic omhoog schoppen. Maakt er ook nog iemand paardenbloemenstroop?

 

Het was even zoeken voor ik het recept (golden syrup) gevonden had. Klopt dat nog steeds of moet ik nog wat aanpassen voor een lekkerdere stroop?

Ik lees hier over het toevoegen van sinaasappel en citroen. Hoeveel? Gewoon in schijfjes of alleen sap of schil? Bij het maken van het paardenbloemenwater of pas als dat gezeefd is?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe smaakt ie Anna?

 

Ik maak hiervoor het paardenbloemwater trouwens op de manier zoals ik em voor de wijn maak. Leek me de logische manier... Dus ik laat em 24 uur trekken. Althans. Dat wás de planning. Nu twijfel ik natuurlijk ernstig, na t lezen van jouw berichtje. Misschien dat ik de stroop toch morgenochtend maar vast maak al. Dan is het alsnog meer dan 12 uur, maar alle beetjes helpen!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar honing Maar met een licht bittertje. Je kan ook nu vast zeven en morgen verder gaan?

 

Heb het vanmiddag nog een keer bloemen geplukt en gekookt, nu 1u laten trekken en daarna gezeefd en net weer stroop van gemaakt. Had gedachteloos weer 2x500ml water genomen, terwijl ik nu maar voor 1x het recept bloemen had. Gelukkig op tijd ontdekt en met wat inkoken tot de juiste hoeveelheid bloemenwater gekomen. Er zaten al wel schillen van 1 sinaasappel en 1 citroen in. Tja, uiteindelijk toch ook maar alle sap erin gedaan. Deze versie is veel lichter en smaakt meer naar citrus.

 

Heb er een potje van gisteren (links) bij gezet ter vergelijking:

AN7083s14091524429431.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

5d3dfe25c8d7a30523995024d02b3c8d.jpg

Jeuhhhh. Mijn arme luizenhoning is ook af. En gelukkig vind ik em (warm iig) lekker. Want het is precies 10 liter geworden. Omdat vriendlief aanbood mee te plukken gisteren en hij veul sneller ging dan ik gedacht had.

Enfin. Lekker zacht goedje. Ik heb er een groot thee ei aan citroen- en sinaasappelzest in gehangen tijdens het aan de kook brengen met de suiker. En van twee sinaasappels en 1 citroen de zest er los doorheen, als (hopelijk) decoratieve friemeltjes. Van evenveel citrusfruit het sap toegevoegd na het aan de kook brengen. En een eetlepel citroenzuur. Vind em warm al heel bekoorlijk. Nu afwachten op het afkoelen en het finale oordeel.

 

Nb Anna, mijn paardenbloemenaftreksel heeft uiteindelijk toch de hele nacht gestaan. Want las je tip om alvast te zeven te laat. Was wel een goed idee geweest. Hoewel ik niet ontevreden ben over het geheel nu. Op de foto valt links licht binnen van een raam, waardoor de stroop wel erg licht lijkt. Het is wat donkerder. Maar nog steeds vrij goudgeel. Vind ik. Ik vond het warm ook flink citrusig, maar het verwachte bittertje vond ik niet echt terug. Even wachten hoe ie koud is straks.

Oh ja. Welke van je twee batches vond je beter? Die van kort getrokken paardenbloemwater of toch je eerste variant?

 

Edit: eea is bijna voldoende afgekoeld. Vind em alleen nog erg dun. Weinig goesting om 10 liter opnieuw te gaan inkoken. Maar als ie niet ietsje aandikt nog, gaan we dat wel doen. Denk ik... Maar misschien ben ik ook gewoon te ongeduldig. Dat gebeurt soms wel eens.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...