Mellie Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 Ahahaha nu wil ik OOK Staat op de planning dit jaar. Heb ook expres nog niet gemaaid. Quote
Arja Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 Kan ik de prut zeven en tot morgen laten staan om dan met suiker in te koken? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 Ik laat het met prut en al staan tot morgen. Dan pas zeven en suiker enz er bij. Ik heb er idd toch nog maar wat geplukt Jootje, voor nog wat potjes. En ik ga ook wat gebruiken om een citroen-paardenbloemlimonade te maken. Deze lui keken me op de vingers: 2 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 Dank, goed om te weten, dan kan ik nu met de beentjes omhoog. Quote
Arja Geplaatst: 24 april 2023 Geplaatst: 24 april 2023 We gaan verder. Het spul staat te koken. Man zegt dat het naar slootwater ruikt. 😆 Quote
Arja Geplaatst: 24 april 2023 Geplaatst: 24 april 2023 Ohhh dit smaakt lekker! Had ik niet verwacht na die slootlucht! 🌼 1 Quote
jootje Geplaatst: 24 april 2023 Geplaatst: 24 april 2023 Die slootlucht klopt helemaal! Brr….maar dan….! 😊😋🌼 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 april 2023 Geplaatst: 24 april 2023 Mijn 2e batch werd nog dikker. Was niet mijn bedoeling, maar toch. Nee, deze foto staat niet op de kop: 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 24 april 2023 Geplaatst: 24 april 2023 Dit heeft zo'n 1,5 uur staan pruttelen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 24 april 2023 Geplaatst: 24 april 2023 De mijne ook. Misschien dat ik een deel alsnog ga inkoken. Wil wel wat dunne houden voor limonade, maar ook een deel dik als stroop, voor pannenkoeken enzo. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 24 april 2023 Geplaatst: 24 april 2023 Smaak is wel ok..dus ipv honing ook goed te gebruiken.. Quote
Rookie Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Ik heb twee jaar geleden siroop gemaakt van paardenbloemen en dat is me goed bevallen. Ik vraag me alleen af, kan ik de geplukte bloemen in de vriezer bewaren tot ik een groter aantal bij elkaar gespaard heb? Ik zou ook wel de blaadjes van het groene deel af kunnen halen, of zou ik ze juist heel moeten laten? 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Ik ben op dit moment bezig met tijmsiroop (staat te trekken) tegen verhoudhwid. Waar gebruik je de paardenbloem siroop voor? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Niets verhevens, het is gewoon lekker. Gewoon voor over pannenkoeken en zo. Ik geloof niet, dat het verder ergens goed voor (of tegen) is. Edit: ik heb even gezocht, maar het schijnt ontstekingsremmend te zijn. Ik weet alleen niet, of dat de bladeren zijn, of de bloemen. Quote
Arja Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Ik ontdekte pas dat ik nog een pot heb staan van het stroop maken van voorjaar 2023. Toch maar weer eens pannenkoeken bakken. 13 minutes ago, Rookie said: Ik geloof niet, dat het verder ergens goed voor Er zit erg veel suiker in, dus kwa gezondheid denk ik niet dat we er een labeltje aan kunnen hangen. 3 Quote
Tanja65 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Wordt paardenbloemsiroop niet ook armeluis honing genoemd? Staat me iets van bij. Heb het even opgezocht, maar er blijkt wel een verschil. Maak je een gelei, dan wordt het inderdaad paardenbloemhoning grnoemd, hoewel er geen bij aan te pas komt. Dik je het in tot siroop, dan heb je vooral een toevoeging voor water (limonade), yoghurt etc. Altijd leuk, maar ik denk dat ik voor de gelei ga. Maar eerst nu wortels nog oogsten, voor ze allemaal weer blad en bloemen gaan maken. De wortels zijn nu het meest geneeskrachtig, ook voor thee. En aangezien ik een lousy lever, gal en spijsvertering heb, is dat de moeite van de moestuin afstruinen wel waard. 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari https://kruidenwonder.be/paardenbloemhoning/ 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Arja Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari 5 minutes ago, Tanja65 said: Wordt paardenbloemsiroop niet ook armeluis honing genoemd? Klopt, al vind ik dat ook vreemd, want voor armelui was suiker ook duur, en er gaat veel suiker in. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Er staat al erg veel info in dit topic waar ik de vraag van Rookie net naar toe heb geknipt. Lees het vooral even door. Voor paardenbloemgelei/jam kan je hier heen: 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Dahli Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Dank voor het linkje @Tanja65. Het stikt hier in de buurt van de paardenbloemen als we wat verder in de tijd zijn. Leuk om eens te proberen! 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari 45 minuten geleden, Arja zei: Klopt, al vind ik dat ook vreemd, want voor armelui was suiker ook duur, en er gaat veel suiker in. Maar waarschijnlijk verhoudingsgewijs toch een stuk goedkoper. Uitgaande van huidige prijzen , die qua verhoudingen niet veel veranderd zullen zijn denk ik, kost een pot gemiddelde honing van 250g een euro of zes, en dan heb je niet eens zuivere honing die nog een stuk duurder is. Een kilopak suiker kost een euro of twee, daar gebruik je een kwart van, scheelt op een pot toch €5.50. Ik snap beste dat de armere bevolkingsgroepen hier naar uitweken. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari (aangepast) Maar kan ik de bloemen invriezen? Gewoon maar gaan proberen, denk ik. Maar dan doe ik dat zonder het groen. 22 januari aangepast door Rookie Quote
Tanja65 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Waarom zou je dat willen? Het lijkt mij dat het iets van een kledderige bende zal zijn na het ontdooien. Is direct stroop of gel maken niet net zo makkelijk? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.