Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik lees nu al wel eens over konijnenmest en het toeval gaat nu dat ik een konijn heb! Wat is de beste manier om van zijn rommel mest te maken? Ik las over een open vat of een compost hoop... Ik woon wel in een woonwijk en heb geen kavel. Iemand met een goed idee, of is dit toch niet haalbaar in een woonwijk?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Compostvat? Daar kan dan gelijk je tuin- en keukenafval in.

(Overigens: heb je maar één konijn? Het zijn hele sociale dieren die je niet alleen zou moeten houden. Ik wil je er graag meer over vertellen want ik heb 20+ jaar konijnenervaring en weet er dus wel het nodige van af, maar weet niet of je op advies zit te wachten. Je mag me gerust een PB sturen als je wilt.)

Geplaatst:

Ik zit ook op een konijnenforum en ken de verhalen. Ik heb 2 konijnen geprobeerd, maar dit liep totaal uit de hand. Konijn krijgt veel aandacht van mij en is een vrolijke spring in het veld.

Geplaatst:

Fijn dat je hem of haar in ieder geval veel aandacht kunt geven.

(Maar dat vervangt 24/7 gezelschap van een ander konijn toch echt niet hoor...)

Toch is het niet gezegd dat koppelen niet lukt hoor, ook al is het eerder niet gelukt.

Ik weet niet hoe je het geprobeerd heb en in welke combinatie (een vrouwtje bij een mannetje gezet of juist andersom, was het mannetje gecastreerd, heb je ze eerst op neutraal terrein gehad, enz.), maar ik heb zelf ook ooit een konijn gehad waarmee het koppelen ondanks de juiste maatregelen een paar keer mislukte, voor ik uiteindelijk een goede match voor haar vond. En uiteindelijk werd het dik en mik met haar vriendje, en was ik erg blij voor haar dat ik het toch nog een keer geprobeerd had. Ze knapte er erg van op (ondanks dat ze van mij ook altijd veel aandacht kreeg).

Met twee konijnen zou je ook gelijk een dubbele hoeveelheid bruikbare mest hebben.

Geplaatst:

Het koppelen was het probleem niet. Het werd mij zelf teveel, bovendien moet ik konijn dan castreren en dat vind ik onethisch. (doe ik niet aan) Ik zal een groter hok moeten aanschaffen, geen ruimte voor. Het werkt bij mij in de praktijk gewoon niet.

Maar een compostvat volstaat?

Geplaatst:

Hmm. En hoe onethisch is het om een sociaal dier zijn hele leven in isolement door te laten brengen?

Ik zou mijn konijnen (en paarden) ook liever niet castreren, maar ze kunnen hierdoor nu wel zoveel mogelijk leven zoals de natuur het bedoeld heeft: met soortgenoten.

Hok te klein? Een konijn heeft sowieso veel bewegingsruimte nodig (lees: dagelijks urenlang de ruimte om VRIJ rond te kunnen lopen) dus ik snap niet zo goed hoe je dan te weinig ruimte voor een wat groter hok kunt hebben. Ruimte heb je sowieso nodig, ook voor één konijn. Eén of twee konijnen, dat maakt echt niet veel uit qua ruimte. Ja, wel als je ze de hele dag (of heel veel) samen in een klein hokje wilt stoppen. Maar dat is voor een konijn alleen ook geen goed idee...

Ja, een compostvast volstaat.

Ik heb zelf jarenlang een compostvat gehad bij mijn rijtjeshuis. Daarin verdween keukenafval, tuinafval en konijnenafval. Soms had ik teveel konijnenafval en dan verdween het in de groene kliko (je wilt wel een gevarieerd compost-mengsel krijgen).

Geplaatst:

Ik gebruik zelf altijd geperste houtkorrels. Kan dit samen met de compost direct op de planten, of kan ik dit beter verwerkt worden?

Geplaatst:
Ik gooide de keutels zelfs rechtstreeks onder mijn planten. Geen idee of composteren moet.

Ik ben toch eerder geneigd mest te composteren. Tenzij je natuurlijk in de winter paardenmest of zo over je percelen uitspreidt.

Ik krijg tweewekelijks de konijnenmest van de buren en die gaat op de composthoop.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...