Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De mijne ook. Misschien dat ik een deel alsnog ga inkoken. Wil wel wat dunne houden voor limonade, maar ook een deel dik als stroop, voor pannenkoeken enzo. 

• Like 1
  • 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb twee jaar geleden siroop gemaakt van paardenbloemen en dat is me goed bevallen.

Ik vraag me alleen af, kan ik de geplukte bloemen in de vriezer bewaren tot ik een groter aantal bij elkaar gespaard heb?

Ik zou ook wel de blaadjes van het groene deel af kunnen halen, of zou ik ze juist heel moeten laten?

• Like 1
Geplaatst:

Ik ben op dit moment bezig met tijmsiroop (staat te trekken) tegen verhoudhwid. Waar gebruik je de paardenbloem siroop voor?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Niets verhevens, het is gewoon lekker.

Gewoon voor over pannenkoeken en zo.

Ik geloof niet, dat het verder ergens goed voor (of tegen) is.

Edit: ik heb even gezocht, maar het schijnt ontstekingsremmend te zijn.

Ik weet alleen niet, of dat de bladeren zijn, of de bloemen.

Geplaatst:

Ik ontdekte pas dat ik nog een pot heb staan van het stroop maken van voorjaar 2023. Toch maar weer eens pannenkoeken bakken. :)

13 minutes ago, Rookie said:

Ik geloof niet, dat het verder ergens goed voor

Er zit erg veel suiker in, dus kwa gezondheid denk ik niet dat we er een labeltje aan kunnen hangen. 

• Like 3
Geplaatst:

Wordt paardenbloemsiroop niet ook armeluis honing genoemd? Staat me iets van bij. Heb het even opgezocht, maar er blijkt wel een verschil. Maak je een gelei, dan wordt het inderdaad paardenbloemhoning grnoemd, hoewel er geen bij aan te pas komt. Dik je het in tot siroop, dan heb je vooral een toevoeging voor water (limonade), yoghurt etc. Altijd leuk, maar ik denk dat ik voor de gelei ga. Maar eerst nu wortels nog oogsten, voor ze allemaal weer blad en bloemen gaan maken. De wortels zijn nu het meest geneeskrachtig, ook voor thee. En aangezien ik een lousy lever, gal en spijsvertering heb, is dat de moeite van de moestuin afstruinen wel waard. 

• Like 2

Geplaatst:
5 minutes ago, Tanja65 said:

Wordt paardenbloemsiroop niet ook armeluis honing genoemd?

Klopt, al vind ik dat ook vreemd, want voor armelui was suiker ook duur, en er gaat veel suiker in. 

• Like 2
Geplaatst:
45 minuten geleden, Arja zei:

Klopt, al vind ik dat ook vreemd, want voor armelui was suiker ook duur, en er gaat veel suiker in. 

Maar waarschijnlijk verhoudingsgewijs toch een stuk goedkoper. Uitgaande van huidige prijzen , die qua verhoudingen niet veel veranderd zullen zijn denk ik, kost een pot gemiddelde honing van 250g een euro of zes, en dan heb je niet eens zuivere honing die nog een stuk duurder is.  Een kilopak suiker kost een euro of twee, daar gebruik je een kwart van, scheelt op een pot toch  €5.50. Ik snap beste dat de armere  bevolkingsgroepen hier naar uitweken.

Geplaatst: (aangepast)

Maar kan ik de bloemen invriezen?

Gewoon maar gaan proberen, denk ik.

Maar dan doe ik dat zonder het groen.

aangepast door Rookie
Geplaatst:

Waarom zou je dat willen? Het lijkt mij dat het iets van een kledderige bende zal zijn na het ontdooien. Is direct stroop of gel maken niet net zo makkelijk?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...